Winterserie First 31.7 van start

Winterserie First 31.7 van startOok dit jaar vaart er weer een vloot van zo’n 18 First 31.7 zeiljachten op de Grevelingen. Deze winterserie is een instituut voor de klasse geworden en ook dit jaar zijn er weer nieuwe deelnemers. De Big Time en Driftkikker zijn van het IJsselmeer overgekomen en ook de Electron is nieuw in het wedstrijdveld. Helaas is de Magnifique er deze winter niet bij om de Shark en Blauwe Knoop het vuur aan de schenen te leggen. Die rol heeft de Big Time nu op zich genomen.

Met 15 tot 25 knopen was best zeilweer voorspeld. De banen zijn kort en moeten met de J80 gedeeld worden. Doordat de wedstrijdleiding voor beide klassen aparte boven- en beneden tonnen gelegd had, bleven ze echter uit elkaars vaarwater. Hulde voor het comité. Alleen hadden ze al die boeien wel een verschillend kleurtje kunnen geven, maar daarover later meer.

Hoewel volgens de meeste TV stations zeilen zo saai is dat je nooit een wedstrijden mag uitzenden, ervaren de mannen aan boord dat helemaal niet zo. Aangezien we (nog) niet met camera’s aan boord varen, is een geschreven verslag een van de weinige manieren om je ervaringen als wedstrijdzeiler met anderen te delen. Daarbij blijven natuurlijk altijd wel enkele tips & tricks onder de pet maar in de 31.7 klasse is er op dit vlak wel een grote openheid. In verslagen speelt materiaalpech vaak een belangrijke rol; soms als excuus voor een tegenvallend resultaat maar ook omdat er eigenlijk altijd wel een tegenslag is. Het is juist de kunst om daar goed mee om te gaan. Daar weten de Blauwe Knopen inmiddels alles van. Ze zitten er altijd wel bij maar moeten net nog een tandje bijzetten om van het Joop Zoetemelk imago af te komen. En ja, Joop won uiteindelijk ook de Tour en het WK !

Bij de eerste start zaten de favorieten direct van voren met de Shark op kop, daarachter Blauwe Knoop met de Big Time in de achtervolging. Blauwe Knoop sneakte de spi teveel voordat ze rond de boventon gingen waardoor ie wind ving. Gelukkig bleef de boventon nog net vrij maar voordat de boel weer trok was de Big Time erg dichtbij gekomen. De afstanden tussen de 3 eerste boten bleef ongeveer gelijk tot er bij de Big Time iets met hun spi mis ging waardoor het uiteindelijk tussen de Shark en Blauwe knoop ging. Dat ontaarde in het laatste kruisrak in een waar tack-duel. Blauwe Knoop kwam nader maar Shark kon toch als eerste de spi trekken naar voor het laatste rak naar de finish. Er volgend wat gijpjes en de Blauwe knoop wist naast de Shark te komen en ging zelfs nipt overheen. Met nog een kleine 50 meter naar de lijn de Shark links van de oranje J80-onderton en
De Blauwe knoop net rechts. Toen de Blauwe knoop er langs zoefden kwam de melding: “Het is de oranje finish ton, jullie moeten terug !”. Het roer van de Blauwe knoop ging om teneinde met de spi erop een zwieper om de vermeende finishton te maken zodat ze de lijn tenminste zouden passeren. Halverwege de draai bracht het geklapper van de zeilen de Blauwe knoop weer bij zinnen, de oranje finishton is daar!
Wel, de Shark had de kop weer genomen en won met een dikke neuslengte voor de Blauwe Knoop.

Ook de 2e race stond weer in het teken van de strijd tussen de Shark en Blauwe Knoop.
Dit keer wist de Blauwe knoop te winnen door de Shark in het spirak bij de beneden ton weg te brengen. Daar ontstond onder de Sharken enige consternatie en opeens was er die spi eraf terwijl er geen genua stond waardoor we de race voor een aandringende Big Time onbedreigd konden winnen. Ondanks hun miserie wist de Shark toch nog knap 3e te worden.

De 3e race niet niet veel goeds voor Blauwe Knoop in petto. Vlak voor de start knalden er bij een gijp 3 leuvers uit het grootzeil dat er daarna niet meer lekker bijstond. Als er nog meer gingen zou de strijd gestaakt moeten worden. Bij de start wilde Blauwe Knoop onder de Shark komen om 'm te loeven.
De Shark stuurde naar de pin en de benodigde overlap kwam maar niet. Beide boten lagen zowat stil zodat Blauwe Knoop er ook niet meer boven kon komen. Het startschot klonk en er ging een luide zucht van verlichting aan boord van de Shark horen toen ze de pin net voorbij kropen.
Wat zij vreesden gebeurde Blauwe Knoop; met het puntje van zijn brede spiegel werd de pin getoucheerd. Na het strafrondje resteerde de laatste plek maar wel lekker veel boten om mee te strijden. Shark en Big Time laggen ver voor en Blauwe Knoop rukte op tot bij de Electron en Javelin.
De Electron voer zonder spi en ging desondanks verbluffend hard. De Blauwe knoop miste golven om in plané te komen en in een bui van drieste overmoed wilde zij tussendoor bij de parallel varende Javelin en Electron. De Javelin was gezien totdat de afdekking van de Electron onze spi deed leeglopen. De Javelin was er weer vandoor en gaf niets meer weg. De spi van de Shark was intussen voorzien van een gat maar ze wisten toch vaart te houden. Is het overigens niet zo dat er spi’s met gaten zijn die daardoor harder trekken ? Enfin, Shark 1, Big Time 2, Javelin 3, Blauwe Knoop 4 en Electron op een knappe 4e plaats.

Na het tellen van de punten staat Shark 1, Blauwe Zoetemelk 2 en Big Time 3.

Het zal er echter nog om gaan spannen, daar op de Grevelingen. Hoewel de banen kort zijn is het toch opmerkelijk hoeveel er ingehaald kan worden. Eén foutje en je bent weer wat plaatsen kwijt. En foutjes maakt iedereen, zo blijft het lekker spannend.

Tekst: Wim Hermans

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: