Eerste editie Lenco Regatta als zeer geslaagd de boeken in

Prima zeilcondities op zaterdagDit jaar werd de eerste editie van de Lenco Regatta gehouden. In Lelystad verschenen op zaterdag 25 en zondag 26 april zo’n 37 schepen aan de start. Zonnige, prima windcondities op zaterdag en een perfecte sfeer na de races deed het event voordoen alsof het al jaren bestond. De wedstrijdleiding wist, ondanks de windshifts, het tempo erin te houden en er met gemak 3 races uit te persen. Op zondag liet de wind het grotendeels afweten. Eén wedstrijd bleek het maximaal haalbare, ondanks het geduld van zowel zeilers en organisatie. De regatta kan de boeken in als zeer geslaagd, aldus vele zeilers.

Zaterdag was het een drukte van jewelste in de Flevo Marina. De bemanning van de diverse boten wandelden rustig met hun zeiltassen de dijk op, via de steiger, op naar hun boot. Voor velen was het een gezellig weerzien na een lange, koude winter. Veel tijd om bij te praten was er niet, om 11:00 stond de start van de eerste race gepland. Een half uur voor de start was iedereen nog druk met de spinaker te hijsen, gijpen en weer strijken. Zo snel mogelijk weer wedstrijdritme krijgen, daar ging het om.

Zaterdag

De eerste race gaat op tijd van start. Relatief weinig wind, in vergelijking met de rest van de dag, zorgde direct voor de nodige uitdagingen. De Lenco (Salona 37 ibc) van Nico Brabers mocht direct een spinaker wissel doorvoeren van medium naar light. Door de vele winddraaiingen bleek de rechterkant van de baan de meest gunstige te zijn. Uiteindelijk pakte de Squiffy hier de eerste plek op handicap. Bij de tweede race trok de wind aanzienlijk aan naar zo’n 15 knopen met vlagen van 20 knopen. Het werd serieus zeilweer en iedereen had er zichtbaar zin in. Ondanks een algehele terugroep van het overenthousiaste ORC2 veld verliep ook deze race zonder problemen. De S34 (Salona 34) van schipper Erik van Vuuren deed goede zaken en schreef een paaltje bij.

Kamikaze

Ook bij de derde race stond er flinke bries. Hoogtepunt van deze race in e ORC2 was de close finish van de Squiffy (Stern 37), de Yacht Vision (First 34.7) en de Junky (First 34.7). In het laatste spirak verruilden de drie schepen constant van positie. Dennis de Ruiter (normaliter Lenco Finn zeiler) was als opstapper bij de Junky aan boord als pitman en spitrimmer. Aangezien Lelystad bekend trainingsterrein voor hem is, kende hij de situatie met de winddraaiingen en de dijk op z’n duimpje. “De finishlijn was wat uit lijn komen te liggen waardoor er een kortere route naar de finish ontstond. Door nog snel een onverwachte gijp te maken konden we net het verschil maken. De midscheepse koers richting start-/finishboot zullen ze daar best spannend gevonden hebben”, glimlacht de Ruiter. Uiteindelijk trok de Junky aan het kortste eind en moest een OCS incasseren, waardoor de kamikazeactie niet bekroond kon worden. De Redan (Dehler 39) had de punten inmiddels al geïncasseerd door op handicap deze race het snelst af te leggen.

Avondprogramma

Volop gezelligheid na de races op zaterdagVolop gezelligheid na de races op zaterdagEen welkom onderdeel van de Lenco regatta was het avondprogramma. Omstreeks 17:00 lagen de meeste boten aan de meldsteiger. Op een steenworpafstand konden de zeilers zich heerlijk tegoed doen aan het beloofde en welverdiende steigerbier na afloop van een intensieve dag zeilen. Het avondprogramma met een 3 gangen diner en optreden van Glennis Grace maakte het tot in de late uurtjes gezellig.

Zondag

Vertwijfeld kijkt iedereen zondagochtend om zich heen. Het is grauw, grijs en bijna windstil. Niets refereert naar de dag ervoor. Zou er überhaupt gevaren gaan worden? Toch vaart de hele vloot omstreeks 09:00 naar buiten. Hopend op wind, hopend op nog een leuke pot zeilen. Iets verlaat door de winddraaiingen of het ontbreken van wind, weet de wedstrijdleiding om 11:00 dan toch een race te kunnen starten. Met het roer tussen duim en wijsvinger sturen de schippers hun schepen over het bijna vlakke IJsselmeer. De bemanning beweegt zich nauwelijks én alleen bij hoge uitzondering. Van de 3 ronden worden er maar twee gevaren. De wind is volledig verdwenen. Na een uur tevergeefs wachten wordt besloten de 5e race van het weekend te cancellen. Met de nodige muziek vertrekt de karavaan weer richting haven.

Nieuwkomer

Erik van Vuuren zichtbaar tevreden met zijn eerste plaatsErik van Vuuren zichtbaar tevreden met zijn eerste plaatsNieuwkomer in de ORC2 klasse is de S34 van schipper Erik van Vuuren. Van Vuuren, bekend van o.a. de Rosetta from the Rocks en voormalig Admirals Cup winnaar, gaat deze Salona 34 met zeven man varen. Nog twee oud-Rosetta-gedienden zijn overgekomen naar de S34 (Henk Gorter als tacticus en Rob Schutte voor gen-/spi trim), zij behoorden tot het kernteam. De rest van de bemanning is ‘nieuw’ (Marc de Roos voor gen-/spi trim, Rens van Arkel op het voordek, Roald van Vuuren is pitman, Ruud Kaptein aan de grootschoot en Jascha Bach vanaf de Y-Toren race als pitman). Erik van Vuuren reageert enthousiast op de nieuwe boot: “Ze laat zich goed zeilen. Nadat we de boot hebben ontvangen hebben we d’r geshaped van performance cruiser (met tal van snufjes) naar geoptimaliseerde wedstrijdboot. We hebben inmiddels al veel kunnen doorvoeren aan de hand van ons zeilplan wat we gezamenlijk hebben opgesteld. Ik ben erg blij dat de boot zich naar verwachting heeft gedragen. Het blijft toch afwachten aangezien we hebben getraind met toerzeilen, tijdens de Lenco Regatta waren de wedstrijdzeilen namelijk gereed. De resultaten van dit weekend bieden een prima uitgangspositie voor volgend weekend. De boot kan namelijk nog veel harder!”

ORC1-3-4

In de ORC1 was het het hele weekend duidelijk, de Isobar (First 40.7) was heer en meester. Maar liefst vier paaltjes wist schipper Kamstra te noteren. Duidelijk een die de zaken onder wisselende omstandigheden op orde had. In de ORC3 was het de Pebbles (Sigma 8M OOD) die met de overall tweede plaats genoegen moest nemen. Een OCS in de eerste race en 3 paaltjes waren niet voldoende om de Fifty-Fifty (F&F 95) van het podium te houden.

FF65

Gideon Messing, schipper van de 65+ (FF65), sleepte de eerste rijs in de ORC4 binnen. Nadat hij zijn prijs in ontvangst had genomen kondigde hij aan alles op alles te zetten om volgend jaar de FF65-klasse ook naar de Lenco Regatta te halen. De FF65 klasse vaart, net als veel deelnemers dit weekend, de Y-torenrace mee. Dit wedstrijdweekend is dan ook een ideale voorbereiding.

De Lenco Regatta werd dit jaar voor het eerste georganiseerd door Lenco in samenwerking met Bach Yachting, Ewals Cargo Care, Hostellerie ‘ De Hamert’, Hertog Jan, ING, RSM Kooij + Partners, Lef, Lenco, SkipsMaritiem, UK-Hasley-De Vries en Zeilen.

De volledige uitslagen, foto’s e.d. zijn te vinden op de website: www.lenco.eu/regatta

Tekst: Jasper van Staveren
Foto’s: Jasper van Staveren/SailShoot.com & organisatie Lenco Regatta

Labels

Auteur:

  • Jasper van Staveren

    Jasper van Staveren, Jappie voor de zeilvrienden, is professioneel watersportfotograaf en specialist in online communicatie, Public Relations en Social Media. Binnen de zeilwereld kent men hem als voordekker binnen de verschillende ORC klassen, maar ook op het 'voordek' van een R.I.B. gewapend met zijn Canon camera. Al meerdere jaren schrijft hij voor ClubRacer met als specialisme de catamaran scene.

Comments

Voor u geselecteerd: