Enkele interessante lessen te trekken uit de redding van GROUPAMA

Groupama gekapseisdNa de debriefing van de redding van de bemanning van GROUPAMA 3 zijn er een aantal punten van het rapport aan de oppervlakte gekomen die wellicht menig zeiler zal interesseren. Bij die redding werden 10 zeilers succesvol van de gekapseisde trimaran gewinched. GROUPAMA 3 was op dat moment bezig aan een recordpoging in de Jules Verne Trofee en bevond zich even buiten de kust van Nieuw Zeeland.

Toen het alarm binnenliep bij RCCNZ in Nieuw Zeeland, bleek uit het feit dat er geen distress relay oproepen waren, dat er in het gebied van het ongeval zich geen andere schepen in de nabijheid bevonden. Bijgevolg werd onmiddellijk een vliegtuig ingezet om aan de Search and Rescue te beginnen.

EPIRB baken niet altijd functioneel

Initiëel werd de gekenterde trimaran door het eerste zoek vliegtuig niet teruggevonden op de plaats die de EPIRB aangaf. De beide reddingshelikopters van Dunedin zijn nochtans uitgerust met radio materiaal dat zeer nauwkeurig de richting van uitgezonden EPIRB signalen kan bepalen. Dit Radio Direction Finding toestel heeft al menig maal zijn nut bewezen. Het is zo nauwkeurig dat het in staat is normaal gezien de helikopter precies boven een drijvende EPIRB te plaatsen.

Het signaal van GROUPAMA 3 was een 121.5 Hz baken. Dit bleek heel zwak te zijn en was niet effectief genoeg om er een radiopeiling op uit te voeren.

Experten denken dat het noodbaken niet effectief was omdat het tegen de carbon romp was bevestigd. Carbon heeft hetzelfde effect op radiogolven als staal, het dekt ze af. Hierdoor werden de 406 radiogolven, die loodrecht worden uitgezonden en digitaal zijn, wel door de satelliet opgepikt, maar de horizontaal uitgezonden 121.5 golven konden dus door het RDF toestel aan boord van het SAR vliegtuig niet worden opgepikt.

En het zijn net die 121.5 golven, die analoog zijn, welke DF werk toelaten. Het 121.5 signaal is daarenboven zwakker dan het vroeger gebruikte 243 baken. Het is dus echt van belang het noodbaken hoog en vrij te plaatsen. Dat het gekenterde jacht toch snel kon worden teruggevonden is vooral te danken aan de bemanning die blijkbaar goed getraind was om met dergelijke omstandigheden om te gaan.

Getrainde bemanning mét de juiste apparatuur

Met handheld VHF radio’s en GPS toestellen konden zij de zoekende vliegtuigen accuraat naar hun positie sturen. Hierdoor was de trimaran ook vlug gelokaliseerd door de eerste helikopter. Door het feit dat de helikopter dus gespaard bleef van al te veel zoekwerk kon deze ondanks de verre afstand van 85 zeemijl alle 10 bemanningsleden optakelen zonder in brandstofnood te komen.

Ook de reddingsdiensten goed getraind

Nog een opmerking. Toen het alarm de basis in Dunedin bereikte waren beide reddingshelikopters bezig met andere taken. Beiden keerden onmiddellijk terug naar hun basis, waar ze vlug werden klaargemaakt voor de reddingsactie. Na 6 minuten was de eerste helikopter al volledig uitgerust met het nodige medische hulpmateriaal en volledig vol getankt. In minder dan 3 uur na het kapseizen waren de geredde zeilers reeds veilig en wel aan land.

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: