Aan boord van een TP52

  • Author: Guy C.
    Date: wo, 06/08/2008 - 03:07
    Tags:

TP52 USA17Zeilen op het scherp van de snee, op zeilbolides gevangen in een strenge Box Rule, met aan boord de beste teams die je op zeil - aarde kunt vinden, in condities waarin veel andere top evenementen worden uitgesteld of afgelast, …
De TP52 klasse is voor velen van het mooiste dat er in de zeilwereld bestaat.
Russel Coutts, Dean Barker, Paul Cayard, Philippe Presti, Ray Davies, ... zijn maar enkele namen van de rits America’s Cup zeilers die er komen ‘trainen’.

Historiek

Waar is de TP52 klasse ontstaan? Daarvoor moeten we teruggaan naar één der oudste zeilraces in Amerika. We schrijven 1906. Ene Clarence Mc Farlane van Honolulu daagt andere schippers van Californië uit voor een schitterende offshore zeilrace. Een oversteek van de Pacific Ocean over 2’225 Nm, van Los Angeles naar Oahu, een Hawaïaans eiland. De wedstrijd zal om de 2 jaar gevaren worden, behalve tijdens WO II.

De meeste deelnemers varen er met monohulls, al zijn er edities dat er ook multi hulls deelnemen. De wedstrijd wordt al snel de Transpacific gedoopt en later ingekort tot de TransPac. Om te kunnen winnen heb je een polyvalent jacht nodig, maar vooral een jacht dat snel is op ruime windse koersen. De huidige TP52 klasse is afgeleid van dergelijke jachten.

Box Rule

De TP52 zoals we die nu kennen is geboren in 2001 onder een strikte Box Rule. Deze geeft nog een minieme vrijheid aan de ontwerper, zoals de rompvorm, de vorm van het roerblad, de fabricage technologie, … Afmetingen van de boot, afmetingen van de zeilen, gewicht, … liggen vast. Zwenkkielen of waterballast systemen zijn gewoon verboden. Het merk van de mast, van de zeilen, van de elektronische apparatuur, van de winches, .. is volledig vrij. Hierdoor zijn de TP52’s de laatste jaren er technisch nog op vooruit gegaan en uitgegroeid tot een echte succes klasse.

Gewichtsverdeling is heel belangrijkGewichtsverdeling is heel belangrijkZeiltechnisch zijn het ware pareltjes. De boot is volledig vervaardigd in carbon, heel licht en daardoor heel gevoelig voor gewichtsverdeling. En ook de inrichting van de kuip laat al onmiddellijk zien dat het om een echte koersbak gaat. Alles is voorhanden om alle zeilmaneuvers zo vlot mogelijk te laten verlopen en alle crewtaken tot in detail te synchroniseren. Koffiemolens en winches staan op de juiste plaats. Ieder bemanningslid heeft zijn plaats en zelfs daar is niets aan het toeval overgelaten, zodat op iedere koers de gewichtsverdeling optimaal is.

Zeilen

De meeste teams beschikken over ongeveer 20 zeilen per seizoen. De genua’s zien het meest af. Zij leveren op een moderne boot een groot deel van het vermogen. De genua wordt dan ook vaak na iedere etappe gewisseld. Aan boord zijn ook meestal 2 grootzeilen. Eén voor windsnelheden tot 12 knopen en één voor 13 knopen wind en meer. De boten zijn uitermate geschikt om up en down wind banen te zeilen op beschut water, maar presteren ook tijdens de offshore in zwaardere condities heel goed.

Trim!!!

Spuiten onder spiSpuiten onder spiAan de wind is de genua trimmer continu in de weer om de spanning op het voorzeil te regelen, terwijl de grootzeiltrimmer de hoek van het grootzeil met de wind regelt. En dan is er nog één bemanningslid die permanent het achterstag op een winch regelt. Deze 3 moeten perfect op elkaar ingespeeld zijn om de snelheid in de boot te houden. De TP52 kan dan ook in een heel breed windveld presteren. En presteren doet ze wel. In de surf tikt de snelheidsmeter gemakkelijk rond de 25 knopen. Het record in wedstrijd is maar liefst 32,8 knopen!

Tijdens de wedstrijden is niet alleen het teamwerk heel belangrijk, ook de tactiek bepaalt voor een groot deel de winstkansen. De start is van reuzengroot belang. Wie eerst weg is heeft al meteen een heel groot voordeel. De eerste aan de bovenboei komt vaak als eerste over de eindstreep. En de eerste aan de finish is ook gewoon gewonnen. Er wordt met andere woorden gestreden in ‘real time’. De vele kijklustigen zien dan ook altijd een waar spektakel op het water en weten ook meteen wie er een race wint.

Budget

Voor professionele zwaar gesponsorde teams zijn de budgetten voor een TP52 team best te doen. Een nieuwe TP52 heb je ‘al’ voor een slordige 1,2 miljoen Euro. Een gans seizoen meedraaien in het TP52 circuit kost je nog eens 1 miljoen Euro. Ter vergelijking, een IMOCA 60 kost al gauw 3 miljoen Euro. Voor het terugtrekken van Mean Machine waren er officieel 20 TP52’s in het circuit ingeschreven.

Maten en gewichten

Matador in een surfMatador in een surfLengte: 15,85 m
Gewicht: min 7’484 kg – max 7’711 kg
Diepgang: max 3,20 m
Breedte: min 3,96 m – max 4,42 m
Grootzeil: max 91,51 m²
Spi: max 247,60 m²
Masthoogte: max 19,72 m
Kiel: vast
Roerblad: 1
Gewicht bemanning: max 1’273 kg (ongeveer 14 man aan boord)

Bron: Bateaux
Info: www.transpac52.org
Foto’s: Martinez/Audi Medcup
Filmke: http://dailymotion.alice.it/tag/tp52/video/x57gom_medcup2007_sport

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: