De Vuurschepen Race

Of met andere woorden, van Scheveningen naar Harwich mits een paar boeien onderweg te eren. De weersvoorspellingen vertelden ons 30 kn plus, zwaar bewolkt met regen, en bij het buiten varen stond er slechts een 12knoopjes wind en het zonnetje scheen alsof het door iemand besteld was. Alle grote jongens waren buiten om te komen spelen, je zag o.a. winnaar van 2007 Roark, recordhouder Noordzee oversteken Pleomax, de schrik van elk roerblad Daikin Airco, Eclectic, Sjambok (ook met een nieuw roer), Fred Imhoff met zijn nieuwe J109 en nog vele andere. Eén voor één werden de verschillende classes weggeschoten om hun eerste boei te gaan halen voor Scheveningen en dan richting “het land der links rijdende” te vlammen.

Vlammen

Sjambok en PleomaxSjambok en PleomaxEn vlammen was het, na de eerste boei kon de spi erop en was de Pleomax na een uurtje racen al niet meer zien. Het was reachen naar de overkant en in het midden van het kanaal kregen de eerste boten windsnelheden toebedeeld tot 37kn (dat is de max dat we op de Sjambok toch gezien hebben). Wij zelf hebben een bootsnelheid van 25.4kn geklokt vlak voordat de spi eraf ging, of beter gezegd moest.

Eerst is eerst

En deze plaats komt de Pleomax toe (ze legden de 110nm af in 10u en 29min!) , maar TU Delft gaat handicapgewijs met de prijs lopen. Voor deze laatste jongens (en meisje) moet het wel een heel natte bedoeling geweest zijn. Maxim Van Pelt (Roark) zei me het volgende: Die jongens op hun Mumm 30 iedereen voorbij staken met hun masthead spi, dat bootje weegt 2 keer niets. Even tussen Eclectic en Roark door reachen alsof het niets was. Hun busje zou pas laat in de nacht toekomen en al hun kledij was gewoon door en door nat. De jongens van de Eclectic zijn toen zo voorbeeldig geweest de TU Delft crew van droge kledij te voorzien.

Hans Horrevoets trophy

TU Delft ChallengeTU Delft ChallengeVoorlopig heeft de TU Dleft al met 1 hand de Hans Horrevoets Trophy vast, maar er moet nu nog terug naar die andere kant gevaren worden. De TU Delft bekijket deze race als voorbereiding op de Tour De France a la voile die 28 juni van start gaat. Maar er zijn nog andere kapers op de kust. Bij Roark aan boord zit ook een frisse jonge bemanning aan boord die maar al te graag deze trophy in handen zou krijgen.

En wat is er zoal gebeurd?

Vorig jaar kwam de Roark de Daikin Airco zonder roer tegen, en dit jaar kwamen ze de… u raad het al, de Daikin Airco tegen, maar dit keer niet met een gebroken roer, maar met een in flarden gescheurd grootzeil. De Allard (Sydney 39) brak haar stuurkabel tegen 14kn en had eveneens 2 kites die naar de zeilmaker konden die voor ze stuk gingen waarbij ook ook nog eens een scepter werd omgebogen, de Pleomax kunnen er een paar zeiltjes terug naar de zeilmaker.
Op de X35 Waikabubak scheelde het niet veel of ze hadden een man over board manouver ingezet toen de… theelepel van de eigenaar over de zij ging! Het was pas toen de voordekker zei dat het ding toch direct zonk dat ze de race hebben voortgezet.
En naar ik in Scheveningen van... eh, iemand heb vernomen kan die vrouwelijke crewmember als een man over boord plassen? Is zij hier een nieuwe trend aan het inzetten?

Vrijdag

Gaan we met z’n allen terug richting Nederland in de vorm van de North Sea Race. Het weerbeeld ziet er in ieder geval iets minder doorzichtig uit en er zijn vele mogelijkheden om te scoren.

Voor resultaten kijk : http://www.nsr.nl/results.asp?page=North+Sea+Regatta+Results+2008

Foto's met dank aan Diabo

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: