Tour de France à la Voile zoekt opvolger voor Mumm 30

  • Author: Guy C.
    Date: ma, 23/02/2009 - 03:06

OvingtonDe Tour de France à la Voile is één van de grootste zeilevenementen bij onze zuiderburen, destijds opgestart in 1978. Dit jaar zal de 32e editie plaatsvinden van 25 juni tot 23 juli, met de start in Duinkerken en finish in La Seyne-sur-Mer. Er worden 8 races gevaren waarvan er 2 uitzonderlijk 180 en 240 zeemijlen lang zijn. Op het totale traject worden 11 steden aangedaan. Deze zeilwedstrijd wordt alleen maar gevaren met de Mumm 30. Maar daar komt tegen 2011 verandering in.

Men heeft bij de organisatoren van de Tour de France à la Voile niets aan het toeval willen overlaten en een heuse ontwerpwedstrijd uitgeschreven. Men kon zijn ontwerp bij William Borel indienen tot en met 31 januari en er zijn maar liefst 23 dossiers op zijn tafel terecht gekomen. En sommige van die dossiers zijn afkomstig van bekende architectenbureaus zoals Marc Lombard, Joubert-Nivelt, J&J en menig ander. Ook befaamde werven als J-Boats en Archambault zijn mee in dit avontuur gegaan. Opmerkelijk is ook de kandidatuur van TEN, het veelbelovende nieuwe ontwerp van Kees van de Stadt en bezielt door de ondernemers van Expect Sailing, Frits Brattinga en Piet Bakker.

Parkoers TFV 2009Parkoers TFV 2009De organisatie van de Tour de France wenst dat het historische format van dit unieke evenement behouden blijft, vooral de mix van offshore racing en parkoers racen. Verder moet ook het karakter van de wedstrijd blijven, waarbij studenten en amateurs samen met elite zeilers aan dezelfde startlijn in strikte eenheidsklasse boten kunnen verschijnen. Excellente sportieve kwaliteiten van het hoogste niveau moeten de eindwinnaar bepalen.

Om zich als kandidaat voor de eenheidsklasse vanaf 2011 te kunnen stellen moest het ontwerp voldoen aan 10 criteria. Kort samengevat:

1. Compatibel met het format van de wedstrijd, gebouwd volgens CE normen, minimaal categorie B

2. Minstens even performant zijn als de Mumm 30, in het bijzonder in licht weer. Het moet een degelijke constructie zijn, geschikt voor tenminste 10 jaar competitie zeilen. Performantie primeert, gecombineerd met een moderne look (voor romp en zeilplan).

TFV940 is zeker een kanshebberTFV940 is zeker een kanshebber3. In hoofdzaak mag de maximale breedte de 3 meter niet overschrijden. Er moet ook rekening gehouden worden met maximaal gewicht, lengte en hoogte om de boot te kunnen trailen achter een voertuig. De boot moet worden voorzien van een centraal hijspunt, voor tewaterlating. Ontwerpers kunnen rekening houden met havens met beperkte toegang om de diepte van de kiel te bepalen. Er mag slechts 1 roerblad voorzien worden. De keuze van de lengte van de romp laat men open, teneinde de creativiteit van de ontwerpers vrij te laten.

4. Het aantal bemanningsleden wordt bepaald door hun gezamenlijk maximaal gewicht. Dit mag de 470 kg niet overschrijden (maw voorzie 5 of 6 bemanningsleden).

5. Er moet een carbon mast met gepijlde zalingen en achterstag (zonder bakstagen) worden voorzien. De spinnaker moet asymmetrisch zijn op een uitschuifbare boegspriet. Er kunnen maximaal 3 voorzeilen, 2 spinnakers, 1 grootzeil en 1 stormfok mee aan boord.

6. Er moet voldoende bergruimte voorzien worden. Zo moet er tenminste plaats zijn voor veiligheidsuitrustingen, ankers, reddingsvlot, edm.

7. Er moet een ingebouwde dieselmotor met tenminste 18 tot 20 pk en saildrive voorzien zijn. De brandstoftank moet groot genoeg zijn om 120 zeemijlen onder motor te kunnen afleggen. Het elektrische circuit moet geschikt zijn voor antennes, positiebepaling en video materiaal.

8. Alleen projecten van een ontwerper en bouwer die een kwaliteitsproduct kunnen garanderen worden in overweging genomen. Zij zullen een commercieel plan moeten voorleggen dat een internationale groei in de vloot kan volgen.

9. Ontwerpers en bouwers zullen duidelijk moeten maken hoe ze de eenheidsklasse van de boot tijdens constructie en tijdens het racen kunnen garanderen. Details over constructie en controle over gewicht en afmetingen moeten kunnen voorgelegd worden.

10. De complete boot moet verkocht worden met trailer en opbergboxen (voor uitrusting en zeilen). De prijs van de boot, geleverd in Frankrijk zonder zeilen of elektronica, mag exclusief taksen de 120’000 Euro niet overschrijden.

JPK 998 vaart zelfs al rondJPK 998 vaart zelfs al rondHet hoge aantal internationale inzendingen, allen van zeer hoge kwaliteit, getuigt van een zeer grote interesse voor dit initiatief. Een panel van gerenommeerde schippers (Bertrand Pacé, Daniel Souben, Bernard Mallaret en Dimitri Deruelle) en mensen van de Franse Zeil Federatie (Philippe Gouard en Marc Bouvet) gaat nu gedurende enkele weken alle ontwerpen deftig analyseren, waarna uit de 23 inzendingen uiteindelijk een short list zal gedistilleerd worden van 3 boten. De uiteindelijke winnaar zal bekend worden gemaakt tijdens de komende Tour de France à la Voile en dit ten laatste op 31 juli 2009.

www.tourvoile.fr
Foto: JM Liot/TFV08

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: