Flying high in Cowes!

Holmatro startWat een etmaal zeilen en een nacht zonder slaap zoal teweeg kan brengen. De Roark/Claus en Kaan Architecten ging op vrijdag 4 juli verder met waarmee het gisteren was geëindigd; winnen. De Rotterdammers zijn in bloedvorm en hard op weg om het resultaat van het oude Holmatro-team van vier jaar te evenaren. Toen eindigde de nog jonge bemanning onder leiding van Hans Horrevoets als beste individuele team in de Rolex Commodores’ Cup. Maar aan boord van de huidige Holmatro ING was er vandaag ook alle reden tot tevredenheid. Zij vonden aan de wind de vijfde versnelling en zeilden met een vijfde plek hun beste race tot dusver.

De dag begon met een uur uitstel, omdat de zuidoostenwind op zich liet wachten. Voor sommige zeilers kwam dat niet slecht uit na de offshore van de laatste dagen. Zo waren ook Kees Kaan en enkele bemanningsleden vanochtend rijkelijk laat uit de veren. Rond 11.30 uur lokale tijd klonk het eerste startschot voor de eerste klasse.

De Swan 42 Holmatro ING met Lennard van Oeveren aan het roer lag er goed bij. Van Oeveren: “We hadden een super start bij het schip. Daar lagen we helemaal vrij. De Daikin Airco lag nog onder ons, maar te ver om te protesteren.” In de laatste offshore op dinsdag kreeg de Holmatro ING het namelijk aan de stok met hun landgenoten op de Daikin Airco, die vlak onder de Swan werd geparkeerd. Vandaag ging het dus wel goed en kon de Holmatro ING koers zetten naar de gewenste rechterzijde van de baan.

Tacticus Sander Speet: “We wilden daarheen, omdat we dachten dat het daar voordeliger zou zijn qua stroming en dat klopte ook.” Gedurende het kruisrak waren er veel winddraaiingen. Van Oeveren: “Daar konden we goed op mee schakelen. We gingen overstag als de shift te groot werd. Vervolgens gingen we dankzij de geleerde lessen verschrikkelijk hard aan de wind.” En zo gebeurde het dat de Holmatro ING als vierde om de eerste bovenboei draaide.

Onder spinnaker haalden ze bovendien nog de Silk Glove in en schoven ze op naar de derde plaats. “Als je redelijk voorop ligt, heb je minder last van andere boten”, aldus Van Oeveren. En dan met een glimlach: “De spanning aan boord ging wel omhoog nu we er zo goed bij zaten.”

‘Zeillessen’ werpen vruchten af

Pas in het derde kruisrak konden Dark & Steamy en de Alfa Romeo de Nederlanders inhalen. Van Oeveren: “Toen hadden ze eigenlijk al ruim op ons voor moeten liggen, want ze moet veel harder. In de downwind konden we er prima bij blijven en rondden we vlak achter Steamy de onderboei. De Alfa Romeo kreeg aanvankelijk de genua niet omhoog, dus gingen we er weer voorbij.”

Holmatro aan de windHolmatro aan de windTegen de tijd dat ze het voor elkaar hadden, was de Holmatro ING niet van plan om hun voorsprong op te geven in dat laatste kruisrak. Uiteindelijk gleed de Nederlandse Swan 42 achter de Fair Do’s VII, Dark & Steamy en de Poppy of Portland Marina als vierde over de eindstreep. Op rating werd het een vijfde plek. Eenmaal terug op de steiger toonde de schipper zich dan ook uiterst tevreden:

“Ik heb een super goed gevoel bij deze wedstrijd. We hadden in het begin van de week bepaalde dingen niet onder controle en daarmee zijn we aan de slag gegaan. Je ziet nu dat het effect heeft. Het was een waanzinnig mooie dag. Je wilt zo graag goed varen en dan krijg je gewoon zeillessen van de mensen hier. Maar het is niet voor niets geweest.”

Roark in de aanval na slechte start

Anders dan we gewend zijn van de Roark, ging het team pas in de tweede of derde rij van start. Volgens tacticus Maxim van Pelt ging er van alles mis: “Vlak voor het vijf minuten signaal zijn we nog gauw gewisseld naar de mediumsetting. Vervolgens nog even snel de motor in zijn achteruit gezet om op wier te checken. En toen vielen alle instrumenten uit.” Daardoor kreeg navigator Arend van Bergeijk geen informatie over hoeveel seconden het tot de start was.

Normaliter is de procedure een samenspel van Arend en iemand in de reling die met zijn horloge klokt. Van Pelt: “Dat is voor mij een steun om te bepalen wanneer je naar de lijn vaart. Nu accelereerden we drie of vier seconden te laat.” Gelukkig had de Roark een kruisrak van 3,5 mijl voor de boeg, dus was er voldoende tijd voor de inhaalrace. “We kregen te maken met dertig/veertig graden shifts. Wij zaten links, terwijl we eigenlijk meer rechts hadden moeten zitten.

Met iedere shift zijn we naar rechts geklommen en zo bleven we de aansluiting houden met de Blondie en Jump Juice. De Werewolf zat net achter ons.” In het voor de windse rak voeren de Nederlanders mooi op de stroming en pakten ze drie shifts mee. Zo dichtten ze het gat met de Jump Juice.

Roark blijft schitterend presterenRoark blijft schitterend presterenVolgens Van Pelt bleven ze in het tweede kruisrak samen met de Werewolf onder de kant: “Bij de bovenboei zaten we weer dicht op de Jump Juice en slechts enkele meters van de Blondie vandaan.” De spinnaker werd gezet en de Roark beproefde als enige zijn geluk aan de linkerkant van de baan. “Daar hadden we meer wind en stroming”, verklaarde de tacticus zijn keuze.

Na de volgende boeironding konden ze eindelijk afrekenen met hun Ierse collega’s aan boord van Jump Juice: “Er volgde een jib reach van 2,5 mijl, waarbij de Ieren hoog aanhielden. Wij gingen laag en hard en zeilden zo onder hen door.” In het volgende kruisrak vlak onder de wal bij Hamble moest Blondie eraan geloven. Althans zo leek het. Van Pelt: “Het was nogal lastig om een lay line van een mijl te peilen en we bleken er iets boven te zitten. Blondie had de boei minder overzeild en zat daar gecorrigeerd nog 15 seconden voor ons.”

In het finale spinnakerrak moest het dus gebeuren. Van Pelt: “We hebben een iets andere lijn dan de concurrenten gekozen en zo konden we gecorrigeerd op voorsprong komen.” Die konden ze in het duel van het laatste kruisrak verder uitbouwen. Door zich steeds als binnenste boot te positioneren, wist Team Roark tot slot zelfs voor de Blondie te finishen. Van Pelt: “Maar het mooiste van vandaag is dat de Lady Courrier het slecht heeft gedaan. Zij stonden vanochtend 1,5 punt achter ons als het gaat om de beste individuele boot. Onze drive is nu om die positie vast te houden.”

De Dehler 36 Rosetta from the Rocks kon de stijgende lijn helaas niet voortzetten. De Scheveningers behaalden gisteren nog een prachtige tweede plek in de offshore, maar misten vandaag de aansluiting. Ze werden twaalfde. Als Team Rood staan de drie Nederlandse jachten op de zesde plaats overall.

Morgen staat de Round the Isle Race op het programma. De voorspellingen zijn niet echt rooskleurig met behoorlijke wind en regen.

Tekst en foto’s: Diana Bogaards
www.rorc.org

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: