North Sea Regatta

De tweede dag van de ABN AMRO North Sea Regatta 2008 kenmerkte zich door moeilijke windcondities en sterke stroming. Pas in de middag trok de bries wat aan, maar die bleef zeer variabel in kracht en richting. Daardoor hadden de vijf wedstrijdcomités het zwaar om alle races te laten plaatsvinden. Dat lukte ook niet bij elke klasse. Veel wedstrijden werden afgebroken wegens te grote winddraaiingen, maar de zomerse zon maakte veel goed. Voor de vloot van 81 catamarans en nog eens 27 windsurfers ging de ABN AMRO North Sea Regatta vandaag van start. De Delftse studenten van het vanUden-TUDelft-VanOord Zeilteam kregen ’s avonds de Hans Horrevoets Memorial Trophy uitgereikt. Dat gebeurde in een gedenkwaardige ceremonie, waarbij Hans’ oudste dochter Bobby de prachtige bokaal kuste en overhandigde.

“Gefeliciteerd van mijn pappa”, zei de kleine Bobby met een zacht stemmetje. Samen met opa Kees Horrevoets overhandigde ze de wereldbol aan schipper Suzanne Leinders. Het vanUden-TUDelft-VanOord Zeilteam won de Vuurschepenrace. De twee resultaten in de offshores en hun gemiddelde leeftijd van 22.87 jaar leverden hen het laagste aantal HH-punten op. “Deze trofee heeft zeker iets extra’s”, reageerde Leinders na afloop. “Dit gaat om Hans’ idealen.” Haar teamgenoot voegde eraan toe: “Een aantal jongens van de eerste Delft Challenge is door Hans opgeleid. Wij hebben weer van hen geleerd. Die kennisoverdracht is erg belangrijk. Dat is wat de Fransen op ons voor hebben.” In juli verschijnt het vanUden-TUDelft-VanOord zeilteam aan de start van de Tour de France à la Voile. Op 18 mei is het precies twee jaar geleden dat Hans Horrevoets tijdens de Volvo Ocean Race overleed.

IRC 1: Lesonal Connect neemt leiding over

Connect LesonalConnect LesonalOndanks de vliegende start van gisteren, gleed de Eclectic van Koen Lockefeer vandaag als tiende en elfde door de finish. Daardoor zakte het team naar de derde plek overall. De grote winnaar van deze zaterdag was de Connect Lesonal van schipper De Zeeuw. Zij scoorden twee eentjes en namen daarmee de leiding over. “Wij kozen in de tweede race voor links”, verklaarde mastman Tom Schoutenburg. “De wind draaide vervolgens mee, zodat we ineens mooi de boei konden aanzeilen. Voor de wind gingen we ook goed.” In de eerste wedstrijd eindigde de Roark van Kees Kaan nog als tweede, maar de tweede werd volgens de schipper een drama: “De start was op zich prima, maar we konden ons niet echt vrij varen. Het eerste kruisrak was gewoon slecht. Nee, we zijn niet goed bezig. Maar het is wel heel gaaf om met dit moeilijke weer te varen. We zijn deze onvoorspelbare landwind niet gewend.” De winnaar van vorig jaar neemt momenteel een negende plaats in. De Allard van Rudi Floridor staat tweede met dertien punten achterstand.

Checkmate terug in de race

Een week geleden op slechts vijf tot tien seconden na de start van de North Sea Race voor de kust van Harwich, liep de Checkmate Swan 45 zware averij op. “Het was een ouderwetse bakboord/stuurboord situatie en die Engelsman reageerde gewoon niet”, aldus schipper Peter de Ridder. Even leek het gapende gat het zeilseizoen van dit sympathieke familieteam te dwarsbomen. De Ridder: “Maar de noodreparatie was dusdanig dat we nu eigenlijk weer mee konden doen. Petra, Paula en ik zijn gisteren uit Harwich vertrokken en hebben de hele nacht doorgevaren. We kamen vanochtend rond 9.00 uur in Scheveningen aan en hebben gelijk alles klaar gemaakt voor de inshore races.” De start zou om 10.25 uur zijn, maar de eerste volledige wedstrijd werd uiteindelijk pas ’s middags gevaren. De Checkmate begon met een zesde plek en sloot af met een derde plaats. “Ik heb er absoluut geen spijt van dat we de hele nacht hebben doorgezeild”, zei De Ridder tevreden.

IRC 2: Zeebeer 3 verliest koppositie

De Rosetta from the Rocks van Radboud Crul gaat in de IRC 2-klasse weer vertrouwd aan kop. Vorig jaar won dit Scheveningse team de thuiswedstrijd, maar gisteren moest het nog even opwarmen. De Zeebeer 3 van Ad van Wijngaarden voerde na twee races het klassement aan, maar zakte vanmiddag een plaatsje op het podium. “Vandaag ging het iets minder”, aldus Karel Wesseling. “We hadden de winddraaiingen niet helemaal onder controle. De strijd was eigenlijk continu close.” De bemanning bestaat voor de helft uit de familie Van Wijngaarden en voor de andere helft uit ‘aanhang’. “Ik heb de boot in 1992 zelf afgebouwd en door de jaren heen veel veranderingen aangebracht. Het is de oudste boot in de vloot, maar we komen nog steeds mee.”

ORC 3: Een-tweetje

Ze lagen in de haven gebroederlijk naast elkaar, maar op het water waren de Geintje en de Zeilmakerij.com elkaars grote concurrenten in de ORC 3-klasse. Onder het genot van een Roseetje werd de strijd nog eens doorgenomen. De Zeilmakerij.com van Wessel van der Werf gaat riant aan de leiding. Het gat bedraagt elf punten. Gisteren pakte het team met de nieuwe Dufour 34 beide zeges. Vanmiddag moesten ze er eentje afstaan aan Geintje van schipper Frits van Dijk. “Er stond heel weinig wind en daar zijn zij beter in”, concludeerde de bemanning. De Jot van Alexander Menck staat tweede, gevolgd door de Blue June van Henk Zomer. Geintje neemt na twee te vroege starts op vrijdag een vijfde plek in.
Beach master Kees Kuggeleijn werd door oud-Wethouder Wilbert Stolte als allereerste ‘vrijwilliger van het jaar’ gehuldigd. Hij kreeg van het Kurhaus een overnachting in dit prachtige hotel aangeboden.
Voor overige resultaten, zie http://www.nsr.nl/ (zondagmorgen).

Text Diabo
Foto’s Diabo en Yan T

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: