Francis Joyon en IDEC klaar om enkele records aan te vallen

IDEC en JoyonFrancis Joyon en IDEC schreven enkele maanden terug geschiedenis door het solo wereldomzeil record op naam van Ellen MacArthur te verpulveren. Ondertussen heeft de jachtman uit Locmariaquer zijn rode trimaran deftig geprepareerd om aan nieuwe avonturen - lees records - te beginnen. Hij is momenteel in Marseille en Toulon bezig met sponsor engagementen en wil daarna dus enkele records aanvallen.

Mediterrane record

Het eerste is het Mediterrane record tussen Marseille, Zuid-Frankrijk, en Carthago, Tunesië. Dit record staat op naam van Bruno Peyron die met zijn bemanning op ORANGE II in september 2004 de afstand van 458 Nm aflegde in 17 uren, 56 minuten en 33 seconden. Joyon beweert wel niet in staat te zullen zijn de gemiddelde 25 knopen snelheid, ontwikkelt door de volbemande maxi multihull, te kunnen overtreffen. Maar hij wil wel een heel scherpe tijd neerzetten voor een solo multihull overvaart.

Het record voor een solo monohull oversteek staat trouwens op naam van onze landgenoot Michel Kleinjans. Hij deed er aan boord van zijn ROARING FORTY in maart 2008 welgeteld 1 dag, 21 uren en 24 minuten over.

Columbus Route

In september zet IDEC dan koers naar Cadiz, Spanje. Dan wil hij de record tijd voor de Columbus Route tussen Cadiz en San Salvador op de Bahamas scherper stellen. Dit record verloor hij in juni 2005 aan Thomas Coville met SODEBO. Met deze poging wil Joyon voornamelijk testen wat het potentiële verschil is met de SODEBO trimaran over eenzelfde afstand.

IDEC in prima conditie

IDEC in haar elementIDEC in haar elementZijn rode race bolide onderging ondertussen een groot onderhoud. Al bleek meteen dat zij verrassend in schitterende conditie bleek te verkeren, en dat na een wereldomzeiling in recordtempo. De aanhechtingspunten aan de mast van de verstaging kreeg natuurlijk extra aandacht. Verder werden 2 nieuwe voorzeilen bijgevoegd aan de al uitgebreide zeilgarderobe.

Tenslotte werden nieuwe roeren gemonteerd op de vlotters. De vorige hadden veel te verduren had en stonden toch al wat gebogen. De nieuwe roerbladen zouden veel stijver moeten zijn. Ook de steekzwaarden werden licht aangepast, wat een betere symmetrie zou moeten opleveren, wat dan weer het zeilcomfort en koersvastheid ten goede zou moeten komen.

www.trimaran-idec.com
Foto’s : © JM Liot / DPPI/ IDEC

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: