Team Rood scoort goed in offshore Commodores’ Cup 2008

Holmatro aan NeedlesHet Nederlandse Team Rood scoorde goed in de dubbel tellende offshore van de Commodores’ Cup 2008. De Roark van Kees Kaan wist in de mediumklasse opnieuw te domineren en de Rosetta from the Rocks van Radboud Crul werd verrassend tweede in de kleine klasse. Lennard van Oeveren en zijn bemanning op de Holmatro ING zeilde sterk in de grote klasse, maar hadden pech met de opbouwende wind. Daarvan profiteerde de langzamere boten, die zo op handicap naar voren schoven. Van Oeveren eindigde uiteindelijk als tiende. Team Rood neemt momenteel een zesde positie overall in.

Op woensdagmorgen 2 juli zag het weerbeeld er heel anders uit dan de eerste twee dagen het geval was. Het miezerde in Cowes en het was grauw met een zwakke bries. Hoewel alle 45 individuele teams oplijnden voor dezelfde start, stonden er drie verschillende routes op het programma. De kleinste boten begonnen aan een traject van 137 mijl, de middelgrote teamgenoten hadden 160 mijl voor de boeg en de snelste jachten 191. Dat moest allemaal neerkomen op 24 tot 36 uur zeilen.

Met het eerste kruisrak verliet de vloot via de beroemde Needles de Solent. De rest van het parcours bevond zich in het Kanaal met de ruige kustlijn van krijtrotsen als indrukwekkend decor. Al vroeg op de woensdagmiddag begon de wind te bouwen tot ongeveer 14 knopen. ’s Nachts nam die kort af om vervolgens weer toe te nemen tot 17-20 knopen. Na de nachtelijke regen getrotseerd te hebben, zagen de zeilers bij het ochtendgloren voorzichtig de zon doorbreken. Het werd andermaal een wedstrijddag met fantastische zeilcondities. De Holmatro ING kwam na ruim 25 uur door de finish, zo'n drie uur later dan de Roark. De Rosetta from the Rocks meerde al rond de klokl van 6 uur af.

Roark speelt ‘het spel’ en wint

Nog gekleed in zijn twee dagen oude zeilkloffie en met een glas wijn in zijn hand, deed schipper Kees Kaan zijn verhaal. “We zijn net onder de drukte op de lijn gestart en hebben een klap naar de kant gemaakt. Daar konden we profiteren van de sterkste stroming mee. Vervolgens zijn we in twee slagen naar rechts gegaan. De voorspelling was namelijk dat er landwind zou komen, dus hebben wij nog net in het voordelige strominggebied die nieuwe bries opgepikt.” Zo kwam de Grand Soleil 43 Roark/Claus en Kaan Architechten gelijktijdig met zijn teamgenoten van de Swan 42 Holmatro ING en de Nederlandse Checkmate de Solent uit.

Van daaruit moesten ze eerst twee verschillende op- en neerrakken van in totaal circa 80 mijl richting het zuidoosten afleggen. Hoewel de Roark in klasse twee uitkomt, bevonden de Rotterdammers zich te midden van de boten uit klasse één. Dat hielden ze lang vol door vooral aan de wind tactisch goede slagen te maken. Pas in het tweede spinnakerrak verloren ze de aansluiting.

Inmiddels was de duisternis ingevallen en volgden er twee lange halve windse rakken richting het zuidwesten. Er kwamen wat zeilwissels om de snelheid op peil te houden. Kaan: “We werden bovendien op de hekgolf van de Saga naar de boei gezet, waardoor we een knoop sneller dan onze eigenlijke snelheid liepen. In het laatste kruisrak werd het nog spannend onder de rotskust. Daar liep de Werewolf op ons in. Dat team vaart normaliter met een Farr 40 op de Solent en is zeer goed. Zij deden de tactiek van die korte klapjes onder de kust gewoon beter dan wij.”

De Roark wist toch de koppositie vast te houden. Kaan: “Gelukkig speelden wij het spelletje van voor de wind hard op de golven varen beter.” De Roark pakte de line honours en overallzege in zijn klasse. “Ik denk dat ons team goed in elkaar steekt”, verklaarde Kaan tevreden het succes. “Arend van Bergeijk coachte ons al wat langer en daar is Maxim van Pelt bijgekomen. Zij werken prima samen en doen de navigatie en tactiek goed.”

Holmatro ING heeft de wind niet mee

“We hebben de basis van deze race gelegd in het stuk van de start tot aan de eerste bovenboei”, verklaarde tacticus Sander Speet na afloop. Even daarvoor complimenteerde Gideon Messink hem en de navigator al voor de goede tactiek in de Solent: “We zijn mooi in het midden gebleven. Dan verlies en win je wat op beide kanten van het veld en zit je er uiteindelijk prima bij.” Volgens Speet zat daar precies hun winst in: “Onze kracht is dat we het geduld hadden om vanuit het midden op te bouwen. Dat heeft gewerkt. Na de eerste bovenboei zijn de verschillen gemaakt en kun je van daaruit verder.”

Op dat moment lagen de Nederlandse Roark en Checkmate achter hen, maar in het volgende kruisrak zat de Holmatro ING net aan de verkeerde kant van een winddraaiing. Daardoor sloten ze achteraan bij de volgende boeironding om vervolgens onder spinnaker weer wat achterstand goed te maken. Speet: “Wij zaten precies op het randje van een windbaan en konden zo doorzetten naar de boei. Dat is mazzel, wat ook bij offshore zeilen hoort.”

Girlpower aan de Holmatro spiGirlpower aan de Holmatro spiZowel Messink als schipper Lennard van Oeveren waren tevreden over de progressie in bootsnelheid. Onder spi pushten de trimmers hard en klonk er een vreugdekreet als de elf knopen werd geklokt. Van Oeveren: “Vooral aan de wind liepen we aanvankelijk niet hard genoeg. Daarom wilde ik tijdens deze offshore alle aan de windse rakken sturen, zodat ik veel uren kon maken. Ik merk dat het steeds beter gaat.” Gedurende de laatste mijlen naar de haven zat de stemming er goed in aan boord van de Holmatro ING. De verwachting was een vierde plek, maar later op de steiger bleek het toch een tiende plaats te zijn. Van Oeveren: “Toen wij finishten, waren we vierde. Alleen nam de wind op dat moment verder toe bij tegenstroming. Op die manier hebben de langzamere boten uit onze klasse op handicap het gat dicht kunnen varen. Zij zijn ervoor geschoven.”

Rosetta komt sterk terug

De behaalde resultaten van de eerste twee dagen waren even slikken voor de bemanning van de Dehler 36 Rosetta from the Rocks. In Nederland zijn de Scheveningers een klasse apart in de IRC 2, maar op de Solent wilde het nog niet zo lukken. Volgens de genua- en spinnakertrimmers Rob Schutte en Michel Molsbergen is de tweede plek in de offshore dan ook een ‘prettige opsteker’.

Het begon echter niet veelbelovend. “Nee, de start was dramatisch”, aldus Schutte. “We dachten ruimte op de lijn te hebben, maar raakten verstrikt in de jachten om ons heen.” Uiteindelijk begon de Rosetta als laatste aan de 137 mijl, maar vocht zich sterk terug. “We bleven wind zoeken in het gebied met maximale stroom mee. Daardoor lagen we weer in het middenveld toen we de Solent uitkwamen.”

In het eerste kruisrak lachte het geluk hun toe: “We kregen zowel op de linker- als op de rechterzijde van de baan en briljante lift. Dat was een geniale zet van onze Henkie (navigator).” Eenmaal op weg naar de boei in het zuidwesten zat het de Rosetta weer mee: “De wind draaide na vijf minuten naar het zuiden, waardoor we de gennaker op konden zetten. Dat ging heel hard. Vlakbij de ton kwam er wederom een shift en kon ook op de terugweg de gennaker worden gezet.” Uiteindelijk eindigde de Rosetta from the Rocks van schipper Radboud Crul als tweede overall.

Morgen staan er weer twee inshore races op het programma. De voorspelling is dat het hard gaat waaien. Op zaterdag volgt de Round the Island Race (circa 50 mijl) en op zondag komt de vloot nog één keer in actie tijdens de afsluitende baanwedstrijd. Team GBR Red gaat aan de leiding met slechts twee punten voorsprong op France Blue.

Website Commodores' Cup: http://www.rorc.org/comcup/
Roark Sailing Team: http://www.roarksailingteam.com/
Holmatro ING Real Estate: http://www.messinkracing.nl/

Foto’s: Diana Bogaards

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: