40e Course Croisière Edhec, dag 2 en 3

Vanuit de kuip. Dag twee werd er een van lang wachten. 25 knopen was nochtans een stuk minder dan de tweede manche van gisteren, maar de bijna 40 knopen wind van deze nacht hadden ervoor gezorgd dat er meters hoge golven staan op zee. De voorspellingen zijn dat de wind nog zal afzwakken en de zeegang zal minderen. In afwachting van beter weer lieten de studenten van de Hogere Zeevaartschool zich uitgebreid masseren in de massagetent. Om half twee werd uiteindelijk de beslissing genomen om toch op het water te gaan. Geen rondjes tussen de boeien voor deze dag, maar een cotière van ongeveer 13 mijl.

Tactisch geblunder

Een heel snelle start die de tacticus verkeerd had ingeschat en veel gerommel aan de bovenboei, zorgden ervoor dat ze op achtervolgen waren aangewezen. Een aanvaring waar ze tussen twee boten zaten, voorrang hadden en geen kant meer op konden was niet bevorderlijk voor de moraal. Gelukkig bleef de schade beperkt tot een gebroken scepter en een beetje gelcoat.

Terug vechten

Gevecht aan de boeiGevecht aan de boeiToch wisten ze zich weer een 15 tal plaatsen naar voor te zeilen en finishten uiteindelijk als 22ste. Protesten waren nog in behandeling, dus top 20 was nog haalbaar. Ondertussen stegen ze van plaats 12 naar plaats 11 in het totaalklassement.
Bij het binnenvaren werd getracht de gebroken scepter terug recht te trekken, waarbij de tacticus zich even mispakte aan het begrip metaalmoeheid. Een val in het koude Atlantische water, natte kleren en Frans gelach was het gevolg.

Franse chauvinisten

Tot ’s avonds laat zaten ze in de protestkamer om de scepter die was afgevaren en de plaatsen die daardoor zijn verloren, te compenseren. Helaas was het overduidelijke bewijs niet afdoende genoeg en werd het protest nietig verklaard. Snel een andere scepter plaatsen en ze konden weer verder.

Dag drie

Dag 3 begon veelbelovend: 12 tot 14 knopen wind, stralende zon en geen wolkje te bespeuren aan de horizon. De Franse organisatie was helaas iets minder vlot, waardoor de vooropgestelde starttijd met een uur verlaat werd en het studententeam voor niets veel te vroeg was opgestaan (iets wat studenten niet graag doen).

De eerste start van de dag was het team goed weg, maar helaas meldde het startschip een algemene terugroep. Blijkbaar moest het vandaag vooruit gaan, want de zwarte vlag volgde sindsdien bij elke manche. De tweede start van de eerste manche was wederom goed getimed. Veelbelovend werd het kruisrak ingezet. Bij het spirak bleek het team nog niet goed wakker te zijn. De spi viel als een vogel uit de lucht bij het hijsen. De val bleek toch niet zo goed bevestigd te zijn. De schade werd beperkt tot een 17de plaats.

De tweede manche was niet om over naar huis te schrijven. Door een mindere start en vuile wind werd de 22ste plaats bemachtigd. Toch liet het team zich niet ontmoedigen, en besloot het terug te vechten. De derde manche verliep dan ook vrijwel vlekkeloos. Er werd hard tegen hard gespeeld, en de protesten vlogen heen en weer. Helaas was de vlekkeloosheid niet af te lezen in de resultaten. De 16de plek werd behaald
De 4de en laatste manche van de dag werd aangekondigd. Het team was reeds redelijk vermoeid, maar blijkbaar meer gefocust dan de andere boten.

Een nagenoeg perfecte start, een vrije wind en goed teamwerk zorgde ervoor dat ze als 5de aan de boventon kwamen. Helaas was dit niet vol te houden tot het einde van de manche, gezien de nagelnieuwe zeilen en boten van de top 10, waarvan verschillende met professionele schipper. Gelukkig kon het team zich nog plaatsen in de top 10 van het veld. Dit was ondermeer te danken aan de voordekker die zich tijdens het spirak flink bewezen heeft.

Vermoeid maar tevreden keerden ze terug naar de haven.

Door Emile De Moor en Bram Van Der Biest (studenten Hogere Zeevaartschool Antwerpen)

www.ccedhec.com
foto’s: Vendée Numérique

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: