GPS - Race 2008: Ramsgate - Oostende voor CR jachten, verslag vanuit de kuip

start GPS RaceVoor de GPS race had de organisatie buiten 7 dagen gratis liggeld ook 7 dagen gratis zomerweer losgekregen van Frank De Boosere, “wind” was een optie die we echter vergeten hadden, de zee was een spiegel. Even een telefoontje naar het KMI en voor we goed en wel in konvooi aan de NE Goodwin waren voor een nieuwe start (met de mini-transat op sleeptouw) was ook dit euvel opgelost en konden we genieten van 10 knoopjes uit de goede richting en een mooie start om 09u35. Voor de meesten een welkome verademing na de heavy heenwedstrijd.

Spiegel bij uitvaren RamsgateSpiegel bij uitvaren RamsgateEr waren geen intelligente parcours uitgezet, dat was ook niet de ambitie van deze race. Recht naar Oostende dus, eventjes rond de binnenstroombank om te finishen en that’s it.

Spijtig genoeg geen spi-rakken en slechts enkele malen overstag, maar ik moest van mijn vrouw voor den donkere thuis zijn. Je kan het ook zó bekijken: degene die het slimste met wind en stroming kan omspringen kon winnen, daar hoef je niet altijd de snelste boot voor te hebben.

De opkomst was een succes. 14 CR boten hadden ingeschreven voor Oostende-Ramsgate, 7 daarvan hebben het klaargespeeld om Ramsgate te bereiken en reglementair geklasseerd te worden. Voor de GPS race waren en 7 inschrijvingen. Dat waren zo goed als alle CR boten die vrijdagavond nog in Ramsgate lagen en genoeg voor een leuke competitie.

Er waren ook enkele aanvragen van IRC boten die mee terug wilden racen, maar daar dienden we van ons hart een steen te maken en deelname te weigeren. Inderdaad, we hadden aan de officiële organisatie beloofd geen IRC boten toe te laten.

Het was zaak om goed rekening te houden met de stroming en de competitie goed in het oog te houden.
Mandala ging al vroeg na de start overstag en kreeg de tegenstroom in de zij. Ze beseften dit vlug en gingen terug overstag. Win4life ging ook veel te vroeg overtag maar bleef zo doorgaan. Die hebben we niet meer teruggezien.

Een lange tijd bleven de posities hetzelfde: X-Appeal of Bolderik aan kop (soms moeilijk in te schatten) en daarachter Mandala.
Felicity II werd steeds een kleiner stipje aan de horizon. Bert had geen geluk met de windrichting dit weekend. Ook Jambo moest traag maar zeker de 3 koplopers lossen. Wat opviel was de ongelooflijke hoogte dat Bolderik kon lopen, zonder echt stil te vallen. Dat was ook al zo tijdens de heenwedstrijd.

Was het nu omdat X-Appeal op een gegeven moment niet meer liep, of was het omdat ze op Mandala “the groove” hadden gevonden. In ieder geval ze kwamen ineens snel dichter, gingen ons voorbij en namen een ruime voorsprong. Oostende naderde en de posities waren als volgt: Mandala aan de leiding. Op dezelfde hoogte maar een paar honderd meter er achter X-Appeal die centimeter per centimeter terug dichterbij kwam, maar niet snel genoeg. Een pak lager en een beetje achter X-Appeal lag Bolderik.

In de laatste mijlen werd duidelijk dat de stroming ons geen parten meer zou spelen. We vielen een beetje af en namen snelheid naar de finishboei. Mandala deed een tijdje later hetzelfde. Bolderik moest een klein beetje oploeven naar de boei, maar dat leverde voor hen blijkbaar niet veel problemen op.

Twee minuten voor ons ging Mandala aan de wind over de finishlijn. We probeerden hetzelfde maar dat bleek niet te gaan, dus nog even overstag. Vijf minuten later was het de beurt aan Bolderik om overstag over de finish te gaan. Buiten Jambo waren de andere boten op dat moment nog niet echt zichtbaar. De mooie maar oude Brisinga kon onmogelijk dezelfde hoogte lopen en liet weten dat ze de motor gestart hadden.

Bert en co beginnen aan een lange oversteekBert en co beginnen aan een lange oversteekOpgeven staat niet in het woordenboek van Bert Bossyns en crew, dat zagen we al tijdens de heenwedstrijd, dus die genoten verder van een prachtige zeildag en finishten anderhalf uur na de eerste.

Voor Win4Life was het een koude douche bij aankomst, we hebben dat ook al eens meegemaakt: Niemand te zien aan de lijn. Zijn we nu zover vóór of zover áchter? Helaas, toen ze in de haven waren kwamen liep de bemanning van Bolderik op de kaai. Die hadden elk al 4 pinten op in ‘t café. Tot overmaat van ramp zagen ze de bemanning van X-Appeal gewassen en geschoren terugkomen van de douche. Komaan hé mannen! Kop op! Een foute strategie dat overkomt iedereen wel eens! Goed gevaren overigens in Oostende – Ramsgate!

Zondag 10u was het prijsuitdeling in de RNSYC (DANK U RNSYC voor het ter beschikking stellen van het clubhuis!!) en even leek het er op dat we in hetzelfde schuitje zaten als de organisatie van de heenwedstrijd: de elektrische X-50 Steppe (CR klasse) die toen iedereen, het complete IRC veld inclusief, z’n spiegel liet zien, en uiteraard wón (zouden ze geweten hebben dat er golven stonden?), maar al met de noorderzon verdwenen was lang voor de prijsuitdeling in de RTYC. Daar stonden ze dan met hun schaal…

Overigens vraag ik mij al jaren af waarom een schaal voor CRA groter dient te zijn dan een schaal voor CRB, maar dat is een andere discussie. Gelukkig liet de voltallige bemanning van de Bolderik ons niet in de steek. De prijzen vlogen de deur uit. Niemand ging met lege handen naar huis.

De beker ging dus verdiend naar Bolderik, evenals het oester/champagne ontbijt in de BEAUFORT in Knokke (DANK U BEAUFORT!!), een supermooie rugzak met wieltjes en een uitschuifbaar rij-handvat (DANK U RADIO HOLLAND!!), een geldprijs van 45 Euro (DANK U ANDERE DEELNEMERS ;-) en twee flessen BEAUFORT kwaliteitswijn.

Proficiat mannen!

Al bij al een geslaagde wedstrijd dus.
Hopelijk wordt de CR klasse volgend jaar nu niet meer vergeten en krijgen we een officiële retour wedstrijd. Ik wil de GPS ( Genuine Pleasure Sailing) race nóg wel eens organiseren indien er geen alternatief is en als er voor IRC dan ook niks terug naar huis is, dan mogen ze mee!

UITSLAGUITSLAG

Dank ook aan “Clubracer” voor de nodige ruchtbaarheid in de racekalender en het publiceren van de GPS-race informatie.

Bruno Beckers
X-APPEAL

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: