40e Course Croisière Edhec: team HZS Antwerpen berichten over dag 4 en 5

EdhecDag 4 van de Edhec was voorspeld als een perfecte zeildag. 4 Beaufort uit zee en een aangename temperatuur. Het team van de HZS was er klaar voor. Het stond voorlopig op de 17e plaats (door de toepassing van een aftrekmanche), maar wou dit nog verbeteren. Uit schrik voor meer schade op te lopen die niet vergoed zou worden, werd de eerste start misschien wat te voorzichtig genomen. Het budget was immers niet onbeperkt.

Gelukkig nam de tacticus de juiste beslissingen op het veld, en de 17de plaats werd behaald in de eerste manche.

Manche 2 was hetzelfde lot beschoren. De start was slechts matig, en de andere teams bleken goed uitgeslapen. Een mindere 22e plaats volgde. Het team was vastberaden terug te vechten.
De 3e wedstrijd werd aangekondigd als een cotière van 14 mijl. De tacticus besloot op snelheid over de lijn te gaan in de buurt van de startboot. Een perfecte opening tussen twee boten bood zich aan, en de stuurman manoeuvreerde de Grand Surprise er perfect in. Helaas bleek niet elke stuurman even bekwaam.

Een andere boot, die in de wind lag om te vermijden dat hij te vroeg over de startlijn zou varen, kreeg geen controle meer over zijn koers. Hij ging ongewild overstag en kwam dwars voor ons te liggen. Het team van de HZS moest zich in de wind draaien en raakte toch nog lichtjes de andere boot die ondertussen over stuurboord lag. De genuatrimmer van de HZS kon tijdig de genua bak zetten om te vermijden dat hun boot door de wind draaide. Een andere boot die bovenwinds lag en niet op tijd aan de kant kon gaan, kreeg ook nog een zachte tik.

Gevloek en getier schalden over het water. De start, die perfect kon zijn geweest, was naar de vaantjes. Vermits achtervolging stilletjes aan één van de specialiteiten begon te worden van het team, hielden ze de moed erin. In de buurt van de bovenwindse boei lag het team nog ver achter de rechtstreekse concurrenten in het klassement. Het was echter zeer druk aan de boei, waardoor het opeisen van een plaats op de layline niet makkelijk bleek.

Aankomend langs stuurboord, bleek er geen opening te zijn op de layline, die vol lag met boten over bakboord. De tacticus nam het risico om onder hen overstag te gaan en net iets scherper dan de andere boten naar de boei te varen. Helaas gaf dit niet het gewenste effect, mede door de vuile wind. De boei werd niet gehaald en meerdere plaatsen moesten worden weggegeven.

SpirakSpirakOp het halve windse rak dat volgde, was het kijken wat de toppers deden. Het was immers niet duidelijk of dit bezeilbaar was met spinaker. Toen deze toppers toch succesvol onder spi verder stoven, werd de spinaker snel omgebouwd en gehesen. Vanaf toen leek het tij zich te keren. Meerdere boten werden ingehaald, en het team geloofde er weer in.

Bij de volgende boeironding moest er gegepen worden om vervolgens weer te reachen over de andere boeg. Bij het ronden van de boei bleek het teamwerk vruchten af te werpen. De spiboom was nog nooit zo snel van kant gewisseld, en de stuurman ging rakelings rond de boei om vervolgens pijlsnel op te loeven. Meerdere tegenstanders kregen het nakijken.

Het reachrak bleek niet makkelijk. Het was varen op de grens, met een grootzeil dat meer gelost moest worden dan aangehaald. Vele boten voeren te ruim en moesten reeds vroegtijdig de spinaker laten zakken om de volgende boei te halen. Al het gewicht werd in de rail gesmeten en het HZS team haalde de boei zonder problemen.

KruisrakKruisrakHet volgende rak was een opkruisrak. De tacticus besloot daarom om geen tijd te verliezen met het binnenhalen van de spi, en besliste om de spi te spiken. Een schitterend idee dat ervoor zorgde dat geen hoogte werd verloren aan de boei. Opnieuw moesten enkele tegenstanders het onderspit delven. De pianiste maakte de spi weer klaar in het voorluik voor het laatste voor de windse rak terwijl de rest van de bemanning in de rail hing. Het laatste rak naar de finish was voor de wind. Uiteindelijk werd er een mooie 16e plaats behaald.

Er was genoeg gezeild voor één dag, en het team keerde terug naar de haven.
In het totaalklassement steeg het team van de 17e plaats naar de 16e.

DAG 5
Helaas helaas, veel wind bleek er niet te zijn in de ochtend van dag 5. 3 knopen wind, shiften van 45° en golven van 1,5 meter werden vastgesteld door de organisatie van de Edhec. De wedstrijd werd uitgesteld tot 13u. Om 13 uur volgde dan de beslissing dat er niet meer gezeild zou worden, omdat de wind niet zou opkomen. Een vrije dag om wat uit te rusten en de stad te verkennen, bood zich aan. Laat in de avond (de organisatie was niet altijd even georganiseerd) werd er meegedeeld dat de manche van dag 6 uiteindelijk niet door zou gaan.

Enkel de finale, waar het team niet inzat, zou doorgaan. De 16e plaats van de dag ervoor in het totaalklassement bleek daarom definitief te zijn. De studenten, die gingen voor de top 15, waren hier tevreden mee. Ze hadden regelmatig gevaren, met een aftrek van 24 en 22, en behaalden een plaats hoger dan tijdens de editie van vorig jaar. Bovendien waren de meeste teams boven hen in bezit van een eigen boot en grondig voorbereid.

Een geslaagde editie van de 40e Edhec liep op zijn einde. Reden genoeg om te feesten, en dat werd dan ook gedaan, tot in de late uurtjes.

Verslag van Emile De Moor.

Website evenement: www.ccedhec.com
Foto’s: Vendée Numérique

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: