4e Transquadra ging onstuimig van start in Saint-Nazaire

  • Author: Guy C.
    Date: za, 02/08/2008 - 15:46

StartOp 28 juli ging de Transquadra van start. Dit is een trans-atlantische zeilwedstrijd voor niet professionele schippers ouder dan 40 (de oudste deelnemer telt 73 lentes). Er worden solo of dual handed 2 etappes afgelegd. De eerste brengt de vloot van Saint-Nazaire (FRA) naar het eiland Madeira. Later volgt dan het tweede deel van de wedstrijd waarbij de finish op het eiland Martinique ligt. Er zijn 24 solisten en 79 duo’s aan de start verschenen.

En die start is redelijk geanimeerd verlopen. De zuidwester van 20 knopen waarin werd gestart trok al snel aan tot een 30-tal knopen, en dit in een stevige zeegang, waar de Golf van Gascogne voor berucht staat. Voor vele schippers was de eerste nacht en het vooruitzicht op nog van datte genoeg om de strijd al heel snel te staken.

En er waren ook al gedwongen opgaven. De eerste was Laurent Ducheny, solo aan boord van de A34 Merlin, die met flauwe stem over de VHF reeds in de loop van de eerste namiddag hulp inriep. De onfortuinlijke schipper zat bovenaan zijn mast toen zijn stuurautomaat loskwam. Door de plotse koersverandering kwam hij met de nek hard in aanraking met een zaling en viel hij uiteindelijk op dek. Een volgboot met een dokter aan boord ging een kijkje nemen en vond de pijnklachten in de nek dermate ernstig dat het aangewezen leek om de wedstrijd te staken. Ducheny werd met een helicopter van zijn boot gehaald en opgenomen in een hospitaal te Nantes voor verder onderzoek. Zijn boot werd naar de haven van Herbaudière op het eiland Noirmoutier gesleept.

De nacht daaropvolgend klonk een tweede noodsein. Deze keer ging het gelukkig ‘slechts’ om materiële schade, maar wel brokken die kunnen tellen. Henry Bussery had de epirb aan boord van zijn JPK 9.60, Zeta, ingeschakeld, nadat hij zijn mast had verloren. Bij dageraad ging een helicopter een kijkje nemen. Bussery liet nog weten de situatie meester te zijn en dat hij op motor wel een haven zou bereiken.

Velen hadden het zich anders voorgesteldVelen hadden het zich anders voorgesteldOndertussen verbeterden de zeilcondities niet echt en kreeg de wedstrijdleiding meldingen van gescheurde zeilen, gebroken vallen en waterlekken bij de vleet. Er werd hier en daar dan ook 50 knopen afgelezen van de windmeter. Meerdere schippers meldden dat ze een paar keer plat zijn gegaan maar dat verder alles in orde was aan boord. La Coruna is een echte vluchthaven geworden, waar de meesten hun brokken zijn gaan lijmen en wachten op betere condities om de hun traject verder te zetten.

Kaap Finisterre werd door de vloot gepasseerd in 35 knopen wind en eiste nog meer opgevers, waaronder Plan France (Sun Fast 3200), Night and Day (J 105) en Vibrato (Feeling 10.90). Bertrand Guillonneau met zijn Zinzolin (Pogo 8.50) kwam in aanvaring met een plezierjacht en moest ook de strijd staken.

De vlootDe vlootEne Philippe Massu ligt momenteel overall aan de leiding met zijn A35 Equipages center en had deze morgen nog een kleine 400 Nm voor de boeg. Opmerkelijk, want de solist heeft bijna nog niet kunnen slapen vanwege een breuk aan de automatische piloot. Hij ziet de snelheidsmeter niet onder de 9 knopen komen en topt dikwijls de 12 knopen! Onder windstoten tot 37 knopen vaart hij met kleine spi. Hij wordt in zijn kielzog gevolgd door een groep JPK’s 960.

Foto’s en info: www.transquadra.com

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: