
Miami Beach, Florida, USA.
Afgelopen zaterdag 19 april heeft Vincenzo Onorato met zijn team op MASCALZONE LATINO tijdens de 2008 Rolex Farr 40 Wereldkampioenschappen geschiedenis geschreven. In deze uiterst competitieve klasse slaagde het Italiaanse team erin om voor de 3e keer, en dat op rij, de titel binnen te halen.
Het leverde Onorato nog maar eens een Rolex uurwerkje op!
“Ik had mijn bemanning vooraf nochtans gezegd dat het quasi onmogelijk zou worden opnieuw kampioen te worden hier in Miami. Maar we deden het toch, al was het een zeer zware week.”, glunderde de Italiaan. Wat hun overwinning nog opmerkelijker maakte, is het feit dat op het laatste ogenblik de tacticus Adrian Stead nog moest vervangen worden. Maar zowel Morgan Larson als John Kostecki slaagde met glans op deze belangrijke positie aan boord.
Joe Fly aan het opkruisenMet een shiftend briesje van 6 tot 7 knopen en een aangekondigde aanwakkerende zeebries, waren de condities op deze laatste racedag alles behalve gemakkelijk te noemen. Met slechts 1 puntje achterstand had de tweede geplaatste boot JOE FLY nog alle kansen op de eindoverwinning en kondigde deze final day zich aan als een echte Italiaanse nagelbijter.
Maar...
Barking Mad beslist titelstrijd
Zonder het zelf te willen was het echter BARKING MAD die voor scherprechter ging spelen. Aan de eerste in de windse boei tijdens race 9 hinderde JOE FLY de Amerikanen, die het spel echter heel fair speelden en niet protesteerden. Maar de Italo’s aan boord van MASCALZONE LATINO hadden blijkbaar scherpe ogen en dienden wel protest in. De internationale jury kon niets anders dan Onorato’s klacht aanvaarden en moest JOE FLY diskwalificeren voor deze race. In deze competitie bestaat geen aftrek, en dus kon het team van Giovanni Maspero hun titel ambities definitief opbergen.
In deze bewogen race 9 was het RAMROD (USA) die als eerste finishte. Het zou hen uiteindelijk een 7e stek overall opleveren, waardoor ze onverwacht het beste Amerikaanse team in de algemene rangschikking zijn geworden. Voor eigenaar en stuurman Rod Japin was het pas de 2e deelname in deze wereldkampioenschappen en hij was dan ook zeer blij met zijn plaats in de top 10. Nederlander Peter de Ridder eindige met zijn MEAN MACHINE als 2e, terwijl de Zwitsers aan boord van ALINGHI een schamele 32e plaats lieten noteren.
Mean Machine op het podium
Mean Machine presteerde knapIn de laatste race, numero 10, verwachte iedereen nog een prestige duel tussen beide Italiaanse teams, maar dat kwam er niet. Het totale deelnemersveld van 33 boten splitste zich in 2 groepen, en beide teams kozen elk hun eigen weg. Ze eindigden beiden in de top 10 in deze 10e race. Met dit resultaat waren beiden zeker van plaatsen 1 en 2 in de overall klassering. Het was uiteindelijk nog MEAN MACHINE van Peter de Ridder die met een 17e plaats genoeg had om de bronzen plak op te eisen. Het Duitse OPUS ONE won uiteindelijk de laatste race.
Ook kroonprins Frederik van Denemarken met zijn NANOQ liet zich opmerken met een 4e plaats in de eindklassering. Hij liet daarmee topteams als ALINGHI, BARKING MAD en NERONE achter zich. In de winter van 2010 zullen de Farr 40 teams het opnieuw kunnen uitvechten op een totaal nieuwe locatie: het Casa de Campo Marina & Yacht Club op de Dominicaanse Republiek.
Eindklassering in het Rolex Farr 40 WK 2008, top 10:
1. Mascalzone (ITA), Vincenzo Onorato, 3-12-1-14-3-5-6-3-7-9, 63 punten
2. Joe Fly (ITA), Giovanni Maspero, 9-1-8-15-6-2-5-2-34DSQ-5, 87
3. Mean Machine (MON), Peter de Ridder, 24-3-9-9-14-1-14-9-2-17, 102
4. Nanoq (DEN), HRH Crown Prince Frederik, 13-15-16-20-17-9-4-13scp-3-4, 114
5. Calvi Network (ITA), Carlo Alberni, 6-9-12-33-26-14-7-7-4-2, 120
6. Alinghi (SUI), Ernesto Bertarelli, 8-14-6-6-7-20-9-4scp-32-15, 121
7. Ramrod (USA), ), Rodrick Jabin, 22-8-17-3-10-21-10-19scp-1-11, 122
8. Barking Mad (USA), Jim Richardson, 23-5-3-2-16-6-2-24-23-22, 126
9. Opus One (GER), Wolfgang Stolz, 15-16-21-1-5-23-22-15-12-1, 131
10. Nerone (ITA), Mezzaroma/Migliori 19-19-2-29-1-25-13-21scp-5-6, 140
Bron: www.farr40worlds.com
Foto’s: Rolex/Daniel Forster/Kurt Arrigo