Red Funnel Easter Challenge: geen vissers maar ook weinig races…

Red Funnel RaceTerwijl in Trinité de acties van de vissers ondermijnd werden door het weer zorgde datzelfde weer rondom de Solent voor een goede start van het seizoen voor de lokale middenstand. Waar Spi Ouest meteen de eerste kans is om een grote wedstrijd te winnen is de Easter Challenge van de RORC meer een tune-up. De regatta omvat een veelvoud aan coaches die op het water video schieten en foto’s maken om in een algemene bespreking aan het eind van de dag iedereen te laten leren van elkaar. Ondanks dat de RORC soepel omgaat met de IRC-regels over het gebruik van verschillende zeilen gedurende de regatta wil iedereen toch graag goed presteren.

Verschillende schepen hadden zich verzameld in Cowes of aan de overkant in Hamble voor deze eerste krachtmeting. In IRC Super Zero had een vijftal TP52’s zich verzameld. IRC Zero had de nieuwe productie Ker39 van de Ier Colm Barrington, in IRC1 de nieuwe King40 and First45. Naast de nieuwe schepen was het evenement ook de aftrap voor de Engelse selectie voor de twee overgebleven Commodores’ Cup teams.

De wind zorgde in de aanloop naar het evenement voor de meest wilde geruchten, gaande van een week uitstel tot afgelasting van het gehele evenement. De RORC zelf ging er van uit dat dat niet nodig zou zijn en op vrijdag hing er dan ook oorspronkelijk een uur uitstel in de mast van het comité schip. Toen het comité vervolgens de Solent op voer kwam al snel de mededeling dat vanwege de wind er niet geraced kon worden. Gevolg was dat zowel de Pier View als de Anchor een drukke middag en avond hadden.

Zaterdag morgen was de RORC een stuk eerder met een beslissing, om 8 uur werden alle wedstrijden afgelast en werd de starttijd voor een seminar bekend gemaakt. De coaches die eigenlijk op het water de deelnemers zouden helpen werden nu ingezet voor een algemene discussie met de zeilers. En alsof het afgesproken was met de pubs in Cowes was op het moment dat de pubs openden het seminar afgelopen…

Prachtige zon-dag

Zondagochtend was veel belovend, het zonnetje scheen en de wind was iets gaan liggen (nu rond de 20 knopen) en noordelijker zodat het race comité kon ankeren en eindelijk de races kon starten. De eerste race was een W-L baan met een lange upwind, lange downwind, korte upwind, korte downwind en dan upwind naar de finish. De gecombineerde start van IRC SZ en 0 was indrukwekkend om te zien. De oude TP’s (Red en HL Cutting Edge) startten zoals men verwacht in het jachtracen. Valars, Stay Calm en Ran daarentegen leken net dinghies. Wachtend op de startlijn om dan te accelereren en alsnog met snelheid te vertrekken.

IRC klasse : dule aan de boeiIRC klasse : dule aan de boeiDe wedstrijd zelf was indrukwekkend vanwege het feit dat de 2007 boot Ran (Patches II) zo verschrikkelijk veel sneller was dan de andere TP’s. Valars moest de strijd staken met voorstag problemen en Stay Calm die ook met een indrukwekkende bemanning aanwezig waren braken hun (meer dan 2 meter lange) boegspriet af.
In IRC0 wist de nieuwe productie Ker39 te winnen voor de Farr45’s. De nieuwe First45 die de week ervoor nog de giek had gebroken kon die race geen indruk maken, de Farr40 Hooligan VI (de opvolger van de MaxFun) moest na een mislukte spinnaker set gesleept worden omdat er water in de brandstof was gekomen.

IRC1 zag de nieuwe King40 een paaltje scoren in haar eerste wedstrijd. De 10 jaar oude Sanguma (Ker31) won de eerste race in IRC2 en de J92s Jack Sparrow won in IRC3 waar de kwart tonner Runaway Bus haar mast brak.

De tweede (en laatste) race van de dag en regatta was een aangepaste W-L wedstrijd waarbij om de vaste boeien van de Solent moest worden geracet. IRC SZ had een lange baan gekregen en Ran was nog indrukwekkender dan in de ochtend. De boot en bemanning lagen snel 5 minuten voor op de rest van de vloot en wisten ook de tweede race zowel op het water als gecorrigeerd te winnen. In het laatste rak lieten Valars, HL Cutting Edge en het RYA opleidingsschip Red een mooi staaltje tactisch racen zien. Valars, de Russische TP, pakte uiteindelijk de tweede plek tijdens die race.

In de chineesIn de chineesEen vergelijkbare baan werd gevaren door IRC0, deze race werd gewonnen door de First45 voor de Ker39. Na de problemen met hun giek de week ervoor was het een mooie opsteker voor het team temeer in vanuit Frankrijk het nieuws kwam dat de boot daar het erg goed aan het doen was. In IRC1 won het andere Ierse team de tweede race; Jump Juice (Ker37) corrigeerde voor Blondie IV.

In IRC2 was het een seconden spel en won Salvo (First34.7) met 1 seconde verschil op gecorrigeerde tijd. In IRC3 won Jack Sparrow ook de tweede race.

Met twee races was het evenement daarmee afgelopen en won Ran IRC SZ. Silk Glove van Colm Barrington (Ker39) won niet alleen IRC0 maar ook de prix d’elegance. Blondie IV (King40) kwam eerste overall in IRC1, Sanguma (Ker31) eerste in IRC2 en Jack Sparrow (J/92s) was de beste boot in IRC3.

Volledige resultaten kunnen gevonden worden op: http://www.rorc.org/content/view/310/
Foto’s : ©: Rick Tomlinson / www.rick-tomlinson.com

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: