X-Yachts Cup Belgium 2008

Licht weer stond er op het lijstje van de weerman voor het gehele weekend, en licht weer is wat we gekregen hebben. 25 boten verzamelden zich dit weekend in Breskens voor de eerste X-Cup. Er werd gestreden in Family Class en Racing Class. 13 boten vochten voor de eerste plek in de Racing Class en het is niet omdat je in de Family Class vaarde dat je minder je best moest doen. De eerste 6 boten in de family class finishten binnen de 100 meter.

Voor de organisatie deed verdeler van X-Yachts Belgium Eddy Verbinnen een beroep op bekende wedstrijdzeilers Maxim Van Pelt, Jan Peeters, Jan Persoons (gelukkige verjaardag Jan), Bert Leduc, Stef Bastenie en Stijn Reunis.

Standvast legt de boeken neer

Even zag het er voor de organisatoren niet goed uit, toen men hen vrijdagmorgen mede deelde dat de zaal (lees: loods van Standvast) die gehuurd was om eigenaren, bemanningen en sponors te voeden en te laven, de boeken had neer gelegd.

Hoe de vork juist in de steel zit komt u later te weten, maar weet wel dat wij toch in alle rust lekker hebben kunnen eten en drinken zonder dat een curator onze vorken en messen in beslag kwam nemen.

Family class

Winnaar Family Class VentouxWinnaar Family Class X-34 VentouxOm 11:05u werd de family class weggeschoten voor een baantje van 5u. In de meer genomineerde wedstrijden, lees: Spi Ouest France Bouygues Telecom noemen ze dat een côtiére of bij Skandia Cowes Week spreken ze over een offshore. Wij noemen dat gewoon effe met mams, de kinderen en den hond het water op.

De “Tom” had de beste start, maar moest na een uurtje opgeven wegens een gescheurd voorzeil. Roger Thierry en Walter Van Der Voort (schippers van den Tom): Erg jammer, want dit precies het weer van den Tom.

Racing Class

Winnaar Racing Class Roland Claes, NRJ Ball, X-37 Winnaar Racing Class Roland Claes, NRJ Ball, X-37 De racing class kreeg 2 wedstrijdjes, een sprintje van 8,8nm en een baantje van 12.5nm. In de eerste wedstrijd was er een interessant moment, omdat er een boei (de SS2) aan SB moest gehouden worden terwijl je vorige boei helemaal aan de andere kant van het vaarwater lag.

Het dilemma bestond uit het feit of je naar de boei toe moest om ze te gaan ronden, of dat je gewoon kon doorvaren en de boei aan sb laten liggen?

Uiteraard waren er boten die de boei gewoon lieten voor wat ze was en dan 20min voor de rest finishten. Protesten gingen over en weer en er werd uitgesproken dat de 3 boten die de boei rechts lieten liggen 50% penalty kregen. Maar dit verhaal kreeg nog een staartje...

Heropening protest

XiffeXiffeDe jury heropende zelf het protest, en verklaarde dat de gedupeerde boten het gemiddelde aantal punten zouden krijgen van alle daarop volgende reeksen bij elkaar geteld.

Dit omdat er in het banenboekje een onvolkomenheid staat in de letterlijke woorden “Alleen de in de baanomschrijving vermelde betonningsvoorwerpen, palen, platen en opblaasboeien gelden als merkteken van de baan en moeten in de juiste volgorde aan de voorgeschreven zijden worden gerond of voorbij gevaren”.

De punten van de 2de race telden dus voor zij die… eh, anders gevaren hebben dan de rest zeg maar.

Op zondag varen we niet

En dit heeft écht niets te maken met de overvloedige geestrijke vloeistoffen om de dorst te lessen van de avond ervoor, maar door de afwezigheid van Marc Claessens (organisator Twilight Race) die financiële afspraken heeft met de weergoden.

Om 10:50u werd AP vlag (de uitstel vlag) geschoten op de startboot en terecht want er stond 0kn druk. En om 12:45u knalden er 3 schoten wat inhoud “NO MORE RACES TODAY”.

De sponsors

De steigerbar met een beetje stock achter de bar.De steigerbar met een beetje stock achter de bar.De verschillende sponsors werden in de watten gelegd door helikoptervluchten, Champagne en rondvaarten in rib’s.

Na het zeilen konden de verschillende sponsors met de zeilers op de open steigerbar de stoere oceaanverhalen over orkaanstormen en wilde vrouwen in ongure havens aanhoren. Of was het ongure vrouwen in wilde havens?

UItslag Racing Class

1_ NRJ Ball van Roland Claeys, X-37
2_ Tenace van Dirk Rens, X-40
3_ The Untouchables van Coen Wohrmann, X-35
4_ Geluxvogel van A van der Wal, X-40
5_ Xiffe van Patrick Vanden Abeele, X-43
6_ Endlex van Patrick Cools, X-332
7_ Lender van Luc Meersman, X-41
8_ Three wicked ladies van Kris Huybrechts, X-40
9_ Spookschip van Jan Van Hemeldonck, IMX 40
10_ Xen Weg van Mario De Brie, X-43
11_ Steppe van Albert Maes, X50

Uitslag Family Class

1_ Ventoux van Cipers-Klaps, X34
2_ X-Leuver van Martijn Verhaagen, X-40
3_ The Max van Bram Verwijs, X-43
4_ Blue Hopper van Vermeulen, X-412
5_ Die Swaene van Jean-Marie Bolle, X-412
6_ Pilchard van Marc Stas, X-332 Sport
7_ L'Attidude X van Jean Verhoebost, X-43
8_ X Plan van Vincent Oosterlinck, X-442
9_ Carpe Diem van Jean-Marie Daelemans, X-43
10_ Doxide van Jean-Luc Ralet, X-43
11_ Papillon van Freddy Goesaert, X-40
12_ Speed-X van Dhr. Lesage, X-119
13_ Tom Roger Thiery, X-412 (DNF)

Foto’s Wim Peeters en Wim Van Herck
Voor meer foto’s kijk op www.sailing-consulting.be/xcup

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: