De Artemis Transat 2008 draait uit op een ware thriller

Gitana 80Met minder dan 300 Nm tot Boston op de plotter, worden de 2 leiders in de Artemis Transat slechts gescheiden door minder dan 30 Nm.
Loick Peyron aan boord van GITANA 80 ligt nog steeds op kop, voor zijn rivaal Armel Le Cléac’h met BRIT AIR. Met licht weer op komst, laten beide schippers niet in hun zeekaarten kijjken.
Het finale duel tussen beide IMOCA Open 60’s wordt een ware match race.

Loick Peyron profiteerde vorige nacht van een lift en plaatste zich aan de loefzijde van zijn rivaal. Een echte ‘regatta-move’ in een nek aan nek gevecht waarin match race tactiek van toepassing is. Ondertussen dacht men dat Le Cléac’h in de eerste plaats zijn kwalificatie voor de Vendée Globe zou veilig stellen en niet meer zou aandringen. Maar de schipper van BRIT AIR legde in de stormachtige nacht er duchtig de pees op, en zet alsnog professor Peyron onder druk.

In deze woelige nacht, met uitschieters van 45 knopen op de windmeters, was het GENERALI die in een ruige koude noord Atlantische zee de snelste boot onderweg bleek te zijn. Schipper Yan Elies bevindt zich nu op zo’n 110 Nm van de leider en lijkt zijn podium plaats veilig te gaan stellen.

Aanvaringen op zee

Sam Davies, schipper van ROXY, rapporteerde in die nacht een walvis te hebben overvaren. Hierdoor is het stuurboord steekzwaard zwaar beschadigd en zit er niets anders meer op dan de race gewoon uit te varen.

Davies is al de tweede schipper die onzacht in contact komt met leven in de oceaan. Afgelopen dinsdag zag de leider van dat moment, Vincent Riou, zich genoodzaakt zijn PRB te verlaten na een aanvaring met een reuzenhaai. Hierbij werd de kantelkiel van PRB zodanig beschadigd, dat de Franse schipper, met de storm op komst, er voor koos om zijn schip te verlaten. Hij liet zijn kostbare Open 60 op open zee achter met volle ballasttanks en werd opgepikt door zijn rivaal Loick Peyron. Ondertussen is er reeds een ploeg onderweg om PRB veilig te bergen.

De race leiderDe race leiderPeyron zette dus onmiddellijk koers richting zijn onfortuinlijke collega en wist hem nog voor het losbarsten van de storm op te pikken van zijn reddingsvlot. Vincent Riou is nu passieve passagier aan boord van GITANA 80 en mag volgens de reglementen bij niets helpen. Loick Peyron krijgt wel een tijdbonus van 2 en een half uur. Voor het gebruik van zijn motor tijdens de reddingsoperatie wordt hij niet gepenaliseerd.

Class 40

In de Class 40 vloot is het nog steeds Giovanni Soldini aan boord van TELECOM ITALIA die aan de leiding vaart, op ongeveer 1’000 Nm van de finish. BELUGA RACER en MISTRAL LOISIRS-POLE SANTE liggen op een gedeelde tweede plaats, zo’n 55 Nm achter de Italiaanse leider.

www.theartemistransat.com
foto’s Yvan Zedda

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: