Carolijn en Sebbe nemen prima start in Franse Olympische Week te Hyères

tornado-klasseHyères dus. In deze tijd van het jaar is het een plek van grote tegenstellingen. Heel vaak waait er een soort bergwind. Naargelang waar hij zijn origines heeft is het de tramontana of de mistral. Hier noemen ze hem steeds de mistral. Het is een krachtige wind, die vrij snel in de morgend toeneemt, zijn hoogtepunt heeft ergens rond 3 a 4 uur en later terug wat afneemt. Als deze wind er niet is, en het is mooi weer, gebeurt het best vaak dat er helemaal geen wind is. Uiteindelijk heb je de kans dat er een depressie doorkomt, en dan krijg je vaak slecht, overtrokken weer, met meer variatie in de soort wind.

Zaterdag was de oefen race voor de tornado’s: “Aangezien wij hier reeds 3 weken trainen, en bijna alleen maar mistral hebben gehad, hebben we vandaag een dubbele sessie ingelast. Er was namelijk extreem weinig wind, en dat was alweer een tijdje geleden. Na de eerste sessie moesten we heel wat aanpassen aan onze settings. Door steeds met veel wind te varen, waren ons een aantal details nog niet opgevallen. Na wat uitstel ging in de namiddag dan de practise race van start.

Door de weinige wind en de afstand van onze baan, waren we maar net op tijd voor de start, al waren wij (met onze trainingspartners) de eerste 3 boten op het water. Alhoewel we wat foutjes maakten, gingen we uiteindelijk als eerste over de finishlijn. Dit stelt helemaal niets voor, en halverwege de wedstrijd hebben de Mittelmeiers ons opgewacht, daar ze ver voor lagen, en samen nog wat wilden testen. Toch was het een positief besluit na een heel interessante dag.”, aldus Sebbe.

Vandaag, zondag, was de eerste start voorzien om 11 uur. Normaal gezien worden er dagelijks 2 wedstrijden gevaren, om dan op vrijdag 25 april met de dag van de medalrace af te sluiten. Er stond redelijk wat wind en aardig wat golven op de eerste wedstrijddag. Condities die de teams ook in China mogen verwachten. Sebbe doet zijn relaas als volgt:

“De eerste start was meteen raak. Scherp op de lijn en full speed. We konden ook goed onze 'lane' houden en kwamen als 4de bij de eerste boei. Al vrij snel moesten we op 'safe' varen, want zowel de wind als de golven waren heel verraderlijk. Toch pushten we blijkbaar genoeg om net achter Mitch en Pim (NED1) te eindigen. Een mooi begin voor ons Europees seizoen.

De tweede reeks hadden we het bij de start iets moeilijker. Mitch, die snel en laag vaart, was net boven ons gestart en rolde ons onmiddellijk. Toch wisten we daarna onze lane te behouden en kwamen toch nog als 6de aan de eerste boei. Voor de wind gingen we aanvankelijk niet zo lekker als we gewoonlijk doen.

Tornado team ZwitserlevenTornado team ZwitserlevenNa een minuutje had Carolijn het door. Onze volledige grootzeil val sleepte achter ons aan, met dikke knoop en al. We vertraagden eventjes om alles weer binnen te halen en weg waren we. Het was een hele evenwichtsoefening tussen genoeg pushen, en toch safe varen. De wind was ondertussen een constante 25 knopen, met aardig wat vlagen erbovenop. Het ging ons redelijk goed af, en wisten als 4de over de lijn te gaan. Ook hier waren we nog super blij mee, vooral als we omkeken en het aantal omgeslagen boten beschouwden.

Dan begon de lange rit terug naar de haven. Voor de wind, zonder spi, gewoon op safe. Toch was er één vlaag, gecombineerd met een grote golf net iets te veel, en vlogen we over de kop. Gelukkig bezeerde niemand zich, en viel de schade ook nog wel mee. Een uurtje werk, en alles is weer klaar voor morgen!

Voorlopig ziet de stand er voor ons super uit. 3 boten hebben eenzelfde score, en staan dus gelijk eerste. Als je de regels voor in zo'n geval onderscheid te maken volgt, komen we op een tweede plek. Een tof begin!!!”

Voorlopige uitslag:

Foto’s: Gilles Martin-Raget

Auteur:

• Een correspondent

Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.