49er team Lefebvre – Janssens deden het goed op hun eerste ONK te Medemblik

49er team MExTHet Belgische MExT 49er team van Yannick Lefebvre en Matthieu Janssens zeilden hun eerste Open Nederlands Kampioenschap in hun ‘road to London’.
En ze deden het meer dan behoorlijk. Het keihard trainen op boothandeling gedurende de voorbije maanden heeft zijn vruchten afgeworpen.
Hieronder volgt een zeer uitgebreid verslag van hun wedervaren vorig weekend in Medemblik.

Dag 1: Regen en licht weer

Regen, regen en nog eens regen. Dit alles gecombineerd met een zeer wisselende, lichte en draaiende wind, maakten er een ontzettend moeilijke dag van. In die moeilijke omstandigheden hebben we blijkbaar nog wat bij te leren, ook al waren er ook een paar zeer goede zaken bij. Qua timing zaten we perfect. Als eerste op het water de baan kunnen inspecteren en lekker bootgevoel te pakken krijgen.

In de eerste reeks namen we een mooie start en voeren voor gans de vloot langs. We besloten niet teveel risico te nemen, bleven in het midden en gingen niet te extreem. In theorie kun je daar niet heel veel fout mee doen, maar dat bleek in dit geval een foute keuze te zijn. Het groepje dat extreem links trok stak ons voorbij. Als vijfde kwamen we boven en ondanks het vele aandringen geraakten we niet voorbij de vierde en de derde.

De tweede reeks verliep perfect. Derdes boven en dan nog op inzicht een plaats gepakt door direct aan de laatste bovenboei te gijpen, gezien de wind hard naar rechts was gedraaid. Tweedes over de streep, maar helaas waren we OCS, samen met de derde... Miserie miserie dus, maar de manier waarop we in die reeks zeilden was echt wel top en een serieuze opsteker voor wat nog moet komen.

In de derde reeks liep alles half-half tot we plots voor de wind uit een windbaan voeren en van de vierde naar de zesde plek gingen...

Hard gewerkt aan de boothandelingHard gewerkt aan de boothandelingIn de laatste reeks kwamen we weer prima boven na een goede start en inzicht in het windpatroon. We waren tweedes op enkele centimeters van de eerste. Op de een of andere manier zijn we er dan nog in geslaagd om twee boten voor te moeten laten en eindigden we nog 4des. Opnieuw een bittere pil om te slikken, maar goed het is niet anders. En 4des op de 15-16 boten is uiteindelijk ook niet echt wat je slecht moet noemen. Alleen jammer dat we onze topplaatsen nog niet kunnen vasthouden.

Dag 2: Het eerste paaltje is binnen!

Vandaag stond er veel meer wind. 's Ochtends werd de start van alle klassen een paar uur uitgesteld omdat er meer dan 30 knopen wind stond. Uit het oosten, hetgeen ook een leuk IJsselmeer met golven met zich meebracht van één meter ongeveer. Tegen dat het aan ons was om te starten, rond 16.30 uur, was de wind al geminderd tot een goede 15-17 knopen met vlaagjes.

We gingen opnieuw keurig op tijd het water op en konden nog wat trainen voordat de reeks begon. Dit leek een goede zet. Want in de eerste reeks gingen we goed van start en lagen we na korte tijd knap tweede. We hielden dit constant vol maar helaas was er een elastiekje in de katrol van de spischoot gedraaid en konden we niet correct gijpen in het laatste voor de windse rak. Na een paar keer trekken, stoten spi op en spi af kwam het nog in orde, maar te laat want er waren ondertussen al twee boten gepasseerd. We werden vierdes en waren hier helemaal niet blij mee!

Na een korte peptalk namen we een ondermaatse start in reeks 2. We vertrokken uit tweede lijn en moesten van in het begin achtervolgen. Dit lukte nog aardig, omdat we een goede snelheid hadden, vooral aan de wind, en uiteindelijk haalden we er nog een pak in om opnieuw vierdes te worden. Opnieuw niet echt tevreden over het resultaat maar dit keer was de mentaliteit er wel. Van ver terug komen aansluiten in de kopgroep. Met een goede start is er meer mogelijk, zei coach Jacques Lemaire ons nog voor de start van de volgende reeks.

We zetten dit dan ook om in de praktijk en gingen goed van start in reeds 3, lagen de gehele reeks net achter de tweede Daan Schutte en Wilco Stavenuiter. Door een betere boothandeling bij de bovenboei konden we net onder hen door glippen en hen voorbij knallen. We werden tweede en dat voelde al een pak beter aan!

Met nog één reeks te gaan begon de vermoeidheid bij sommigen te spelen en met veel wind kan dat dodelijk zijn. We namen een superstart en voeren van de gans vloot weg. We lagen lekker eerst, maar wel relatief extreem links. We wilden wat minder risico nemen, gingen terug naar het midden, voeren voorbij de ganse vloot over stuurboord, man wat voelt dat lekker aan, en tegen dat we middenrechts zaten kreeg de vloot links een enorme vlaag. Die hadden we dus gemist, waardoor we pas vijfdes boven kwamen maar wel maar op enkele meters van de eerste. De nummer vier, Nicolas Heiner en Miguel Kasters, zeilden we mooi voorbij aan de bovenboei want die ging spectaculair over kop.

Voor de wind staken we de nummer drie voorbij, en aan de benedenton lagen we al dichtbij de tweede, het Duitse duo Schadewaldt/ Bauman. Zij misten echter wat boothandeling en kapseisden, waardoor we plots tweedes lagen. Wij gingen wel proper om de ton, wat in de sterke wind niet eenvoudig was, en voeren naar de boventon met de hoop ook de eerste nog in te halen, want ook die had wat meters verloren bij de benedenton. We gingen ook het eerste duo nog voorbij, want ook zij kapseisden.

We zeilden de reeks veilig uit in hetgeen een echt slagveld geworden was en finishten voor het eerst als EERST!!!! Een schitterende reeks, met een goede start, een klein foutje en een waanzinnige comeback. We voeren naar binnen met een super goed gevoel, wat er ook gebeurt, dit nemen ze ons nooit meer af. Duidelijk was dat we vandaag een goede snelheid hadden en vooral bij de aller besten waren wat betreft de boothandeling. Dat doet echt deugd want daar hebben we de laatste tijd veel op gewerkt.

Dag 3: uiteindelijk vierdes

Er stond net iets minder wind dan de zaterdag, iets tussen de 12 en de 15 knopen en ook iets minder golven. Het stond allemaal dicht bij elkaar in de top vijf, en het zou een helse strijd worden om onze vierde plaats te behouden, maar met een beetje meeval was ook een derde plek nog mogelijk.

Yannick en Matthieu preparen spi hoistYannick en Matthieu preparen spi hoistDe eerste reeks begon door een communicatiefoutje aan de start niet optimaal. We namen een slechte start en moesten achter de ganse vloot langs varen. Maar we gaven de moed niet op en bleven doorvechten. Aan de bovenboei konden we achteraan de kopgroep aansluiten op een achtste plaats ongeveer. Voor de wind voeren we sneller en slimmer dan een hele hoop en klommen we al terug naar een zesde plaats. Aan de volgende bovenboei zigzagden we schitterend tussen nummers vijf en vier om door een snellere spi hoist (spi zet) er keihard van weg te varen en alsnog vierdes te eindigen. Geen schitterend resultaat op zich, maar na onze mindere start hebben we wel een knappe reeks gevaren, voornamelijk op karakter en boothandeling.

In de tweede reeks namen we de beste start van de ganse vloot en waren aanvankelijk goed weg. Maar de motor sputterde een beetje en de snelheid was niet echt optimaal. Hierdoor kwamen we rond de vierde plaats boven. Onze directe concurrenten voor de derde plaats lagen net voor ons, maar jammer genoeg voor ons, zeilden zij een zeer propere reeks en lieten zij geen steken vallen.

We eindigden dus opnieuw als vierde. En dat is dan ook onze plaats in het algemeen klassement. Vierdes. Het is enerzijds een zeer bittere plaats aangezien je de eerst bent die uit de prijzen valt. Anderzijds is het gezien ons parcours en onze beperkte ervaring als team een geweldige opsteker.

Waar we de laatste maanden veel op gewerkt hebben, nl. de boothandeling, was super. We zullen wel meer op snelheid moeten trainen met een goede sparringpartner. We waren de eerste “jonkies” en ook de best geplaatste Belgen overall op deze internationale wedstrijd. Dus da's een mooie etappe in onze “road to London...”

Volgend weekend weer trainen en wedstrijd in Bruinisse voor het ONK Skiff (dat zijn alle spectaculaire boten met wings samen...)

Einduitslag. Top 5, na 10 races:

1 GER 22 Tobias SCHADEWALDT, Hannes BAUMANN : 2 1 2 1 (5) 2 1 4 1 = 15 ptn
2 NED 32 Daan SCHUTTE, Wilco STAVENUITER : 4 (ocs) 1 2 1 1 3 5 2 = 21 ptn
3 NED 657 Sander DE KOK, Pieter NIJSSE : (6) 2 6 5 2 3 4 2 3 = 30 ptn
4 BEL 864 Yannick LEFEBVRE, Matthieu JANSSENS : 5 (ocs) 7 4 4 4 2 1 4 = 35 ptn
5 NED 76 Paul DIJKSTRA : 1 4 4 (7) 6 5 5 3 6 = 39 ptn

VZW Manta Sailing Promotion
Foto’s: SailShoot.com

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: