Oostende – Ramsgate: 60-tal boten aan start van 1e race ONZK 2008

  • Author: Guy C.
    Date: zo, 04/05/2008 - 15:00
    Tags:

start Oostende - RamsgateDe 1e race van het ONZK 2008 bracht een 60-tal deelnemers van Oostende (BEL) naar Ramsgate (ENG). Van alle ingeschreven boten startte enkel GENERAL TAPIOCA niet, vanwege motorproblemen. De meteo voorspellers spraken van een zuidzuidwestelijke wind, zo’n 4 Bft sterk. Die zou later op de dag gaan ruimen en afnemen in kracht, we weten ondertussen beter. De eerste start met de CR klasse was voorzien om 08u00. Wijzelf werden met 24 andere IRC1 concurrenten weggetoeterd om 08u30.

De startlijn lag ter hoogte van de Binnenstroombank, vlak voor Oostende. Het race comité had gekozen voor baan 5. Iedereen startte redelijk voorzichtig tussen startschip en startboei. Het had ook niet zo veel zin om veel risico’s te nemen voor een parkoers van zo’n 70 Nm lang. Het eerste rak was een scherp aandewindse koers en zij die gekozen hadden voor een start aan de boei bereikten als eersten het 1e merkteken, de Zuidstroombank voor Middelkerke. Daarna kon iets afgevallen worden voor een kort traject naar de Weststroombank, voor Nieuwpoort.

Moeilijk spi-rak

Ook Lucky Duck kende moeilijkhedenOok Lucky Duck kende moeilijkhedenHierna moesten de deelnemers stuurboord afvallen tot wat normaal gezien een spinaker rak zou zijn. Een stevige bui met dreigende donkere wolk deed de meeste schippers kiezen om de spi toch maar in de zak te laten, uitgezonderd enkele moedigen. Die hadden het dan ook niet makkelijk om niet te broachen.

Na de bui hadden we de West Hinder Traffic Separation zone bereikt. Aan de Oost Dyck boei begon een heel lastig kruisrak, langsheen de Traffic Zone. De wind wakkerde nog aan en de genua 2 werd vervangen door de 3. Een zeilwissel die bij ons aan boord (te) veel tijd in beslag nam. Een nadelige windshift sloeg ons nog wat verder in het deelnemersveld terug.

Nat en koud in de reling

Ondertussen was het afzien voor de bemanning in de reling. Bakken water kwamen over ons heen, zodat iedereen kleddernat werd en stilaan ook nog verkleumd raakte. Op alle andere boten hoorde je hetzelfde verhaal.

Voor Bert Bossyns en zijn mini-transatter-collega’s was het nog zwaarder afzien. Die bootjes zijn dan ook niet echt ontworpen om de strijd aan te gaan met golven en scherpe wind. Zij zouden uiteindelijk meer dan 100 Nm op de teller staan hebben in Ramsgate.

Na wat eindeloos opkruisen leek, mochten we ter hoogte van Ruytingen Noord eindelijk aan de ‘echte oversteek’ beginnen. Het verkeersscheidingsstelsel kon met een ferme knik in de schoot worden overgestoken. En eens de CS5 boei was bereikt konden we koers zetten richting Ramsgate.

Ook Bert was niet droog geblevenOok Bert was niet droog geblevenDe Broadstairs Knolls was het laatste echt te ronden merkteken in zee. Nu nog juist langs de aanlooproute van Ramsgate harbour de finishlijn opzoeken, en we konden eindelijk ons doornatte zeilpak uittrekken. We schrijven iets voor 20u00, Belgische tijd. Al bij al een prachtige, doch zeer intensieve overtocht. We eindigen uiteindelijk 11e op 24. Het podium in IRC1 is voor ALEGRIA (Grand Soleil 40), OXYGEN (IMX 40) en MARINE DIFFUSION (First 34.7).

Mooie 2e zeildag

Op dag 2 hadden de organisatoren nog 2 regatta’s gepland in de Pegwell Bay, voor Ramsgate. Die dag begon met lichte regen en bijna geen wind, maar ontpopte zich uiteindelijk tot een prachtige zonnige zeildag met genoeg wind om de natte condities van donderdag al snel te vergeten.

Baggerwerken OxygenBaggerwerken OxygenZowel in de 1e langere als de 2e kortere baan zaten mooie kruisrakken en spinaker-rakken.

Een schitterende zeildag werd afgesloten met een tricky binnenvaren van Ramsgate harbour, waar het water voor velen toch net iets te laag stond.
Ook OXYGEN had wat meer lucht in de watertanks kunnen gebruiken en fungeerden even als baggerboot. Maar uiteindelijk raakte iedereen binnen.

Uitslagen van alle races in alle klassen zijn mij jammer genoeg niet bekend. Op zaterdag koos een deel van de vloot om terug te keren naar de thuishaven, waaronder ook onze schipper. Een ander deel zette koers naar Boulogne (FRA), voor de Michel Jonette Trophy. Zij zullen volgende weekend dan deelnemen aan de Grand Prix de la Côte d’Opale. Een derde CR-deel koerste terug in de GPS-Race naar Oostende. Voor iedereen sowieso een heel mooie zeildag.

Guy Clappaert
Aan boord van Mojo Sailing Team

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: