Sydney Hobart preview

Sydney Hobart previewDe 65ste editie van de Sydney Hobart Race belooft een echt spektakel te worden. Op 26 december (Boxing day) zal hier uit de traditionele kanonnen om 13u het eerste startschot knallen (en vele oorlogsveteranen instinctief naar hun wapens doen grijpen...). Uit de 112 boten die verwacht worden te zullen starten zien we veel grote namen uit de zeilwereld met hun respectievelijke grote boten ingeschreven staan. Er wordt hier bijna dagelijks getraind.

Zo zagen we op woensdag avond de 100ft lange Wild Oats, de TP52 Quest (foto), de RP 55 Yendys, de RP63 Loki, en de Coockson 50 Evolution Racing nog mee starten tijdens de Twilight Race.

Startlijn

Er wordt hier veel gesproken over de startlijn van de Maxi’s. Deze zou aan de kleine kant zijn als je uitrekent dat er al 16 schepen mee doen die over de 18m meten waarvan er 7 boten zijn die tussen de 98 en de 100ft meten! Yeah baby, show me the money! Als je de mogelijkheid hebt om de start mee live op TV te volgen, moet je dit zeker doen.

Er zullen 2 startlijnen zijn die 0.2nm uit elkaar gescheiden liggen, 1) die voor de grote boten (60ft en groter) ligt het meest noordelijk en 2) die voor de kleinere boten welke zuidelijker ligt. Dit is zo opdat de grotere boten eerst zouden kunnen vertrekken, zonder door het kleinere boten veld te moeten knallen tegen 20kn (of meer).

5 jachten gaan van 98 naar 100ft

Onder de kanshebbers voor de line honours hebben verschillende eigenaren hun bootje ietwat gepimpd. Alfa Romeo, Wild Oats, ICAP Leopard, Loyal en Lahana hebben allemaal een vorm van plastische carbon chirurgie ondergaan. Wild Oats eigenaar Bob Oatly heeft zijn maxi speelgoedje 2 voet langer gemaakt, daar de regel van maximumlengte onlangs is aangepast van 98ft naar 100ft. En zoals het in de aard van de mens ligt... de rest volgde dit voorbeeld. Waterline size does matter!

Grant Wharington heeft zijn 98 voeter Wild Thing (je weet wel Skandia) niet verlengd, maar vond wel dat hij iets moest doen. Wild Thing zal aan de startlijn verschijnen met de diepste kiel die maar liefst 7 meter diep zal steken! Kantje trekken in Drimmelen zal er voor Grant niet echt inzitten vrees ik...

En de line honours gaan naar?

Tja, mijn gokje gaat naar Alfa Romeo die tot hiertoe reeds 143 line honours op haar naam heeft staan, en euh... van insiders weet ik dat de Volvo Antwerp Race zeer hoog op hun lijstje staat. ICAP Leopard is 2 jaar jonger (en ook het jongste 100 voetertje) dan Alfa Romeo en kwam in 2007 als 2de over de lijn na Wild Oats met een 25 tal minuten verschil. ICAP is steviger gebouwd dan Wild Oats (en ook iets zwaarder) en maakt dus een goede kans als het weer wat zwaarder wordt. Maar ook Loyal (ex Maximus) is een niet te onderschatten tegenstander, de laatste heeft een vroegtijdig kerstcadeautje gekregen in de vorm van een 6.2m nieuwe kiel, 2 voet meer waterlijn en een iets langere en lichtere mast ter vervanging van de vleugelmast.

En dan is er ook nog de underdog Rapture van Brook Lenfest, welke een 100ft Bruce Farr ontwerp is met als thuishaven Antigua. Ze kwam tijdens de Middle Sea Race van 2008 als 5de over de lijn. Ik denk dat deze 100 voeter het meeste comfort aan boord heeft, en waarschijnlijk de enige waar er aperitief tijd in de wacht tijden verrekend zit.

(In het volgende gedeelte zullen we in detail gaan bij verschillende boten.)

http://rolexsydneyhobart.com

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: