Zware condities voor de deelnemers aan de Light Vessel Race 2008

OxygenUiteindelijk stonden er vrijdag te Zeebrugge twee bussen klaar om de deelnemers aan de Light Vessel Race naar hun jacht in Breskens te brengen. Van de 44 ingeschreven jachten verschenen er uiteindelijk 36 aan de start in Breskens voor het eerste deel van dit zeilweekend, de offshore. Onheilspellende meteoberichten hadden blijkbaar veel schippers op het laatst afgeschrikt. Voor zaterdag en zondag hadden de organisatoren up- en downwind races gepland.

Prachtige Offshore op vrijdag

Tijdens de startprocedure verscheen er een dreigende zwarte wolk ten tonele. Zouden de afwezigen dan toch gelijk krijgen? De lokale pletsbui zorgde voor moeilijk in te schatten windshifts en ook de windsnelheid was alles behalve constant. Gevolg was dat verscheidene jachten die onder spi waren vertrokken al gauw in de problemen kwamen.

Maar eens de ‘bocht om’ stabiliseerde het weer zich en waren we vertrokken voor een reach rak tot Zeebrugge, met een vrij constante 4 Bft op de teller én een droge hemel. Na een kleine lus voor de kust van Zeebrugge, waar enkel nog een baggerschip voor de nodige navigatieproblemen zorgde, kon iedereen rond 23 uur finishen. Ruim op tijd om nog een frietje te kunnen gaan stekken bij de door de organisatie ingehuurde frituur.

Uitstel op zaterdag

Zaterdag trok de wind nog wat verder aan. Genoeg om de geplande up- en downwind wedstrijden uit te stellen. Uiteindelijk werd er gestart om 16u00 en kon er toch nog één keer rond de boeien gevaren worden. De startlijn lag niet echt perfect en een stuurboordstart aan de boei bleek de beste optie te zijn.

De indewindse boei en de spreader lagen redelijk ver uit elkaar, en samen met de stroming zorgde dit er voor dat veel jachten te hoog uitkwamen aan het eerste merkteken. Daarna volgde een spectaculair spirak naar de gate. Her en der kwamen jachten in de problemen tijdens het gijpmaneuver onder spi. Maar gelukkig bleef het bij wat gescheurd doek op enkele boten.

Toch geen Inshore op zondag

Op zondag stond er nog steeds een stevige zuidzuidwester, met uitschieters op de windmeter tot 25 – 30 knopen. Maar de vlakke zee liet toch toe aan de organisatie om opnieuw een up- en downwind parcours uit te tekenen voor de kust van Zeebrugge, en de bij felle wind voorziene ‘Inshores’ te laten voor wat ze waren. De deelnemers kregen te kampen met dezelfde problemen als op zaterdag.

Op het spi rak liepen veel boten uit het roer, werden er hier en daar enkele plat geslagen en scheurde er her en der nog wat zeildoek. Een gekend Oostends zeilmaker én gerenomeerd Belgisch zeiler bij ons aan boord glunderde. Na 2 hectische manches hield de organisatie het voor bekeken, en eerlijk, ik denk dat de meeste schippers al lang blij waren dat ze terug de beschutting van de haven van Zeebrugge mochten opzoeken.

Moe, maar voldaan

Op het einde van dit zware verlengd zeilweekend was iedereen moe, maar voldaan. De boten met ervaren bemanning hadden hun betere boothandling kunnen etaleren, de boten met beginnende wedstrijdervaring hadden veel bijgeleerd. Door het feit dat er slechts 3 manches waren gevaren, was er geen aftrek van het slechtste resultaat. Zo zagen Oxygen met een DNS en Alegria met een OCS hun winstkansen gedecimeerd, en was het de First 47.7 Moana die met de eerste prijs ging lopen in IRC1.

De top 3 in de verschillende klassen:

IRC1
1. Moana
2. X
3. La Folieuse

IRC2
1. Capella
2. General Tapioca
3. Javelin

CRA
1. Extra Fun
2. Marig
3. Django

CRB (hierin startten ook de Mini 6.50’s)
1. Bolderik
2. Felicity II
3. Ambiance

De volledige uitslagen op: www.rbsc.be/nl/5?categorie=YACHTEN

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: