
Een aantrekkende wind afgelopen nacht ter hoogte van de westkust van de Filippijnen gaf de leiders een zetje richting finish lijn in de Subic Baai van de Filippijnen. Net voor de middag op paaszondag, lokale tijd, was het de Wellbourn 52 HIFI van Neil Pryde die de line honours voor zich nam.
Met 71 uur 35 minuten en 42 seconden kwam het vorige record op naam van Whitbread 60 BEAU GESTE nooit in gevaar.
Tweede over de lijn was FORTIS MANDRAKE, die de overall overwinning met 13 minuten maar net mistte. Bij het ter perse gaan van dit artikel waren nog verschillende jachten in de running voor de overwinning op handicap.
HIFI zeilde aan een gemiddelde snelheid van 7,6 knopen op het 565 zeemijl lange traject. Niet slecht, als je bedenkt dat de boot zaterdag ochtend voor 5 uur lang zonder wind geparkeerd lag. Pryde zei nog: “We verwachtten een gunstige windshift ten zuiden van de rhumb line, maar die kwam er niet. Terwijl wij stil lagen nam MANDRAKE, die dicht bij de kust was gaan zeilen, 10 zeemijl terug op ons. Maar we hielden vast aan onze strategie en op het eind is dat waar het in yacht racing om gaat.”
Neil Pryde
Finish HiFiNeil Pryde is een internationaal gekende zeilmaker, die vooral geroemd wordt als ontwerper en producent van zeilen voor windsurfers. Zijn HIFI is een volledig nieuwe boot, al werd hij geboren uit de as van zijn vorige jacht. Al het bruikbare materiaal werd gered van de kettingzaag en opnieuw gebruikt op de HIFI.
Hugh Welbourn uit Groot-Brittannië mocht een nieuwe romp, vin, kiel en roer ontwikkelen. Zo kwam hij bij een redelijke radicale boot uit, die er uit ziet als een echte wig.
TP52 Strewth veilig terug in Hong Kong
Ondertussen is de onfortuinlijke TP52 STREWTH veilig gearriveerd in Hong Kong, waar het zal worden geïnspecteerd. Schipper Geoff Hill was opgelucht dat hij met zijn bemanning ongedeerd terug vast voet aan land kan zetten: “We waren juist voorbij FFREEFIRE en HIFI gevaren, en zeilden zo’n 80° in 25 knopen wind onder genua 4 en vol grootzeil. De meeste bemanningsleden zaten in de reling en de boot liep fantastisch.
Bij een eerste krak dachten we nog gewoon aan spanning op de bouten, maar bij de tweede helde de boot plots zwaar. Gelukkig had de bemanning de reflex om de boot onmiddellijk in de wind te sturen. Nadat we de zeilen hadden gestreken bleek de stabiliteit nog voldoende groot om op eigen motor terug naar Hong Kong te varen. Bleek nog maar eens hoe belangrijk ervaring en training wel is.”
Bron en foto's: www.rolexchinasearace.com