Sydney Hobart preview 2 - Wie wordt er overall winnaar?

Sydney Hobart 2009 logoIn onze reeks Sydney Hobart previews heeft ClubRacer editor Yan T. belooft om ons de rand van de hoed te laten weten in de aanloop van de start op Boxing day (voor ons 2de kerstdag).
"Eigenaar en winnaar van de Rolex Sydney-Hobart Race 2009 Bob Steel (TP 52 Quest) wil nog wel eens de Hobart winnen, maar ik denk dat hij dit jaar concurentie krijgt van onder andere:"

  • Limit (Reichel Puch 63 vorig jaar gebouwd) van Alan Brierty met een paar grote namen (lees: vooral dure namen, zoals Chris Dickson, Rodney Keenan, G. Brady) aan boord. Onze eigen Wouter Roos maakt mee deel van het team uit van deze kanshebber voor het overall IRC klassement. Team Limit heeft dit jaar in de race Auckland Noumea de line honours, IRC, ORC en PHS gewonnen. Tijdens Hamo (Hamilton Island Racing Week) grepen ze net naast de top 3.
  • Loki (Reichel Puch 63, ook van vorig jaar) van Stephen Ainsworth. Dit is eigenlijk het zusterschip van Limit (of andersom, wat je maar wilt). De vorige Loki is een beetje stuk gegaan in de Middle Sea Race van 2007 toen de bemanning onvrijwillig te weten kwam dat het roer iets minder drijf vermogen had dan de gemiddelde reddingsvest. Het zal boeiend zijn om te zien hoe Limit en Loki in match race modus richting Hobart gaan knallen.
  • Ran (Judel Vrolijk 72 van 2009) van Nikolas Zennestrom (mede oprichter van Kazaa en Skype en chairman van eBay), je weet wel, de winnaars van de Fastnet Race. Ran heeft een paar grote namen aan boord uit de Volvo en AC wereld zoals Steven Hayles, Adrian Stead, Tim Powel en Richard Bouzaid om er een paar te noemen.
  • Cougar II (TP 52 Farr/Coockson, 2005) van Alan Whiteley. Alan sloeg er in om vorig jaar 2de te worden na Quest op slechts 38min en 43sec berekende tijd!
  • Living Doll (Farr 55, 2008) van Michael Hiatt. Volgens Wouter Roos die al verschillende keren op haar gevaren heeft: “Die boot is een raket man!“. Een potentiële winnaar dus voor wie een gokje wil wagen. Gewapend met haar intrekbare schroef en een set spiksplinternieuwe nieuwe 3DL zeilen en een cv van goud in Geelong, Airlie Beach en Hamo, wordt dit er eentje om naar uit te kijken.
  • Ragamuffin (TP52 Farr/Goetz, 2004) van Syd Fisher. Syd is een legende en zal ook zo de geschiedenis in gaan. Dit is zijn 40ste Hobart en je moet rekenen dat de mens 82 lentes jong is (de Piet Vroon van hier beneden zeg maar). Hij won de overall prijs in 1992 en haalde 2 keer line honours (1988 en 1990). Ragamuffin is by the way (de oude TP52) Morning Light van de gelijknamige Disney film.
  • Evolution Racing (Coockson 50 CK, 2006) van Ray Roberts. Ray werd vorig jaar nog 6de met dezelfde boot die toen onder de naam Quantum Racing voer (gaat er geen belletje rinkelen?).
  • Yendys (Reichel Puch 55/McConaghy, 2006) van Geoff Ross. Voor de minder oplettende onder ons, Yendys is Sydney in spiegelschrift. Hij werd vorig jaar 5de, en 3de in 2007 en won in dat zelfde jaar Hamilton Island racing Week. Hun zeilnummer 1836 is het jaar dat Geoff‘s familie aankwam in Hobart met gevangenen transport. Wil je op Yendys varen moet je minstens een Volvo of AC gedaan hebben, daar leggen zij de lat, daar begin je. Anders kom je niet aan boord. U bent bij deze gewaarschuwd.
  • Secret Man’s Buiseness 3.5 (Reichel Puch 51, van 2008) vanGeoff Boettcher. Daar de boot een beetje is gepimpt door de designers van Reichel Puch in plaats van een nieuwe boot te kopen hebben ze er 3.5 achter gezet. Er wordt nu verwacht dat de boot de TP’s zou moeten kunnen bij houden.
  • Shortwave (IRC52 Judel Vrolijk, 2005) van Matthew Short. Deze boot was ooit een TP52 die ze helemaal IRC vriendelijk hebben verbouwd. Shortwave verpulverde het 12 jarig record Melbourne-Hobart met 5uur, 32min en 1 seconde. Van de volledige bemanning gaan er 9 onder de naam Short waaronder de 4 dochters van Matthew. Als je planerend tegen 20kn effe gaat gijpen en je roept na het trippen vanuit de skybox (achterdek) kei hard „SHORT!“, kan je wel eens grappige taferelen mee maken denk ik...

Nu, bovenstaande boten zijn allemaal racepaardjes van het hoogste kaliber welke de indruk wekken een mooie kans te maken op een overall win in de IRC eind ranking. Maar als het op handicap aankomt weten we allen dat boten zoals de Sparkman & Stephens 41 Pinta-M uit 1972 verraderlijk uit de hoek kunnen komen. Zo denken ze hier dat de S&S 47 Love & War uit 1973 welke al 3 IRC overall overwinningen op haar naam heeft staan (1974, 1978 en 2006!) de grote favoriet is. En wat denken wij..., eerst varen en dan zien. Koers is koers en koers moet gereden worden, zeggen ze bij ons.

Hoeveel Sydney - Hobarts hebben deze boten en crew reeds gezeild?

  • Alfa Romeo (100ft): 1, crew: 3
  • ICAP Leopard (100ft): 1, crew: 40
  • Lahana (100ft): 2, crew: 36
  • Investec Loyal (100ft): 2, crew: 118
  • Ichi Ban (ex-Brunel, 70ft): 3, crew 120
  • Tokolosh (ex-Nicorette, 98ft): 3
  • Wild Oats XI (100ft): 4, crew 172
  • Etihad Stadium Wild Thing (ex-Skandia, 98ft): 6, crew: 195 (als de mast op tijd is)
  • Ran (72ft): 0, crew: 29
  • Yendys (55ft): 3, crew: 108
  • Limit (63ft): 1, crew: 119
  • Loki (63ft): 1, crew: 117
  • Ragamuffin (52ft): 2, crew: 82
  • Living Doll (55ft): 0, crew 27
  • Secret Man’s Buiseness 3.5 (51ft): 1, crew 114
  • Shortwave (ex Cristabella, 52ft): 0, crew: 22
  • Love & War (47ft): 13, crew 38

In de laatste preview kijken we naar de Beneluxers in deze race, de weersverwachtingen en of het record al dan niet te verbeteren is... En ook zullen we de encounter tussen de giganten die dinsdag plaats (Solas Big Boat Challenge) vindt effe laten weerspiegelen.

Meer info: Sydney to Hobart Yacht Race

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: