33e America’s Cup: terug naar de rechtbank

AlinghiGisteren, woensdag 26 maart 2008.

De Société Nautique de Genève (SNG) heeft na een afgesprongen meeting met de Golden Gate Yacht Club (GGYC) beslist om terug naar de rechter te stappen.

Rechter Cahn zal nu gevraagd worden om de juiste data van de 33e America’s Cup vast te leggen, zoals beschouwd werd in zijn uitspraak van 19 maart 2008.

Deze beslissing volgt dus na een mislukte poging om tijdens een laatste vergadering tussen woordvoerders van SNG en GGYC een gezamenlijke evenement datum naar voor te schuiven. SNG heeft dus andermaal het Hooggerechtshof van New York verzocht uitspraak te doen in deze materie. Volgens SNG en de Alinghi woordvoerders bepaalt de Deed of Gift duidelijk een soort kennisgeving periode van 10 maand.

Oktober 2008 of toch ergens in 2009

Echter, GGYC wil dat de wedstrijden al van start gaan in oktober 2008. BMW Oracle maakt er ondertussen geen geheim van al begonnen te zijn met zijn boot voor het America’s Cup duel. Zij vinden nu dat Alinghi tijd genoeg heeft om een boot te bouwen tegen oktober 2008, en in het geval dit niet zou lukken, zij met een bestaande boot moeten duelleren.

De voorzitter van Alinghi, Ernesto Bertarelli, vond dat het nu wel heel duidelijk werd dat Larry Ellison de Cup wil hebben, maar niet wil winnen door middel van een sportieve regatta op het water: “door al zijn acties heeft hij tot nu toe 12 ingeschreven teams geëlimineerd, de plannen vernietigd voor een multi-challenge evenement in 2009 te Valencia en zichzelf een plaats verzekerd in de America’s Cup Match. Trouwens iets waar hij tot nu toe niet in geslaagd was te verwezenlijken op het water.

Ook Brad Butterworth op de meetingOok Brad Butterworth op de meetingGGYC was in eerste instantie bereid gevonden om de 10 maand kennisgeving periode op te schorten gedurende de lengte van de gerechtelijke handelingen. Daar komen ze nu echter op terug, en schuiven een datum naar voor waardoor SNG zich niet naar behoren kan voorbereiden. SNG wil nochtans uit de rechtzalen blijven en de competitie op het water uitvechten. GGYC blijft ondertussen weigeren een sportief duel te houden in 2009, waardoor SNG wel terug móet keren naar rechter Cahn.”

Verdeelde kampen

Ondertussen gaan er echter (Nieuw-Zeelandse) stemmen op dat het vooral den Ernesto is die van kwade wil zou zijn. Bij een gelijkaardig dispuut in 1988 antwoorden de Amerikanen met een 60-voet catamaran op een 120-voet monohull. In die tijd hadden ze welgeteld 6 maand nodig om een gloednieuwe catamaran te bouwen. Goed georganiseerd, met de nodige wil, met veel handen, werken in twee shifts en dat zeven dagen op zeven is het toen wel gelukt. Waarom zou het dan nu onmogelijk zijn?
Nog een gehoorde venijnige opmerking was de volgende: “Oh yeah Ernesto, we heard you just started to practice sailing a multihull. Lesson No. 1: make sure both hulls go past the same side of the mark.”

Grapjassen toch, die kiwi’s. Ik vraag me alleen af of ze destijds in 1988 ook zoveel gelachen hebben toen Stars & Stripes rondjes draaide omheen de Nieuw-Zeelandse 120 voeter?

Huwelijk Alinghi met Alain Gautier

En dat Alinghi wel degelijk aan het multi-hull-trainen is, bewijst het feit dat een samenwerking met Alain Gautier (FRA) en Foncia (een ORMA 60) bekend werd gemaakt. De trainingen begonnen notabene op woensdag 26 maart in Lorient, Frankrijk.

Alain Gautier en Ed BairdAlain Gautier en Ed BairdAlain Gautier, winnaar van de Solitaire du Figaro in 1989 en van de Vendée Globe in 1992, evenals van verschillende multi-hull grand prix titels, gaf volgende uitleg bij zijn aanstelling in het Alinghi AC team:
“Ik ben zeer blij het Alinghi team te vervoegen als raadgever en coach tijdens de oefensessies aan boord van trimaran Foncia. Ik ken het team vooral van de twee laatste seizoenen van de Julius Baer Challenge, waar we een wederzijds respect ontwikkeld hebben. Ik denk dat ik de ploeg zeilkennis en technische kennis kan bijbrengen, al ben ik er van overtuigd dat ze ook zonder mij een te vrezen zeilmachine kunnen ontwikkelen.”

De aanwezige zeilers van het team waren:
Rodney Ardern, Ed Baird, Dean Phipps, Jan Dekker, Lorenzo Mazza, Nicolas Texier, Peter van Niekerk, Pieter van Nieuwenhuyzen, Matt Welling, Murray Jones and Francesco Rapetti.

En voor het designteam waren aanwezig:
Rolf Vrolijk, Dirk Kramers, Kurt Jordan, Mike Schreiber, Pierre-Yves Jorand, Kirst Feddersen, plus Alain Gautier als raadgever.

Bron en foto's: www.alinghi.com

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: