De Extreme 40 is de toekomst van de catamaransport

De Amsterdamse zeilcondities waren grillig op de finale dag van de iShares Cup 2008. Het draaide allemaal om concentratie, omzeilen van probleemsituaties, oppikken van winddruk en soms een beetje om geluk. Tien X40 multihulls streden op de wedstrijdbaan van het IJ met aan weerszijden hoge gebouwen. De wind werd daardoor behoorlijk onvoorspelbaar, waarmee het Nederlandse Team Holmatro moeite had. Het viel daardoor terug naar de vijfde plaats overall. Andreas Hagara (AUT) geeft nu het roer terug aan Carolijn Brouwer (BEL), die zijn taak overneemt tijdens de Extreme 40 Grand Prix Series tijdens de Volvo Ocean Race. Beide schippers deelden hun gedachten over de toekomst van de catamaransport.

“Dit was het eerste jaar dat het niveau zoveel hoger was vanwege de America’s Cup syndicaten die meedoen”, zei Hagara zondagmorgen in het wedstrijddorp langs het IJ. “In 2007 was Basilica (tegenwoordig Team ORIGIN) een klasse apart, maar Alinghi heeft de volgende stap laten zien. De andere teams hebben het gat met Origin gedicht, maar Alinghi was onverslaanbaar. Zij gaan in alle omstandigheden hard, varen constant en raken niet in problemen verzeild. Dat kun je alleen maar doen als je veel vertrouwen in elkaar en de manoeuvres hebt. Zij besteden uren, weken en maanden samen op de boot.” Ondanks de terugval van de vierde naar de vijfde positie overall, is Hagara tevreden met dit eindresultaat: “Het zat dicht op elkaar.”

‘Eigenlijk zouden de Spelen meer zoals dit moeten zijn’

Zeilen als 'publieksport'Zeilen als 'publieksport'Het komt niet vaak voor dat Carolijn Brouwer vanaf de wal naar wedstrijden van collega’s kijkt, maar in Amsterdam deed ze dat wel. Brouwer: “Toekijken was frustrerend, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik vandaag soms blij was dat ik niet zelf meedeed. Het was echt moeilijk en zo’n zenuwslopend spelletje.” Na haar teleurstellende twaalfde plaats op de Spelen van 2008, bracht Brouwer twee weken door op een eiland. Zonder telefoon en laptop.

“Het was een goede verwerkingstherapie om even weg te zijn. Mijn hoofd is nog niet helemaal leeg, want ik denk er wel elke dag aan. Maar als ik hier dan de Extreme’s terugzie, ben ik gewoon weer fit. Dit is een heel ander wereldje. Eigenlijk zouden de Olympische Spelen meer moeten zijn zoals dit. Het hele idee achter de iShares Cup is dat als je het publiek niet naar het zeilen kunt krijgen, moet je het zeilen naar het publiek brengen.”

Volgens de Tornado-stuurvrouw probeert de ISAF dit bij de Spelen met de Medal Race: “Alleen hier zit er spektakel en show bij. Je kunt de boten zo ongeveer aanraken. Sommige mensen zeggen dat het niveau wat minder is, maar je ziet toch AC-teams die meedoen. Ik loop hier nu drie dagen rond en de crème de la crème van het zeilen is aanwezig. Of het nou om olympische niveau gaat, de America’s Cup of Volvo Ocean Race. Ze zijn er allemaal. Om daar dan onderdeel van te zijn, is natuurlijk leuk. Gezien de groei van de vloot werkt het concept goed. In 2005 waren er vijf Extreme 40’s. Nu ligt de achttiende in de mal.”

Toekomst catamaransport

Close racing op het IJClose racing op het IJZowel Andreas Hagara als Carolijn Brouwer geloven dat de Extreme 40-klasse de toekomst van het wedstrijdzeilen met catamarans is. Brouwer: “De jeugd van nu wil actie, sensatie en snelheid. Dat heeft de Extreme 40 te bieden. We moeten dus niet bij de langzame, open boten blijven steken die maar 4/5 knopen doen. Dit is de toekomst. Ik denk alleen niet dat de Extreme 40 olympisch kan worden, want er zijn zeker vier personen nodig om zo’n cat te varen. Terwijl we terug moeten van 400 naar 380 atleten tijdens de Spelen. Maar het zou een perfect circuit zijn voor voormalige en huidige olympiërs.”

Als de geruchten over het behoud van de elfde medaille waar zijn en de multihull een tweede kans voor de Spelen van 2012 krijgt, gaat Hagara’s voorkeur uit naar de Tornado: “Dat is mijn persoonlijke favoriet, maar dan wel met gewijzigde regels. Het moet meer een eenheidsklasse worden zoals de Extreme 40, zodat de kosten voor de teams omlaag gaan. Dus één zeilmaker en één bootbouwer voor iedereen. De ontwikkeling van de Code Zero voor Qingdao kostte bijvoorbeeld veel geld. Uiteindelijk voor niets.” Strikte regels besparen niet alleen budget, maar ook tijd. Hagara: “Ze moeten het water op en trainen. Bovendien wordt het voor jongeren makkelijker om in te stappen. De drempel wordt immers verlaagd.”

OR Grand Prix in aantocht

Op 6 oktober verschijnt de Holmatro Extreme 40 in Alicante (ESP) aan de start van de eerste serie van de VOR Grand Prix 2008-09. Daarmee keert Brouwer terug van haar olympische avontuur in de Tornado: “Ik heb enorm veel zin om weer aan de slag te gaan. Ik heb deze week met de gasten gezeild, zodat ik er een beetje kon inkomen. Het is toch een iets grotere boot dan ik gewend ben, dus je hebt even de tijd nodig. Gelukkig mag ik bij een bemanning opstappen, die heel erg ervaren is.” Andreas Hagara wordt de tacticus en grootzeiltrimmer, Mark van Gelderen (NED) trimt de genua en gennaker en Gerd Habermüller (AUT) staat op zijn vertrouwde positie als voordekker.

Volg het team via www.teamholmatro.com

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: