Figarist Eric Drouglazet wint 1e etappe Cap Istanbul 2008, bijna drama in 2e etappe

Eric DrouglazetCap Istanbul is een solo zeilwedstrijd die in de Middellandse Zee wordt gevaren. Ze is aan haar 3e editie toe en is gekoppeld aan een pedagogisch project om de bescherming van het milieu in en rondom de Mediterrane wateren op de voorgrond te plaatsen. Er wordt gevaren op Bénéteau’s Figaro. De 1’660 af te leggen zeemijlen zijn verdeeld in 5 etappes en nemen ongeveer 3 weken in beslag. Tijdens de 2e etappe is er een dramatische noodoproep.

De eerste etappe tussen het Franse Nice en het Italiaanse Cagliari op Sardinië is maandag 16 september op overtuigende wijze gewonnen door Fransman Eric Drouglazet. De ervaren schipper van Luisina had als enige voor een radicale koers gekozen, en dat heeft geloond. Hij zocht in de laatste nacht als enige de restanten van een krachtige Mistral op.

Het parcours van Cap IstanbulHet parcours van Cap IstanbulEn dan bleek hij fysiek sterk genoeg om in zware windcondities toch de spi te controleren. Niet meer geslapen, de helmstok niet meer losgelaten, niet meer gegeten,… maar toch fit genoeg om onder spi pieksnelheden te halen van 21 – 22 knopen! Petje af.

Nicolas Berenger finishte bijna anderhalf uur later als tweede, en dat na minder dan 44 uur koers. De laatste was bijna 7 en een half uur na Drouglazet binnen.

2e etappe

Mathieu Girolet vindt gehavende SIRMAMathieu Girolet vindt gehavende SIRMAVrijdag werd de start gegeven van de 2e etappe, in een stevige noordwester van ongeveer 25 knopen sterk vloog de vloot onder spinaker richting Sicilië. Ter hoogte van de westelijke tip trok de wind nog aan en werden pieken van om en bij de 45 knopen gemeten.

En dan om 20 uur, drama… Mathieu Girolet roept de wedstrijd leiding op om te melden dat hij net SIRMA is voorbijgevaren. De Figaro ligt er gehavend, maar vooral verlaten bij. Geen teken van haar schipper Christophe Bouvet. Iedere poging om contact te krijgen met Christophe blijft onbeantwoord.

Snelle reacties van iedereen

Geen seconde te verliezen. De hulpdiensten worden onmiddellijk gealarmeerd en gans de vloot Figaristen stopt met koersen en begint op motor de zoektocht naar hun kameraad. Ondertussen is Philippe Chapel van de wedstrijdleiding met een zodiac tot bij de SIRMA gevaren en aan boord geklauterd, maar Bouvet is niet meer aan boord. Aan de hand van de GPS kan hij wel de koers bepalen die de Figarist heeft gevaren de laatste uren.

De wedstrijdorganisatie reageerde snelDe wedstrijdorganisatie reageerde snelGedurende eindeloos lange uren zoekt de ganse vloot in de omgeving van waar de onfortuinlijke zeiler waarschijnlijk van boord is gevallen. In de gitzwarte late avond worden ontelbare noodfakkels de lucht ingeschoten om Christophe duidelijk te maken dat men naar hem op zoek is. Een signaal om vol te houden. En dan, na ruim 2 uur zoeken, de verlossende oproep van Paul Meilhat. Bouvet is gevonden, aan boord gehaald en stelt het zeer goed. Hij had 4 uur in het water gelegen De etappe wordt afgeblazen.

Gered, omdat...

Het vlugge handelen van Mathieu Girolet, het dragen van de reddingsvest, het warmere Middellandse zeewater, het koelbloedige handelen van de wedstrijdleiding, de solidariteit onder de Figaristen,… Alles heeft bijgedragen tot deze spectaculaire redding. Iedere deelnemer werd voor de herstart nogmaals gewezen op het belang van de veiligheid: reddingsvest, MOB knop op de afstandsbediening van de stuurautomaat, knipperlicht op de reddingsvest, het stomme fluitje aan de reddingsvest,… Het kan echt wel verschil maken.

2e etappe, bis

Start 2e etappe bisStart 2e etappe bisVandaag, zondag, werd de 2e etappe opnieuw gestart. Om 16u00 zette de vloot opnieuw koers naar Marzamemi, de zuidoostelijk punt van Sicilië. Alleen waren ze nog met 28, Christophe Bouvet verkoos zijn kameraden te zien vertrekken vanop een van de begeleidende boten. Wel heeft hij het verzoek ingediend om de laatste etappe alsnog te kunnen meezeilen. Zijn Figaro zal door 2 crew mensen naar de voorlaatste stopplaats worden overgevaren.

Hoe de deelnemers alle emoties hebben verwerkt valt nog af te wachten. Wat wel opviel was dat iedere schipper aan de start verscheen, mét reddingsvest.

www.capistanbul.com
Foto’s: Jacques Vapillon

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: