
Vrijdag 25 juli ging één van dè zeilevenementen van Frankrijk van start, de Solitiare du Figaro.
Maar liefst 50 solisten nemen het tegen elkaar op met gelijke wapens, een monotype van Bénéteau, de Figaro. En allen dromen om dankzij een opgemerkt resultaat een stapje hoger te klimmen op de professionele Franse zeil ladder. De wedstrijd bestaat uit 3 etappes en de tijden worden opgeteld.
De eerste bracht de Figaristen van La Rochelle naar het Spaanse Vigo. Een traject van 465 Nm dat door het lichte weer werd ingekort tot 320 Nm. Fransman Nicolas Troussel op Financo overschreed als eerste de finishlijn ter hoogte van Cape Ortegal, en dit na 73 uren, 32 minuten en 46 seconden, wat overeenkomt met een gemiddelde snelheid van 4,35 knopen. Hij nam bijna onmiddellijk de leiding in zeer licht weer, en stond die niet meer af.
Troussel afgetekend winnaar 1e leg“Ik kon profiteren van een voordelige bries om me vrij te zeilen. Samen met Christian Bos en Fred Duthil konden we ons al snel afscheiden van het grote peloton. Onder spinnaker presteerde mijn Figaro bijzonder goed in dit lichte weer, zodat ik steeds verder wegliep van mijn naaste concurrenten. Ik bereikte als eerste een westelijke wind en legde op die manier slechts 70 Nm aan de wind af, terwijl de rest zeker 110 of 120 Nm moest opkruisen.”
De tijdsverschillen zijn na deze relatief korte etappe reeds aanzienlijk. Toch wil Troussel absoluut nog niet van de eindzege spreken: “Zeker het laatste leg is behoorlijk lang en we zullen ook daar met verschillende weertypes worden geconfronteerd, dus alles is zeker nog mogelijk. De race is zeker nog niet gewonnen.”
Christian Bos werd 2e met zijn Midi Pyrénées en Frédéric Duthil eindigde als 3e met Distinxion. Het 2e leg start op donderdag 31 juli en brengt de Figaristen van het Spaanse Vigo naar het Franse Cherbourg-Octeville over een afstand van 590 Nm. En op de 8e augustus wordt dan gestart van Cherbourg-Octeville naar L’Aber Wrac’h, waarbij het Ierse Isle of Man, ten noordoosten van Dublin, moet worden gerond. Een etappe goed voor 825 Nm waarin nog alles mogelijk zal zijn.
www.lasolitaire.com
Foto’s: B. Stichelbaut/Financo en © La Solitaire