Race 10 en 11 van de IJspegeltrophy bij Scheveningen

Mumma DuckWe schrijven 15 maart 2009. Het is twee dagen na springtij en 5 dagen voor doodtij. Voor Scheveningen gaat om 9.40 uur het noordgaand tij om in een zuidgaand tij. Het wordt eb. In de stuurhut van de Albatros treffen wij Henk, de schipper van de Ocean 2. Hij brengt ons op de hoogte van de gaande zaken. De Sandetti wordt op het moment binnengebracht door de Ocean 2 en uitvaren is er nog niet bij. Vanuit de in aanbouwzijnde gebouwen worden al sinds november hakgeluiden waargenomen. Er moet iets wezenlijks fout zijn. Een nieuwe hoofduitvoerder is al gesignaleerd.

Ondertussen staat Roel op het dak van de kajuit om de windmeter te repareren. Eindelijk kunnen om 9.10 uur de trossen los en verlaat de Albatros de haven. Even voorbij de wandelpier gaat de spijker erin. Het is zonnig weer. Er staat een windje 4 uit het W-NW. Het belooft een mooie zeildag te worden.

Om 11 uur is de eerste start van de IRC klasse (Tango). De stroom begint toe te nemen en staat weer dwars op de baan in zuidelijke richting. Met een bovenboei in westelijke richting ( 290 graden) betekent dit dat de stroom in de richting van de pinend staat. De Albatros ligt wat dwars op deze lijn, positie kiezend tussen stroom en wind. Met 8 boten in de IRC klasse is er meer dan voldoende ruimte op de lijn.

Daikin en Hot Flash te vroeg gestartDaikin en Hot Flash te vroeg gestartToch hebben we 4 te vroege starters die bij de pinend ruimte te kort komen om op de lijn te blijven. De stroom heeft hen te snel naar de pinend gezet. De Daikin vliegt het eerst er over heen gevolgd door Rosetta, Hot Flash en Visione. De eerste drie komen terug, Visione vaart door. Waren zij degene met het open staande marifoonkanaal, dat behoorlijk stoorde op 72?

De volgende start van de ORC klasse gaat goed. Geen te vroege boten bij de pinend en mooi verdeeld over de lijn vertrekken ze naar boven. Een aantal boten kunnen zich inhouden en starten langs het startschip om direct Stuurboord uit naar de bovenboei te gaan. Deze kiezen voor de bovenstroomse kant van de baan. Niet veel boten laten zich verleiden om te breed uit de benedenstroomse kant van de baan te kiezen. In Hoek van Holland zien ze deze zondag niets.

Drie rondes moeten worden gevaren. De IRC klasse gaat fier voorop en de ORC’s volgen met de Nada als hekkensluiter. Bij de finish wint in deze klasse de Blue Finn magistraal en zien we dat de Nada in gecorrigeerde tijd de Happy, Beluga, Elixer , Grace O’Malley en IJsvogel achter zich weet te houden.

Bij de IRC klasse vaart de Daikin zich wederom naar een eentje en is de Triple P welverdiend tweede.

Finish Hot FlashFinish Hot FlashDe wind blijft in dezelfde hoek zitten. De zon gaat langzaam maar zeker schuil achter een wolkendek. Het wordt kouder en op de Albatros gaat het oliegoed weer aan. Een nieuwe start wordt aangekondigd en zo gaat om 12.55 uur voor de tweede keer de IRC klasse van start. De stroom staat nog steeds naar de pinend. We zien de FRD de pinend opzoeken en te vroeg over de lijn gaan. De Visione volgt wederom en beiden krijgen de X-vlag. FRD komt terug, Visione luistert waarschijnlijk kanaal 72 niet uit en dendert door met een OCS aan zijn broek. Anderen kiezen voor het startschip, de meeste vertrekken over stuurboord en gaan voor bovenstrooms.

Bij de ORC klasse krijgen we 5 minuten later een general. Teveel boten laten zich te snel naar de pinend afzakken en hebben problemen met de ruimte voor de pin. Ze schuiven over de lijn en er zit niets anders op dan een general te geven. Bij de tweede start zijn er toch weer drie te vroeg. Uiteraard bij de pinend gaan Bolocan, Redan en Joris K voor de X-vlag. Bolocan en Redan komen terug. Joris K. gaat door en dat betekent een OCS.

De ORC klasse is tijdens deze race druk met elkaar in de weer. Blue Finn komt wel als eerste bij de benedenboei, maar verliest controle over spi en moet meters toegeven aan concurrenten. Ondanks het terug komen voor de X-vlag komt Redan als vijfde rond, met voor zich de EscXape en achter zich de Windveer. De wind gaat weer iets toenemen en vele spi’s belanden in het water. Bij de tweede ronding van de ORC klasse zien we de Beluga als eerste komen, op de hielen gezeten door de Redan, die behoorlijk bezig is met een inhaalrace, en als tweede rond komt. Windveer is derde en de EscXape komt pas als zesde.

Bij de finish heeft de Redan de Beluga achter zich en komt als eerste van de ORC klasse, met een dolgelukkige bemanning, over de lijn. De EscXape, weliswaar nog steeds als aanvoerder van het algemene klassement, komt als zevende in tijd binnen. In de staart van de ORC zien we de Happy en IJsvogel enigszins tobben met de elementen en zichzelf, maar binnen de tijdslimiet de lijn passeren en ook redelijk gelukkig naar Scheveningen terug keren.

In de IRC klasse is de Daikin professioneel en magistraal. Zij winnen welverdiend twee eentjes en gaan als grote winnaars van deze dag naar huis.

Op de volgende IJspegel, over twee weken, wordt bekend wie zich IJspegeltrophy winnaar van dit seizoen mag noemen en zal de beloofde spinnaker onder de deelnemers worden verloot.

Wat ons betreft tot over twee weken voor de laatste IJspegel van 2008-2009.

Aly Anink-van Driel

Meer foto's vanop Mumma Duck genomen vind je hier.

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: