Dwars stroom op de IJspegel van 1 maart 2009

8e IJspegelOp 1 maart 2009 gaat rond kwart voor tien het anker van de Estrella, ruim twee mijl west, van de haveningang erin. De 8e IJspegel van dit seizoen staat voor de deur. Daarvoor hebben we op zaterdagavond al geborreld in het Spuigat en heerlijke vers gevangen gefrituurde kabeljauw geserveerd gekregen. Daar horen we het verhaal van Jørg, die door een misstap op de steiger met zijn voet gevangen in de nog losliggende draden 1 ½ uur in het water heeft gelegen. Gelukkig wordt hij gered doordat een oplettende nabij wonende flatbewoner, die zijn hulpgeroep heeft gehoord, de politie heeft gebeld.

Vervolgens blijkt op zondagmorgen de kast met het startgeweer op slot en moet er naar alternatieve geluidssignalen worden gezocht om de IJspegelaars weg te starten. De scheepshoorn van de Estrella (de Albatros ligt op zondagmorgen al 30 mijl buitengaats) lijkt een mooi middel. In ieder geval blijkt deze goed te werken want bij het aanknopen van de lijnen worden deze per ongeluk aan de draad van de scheepshoorn geknoopt wat, rond de klok van negen, resulteert in een minutenlang scheepshoornsignaal van de Estrella. Gordijnen gaan open en heel Scheveningen lijkt ontwaakt.

En zo liggen we dan om kwart voor tien met de Estrella voor anker. De stroom gaat om half elf om. De punt van de Estrella gaat al naar de noord. De wind zit op 110 graden en dat betekent een wedstrijdbaan met de stroom er dwars op. De bovenboei kan erin. Deze wordt ivm de stroom iets rechts van de wind gelegd.

FRD te vroeg over de startlijnFRD te vroeg over de startlijnEn zo starten de eersten weg. Bij de Tangoklasse moeten de FDR en Rosetta terugkomen, bij de Uniformklasse zijn de Elixer en de Redan te vroeg en komen terug. En zo zien we het veld uitwaaieren naar de bovenboei. De stroom neemt de degenen in de stuurboordslag mee naar Hoek van Holland. De boevenboei lijkt ineens wel erg ver weg. De wind ruimt nog een beetje en dat resulteert weer in een prachtig voordewindsrak. Over verschillende boegen komen de boten naar beneden zwoegen. Sommigen kienen de benedenboei goed uit, sommigen overzeilen hem en komen aan de wind tegenstrooms terug om de boei te ronden. De stroom blijft dwars, de wind zwabbert en heeft de neiging te ruimen. Daikin neemt flink afstand tot iedereen. Mumma Duck volgt fanatiek. Bij de Uniformklasse zien we de Windveer goed varen en komt verrassend de Lucifer als tweede rond de benedenboei Bij de finish is de klassering hetzelfde gebleven en blijken Daikin en Mumma Duck evenveel punten te hebben en komen op een gedeelde eerste plek.

Bij de tweede start om 13.10 uur is de stroom aanmerkelijk toegenomen en heeft nog steeds een dwars karakter op de baan. Zij staat van de pinend naar het startschip. Dit geeft aanzienlijk voordeel bij de pinend en daarom besluit Peter de startlijn zo te leggen dat er voordeel is bij het startschip. De bovenboei is naar 145 graden verhuisd.

De mannen van MummaduckDe mannen van MummaduckVerbaasd kijken wij bij de start naar de boten die fanatiek bij het startschip starten. Weten zij niet dat er een enorm stroomvoordeel ligt als je bij de pinend start. De FDR kiest wel voor de pinend en gaat voor de bakboordslag. Velen anderen, waaronder de Rosetta, kiezen na het startschip voor de stuurboordslag. Benieuwd of onze gedachtegang klopt volgen wij de wedstrijd. Aan boord van de Estrella zijn de speculaties niet van de lucht. Wordt het de Daikin, wordt het de FDR die als eerste de bovenboei zal ronden. Het wordt de Daikin, maar op de hielen gezeten door de FDR die een mooi potje aan het varen is. Rosetta ligt ver achter.

Bij de Uniform klasse komt de Brainstorm als eerste naar beneden zetten. Het voordewindserak is in de tweede race minder mooi dan in de eerste race en heeft niet het leuke spelletje van de ochtend race in zich. Wederom laait de discussie op of je bij een wedstrijdbaan met de stroom er zo dwars op je het voordewindserak moet laten prevaleren boven het indewindserak. Het antwoord zal door de zeilers gegeven moeten worden.

Om half drie is iedereen gefinisht en gaat het anker op. Op de wal wacht de protestcommissie met Henk Dreijer en Jan Willem van Wezenbeek. Hoewel we op de Estrella protest door de lucht hebben horen vliegen, komen er geen protesten op de wal en kan de prijsuitreiking beginnen. De Windveer en Daikin zijn de winnaars van deze dag.

Zo zit 8e IJspegeldag er ook weer op.

Aly Anink-van Driel

www.ijspegel.com
Foto’s: Leo Eggink

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: