Vuurschepenrace 2009 wordt kalme oversteek

Vuurschepenrace 2009 - Daikin Airco van Frans van der HeijdenDe Vuurschepenrace 2009 mondde uit in een kalme oversteek van Scheveningen naar Harwich. De Daikin Airco van Frans van der Heijden won ondanks een moeizame start in de IRC1 klasse. Hij finishte ruim drie kwartier voor zijn concurrent de ROARK, die tweede werd. De snelste boot, de Sjambok, had bijna 6,5 uur meer nodig dan de recordtijd van 10 uur en 29 minuten die de VO60 Pleomax vorig jaar neerzette. In de IRC2 pakte Scheveninger John van der Starre met zijn J109 FRD-Xperience opnieuw de eindzege. De grotendeels bezeilde race begon en eindigde kalm. Middenin de nacht mat een enkeling 25 knopen wind.

In de IRC1 klasse waren de Scheveningse Daikin Airco Ker 11.3, de Rotterdamse Roark Grand Soleil 43 en de Mat 12 Trust Alliance de grote kanshebbers. De ROARK kwam goed weg bij de start, in tegenstelling tot de Daikin Airco. Tacticus Maurice van der Heijden: "We hadden te weinig snelheid. Hierdoor lagen we bij de eerste boei op achterstand." Pas middenin de nacht kon de Daikin Airco het verschil goed maken. Van der Heijden zegt: "Tijdens de oversteek kon je kiezen of je aan de noordelijke of aan de zuidelijke kant wilde zitten. Wij waren steeds de meest zuidelijke boot. Daarmee hebben we veel gewonnen toen de wind naar links draaide." Op dat moment moest de Roark haar voorsprong inleveren. Schipper Kees Kaan: "We kregen een shift die we niet hadden voorzien. Als alle boten op maximale snelheid varen, kan zo'n tactische keuze het verschil maken."

Verrassing in ORC2 klasse

Schipper Cees van Nes (Den Haag) van de Ellinor is stomverbaasd over zijn winst in de ORC2 klasse. Van Nes: "We zijn ontzettend blij verrast dat we dit mogen doen! Eigenlijk zijn we een groentje in de wereld van grote jachten." Hij schuift de eer naar zijn klassieke Swan 55 toe, die hij eigenhandig restaureerde. "Dit schip loop als een trein. Het is vriendelijk, stevig en sterk." Van Nes, die van oorsprong catzeiler is, legt uit dat ze niet voor hoogte, maar voor snelheid zijn gegaan: "Dat past goed bij dit jacht, dat treint gewoon door. Hierdoor lagen we wel onderin het veld, maar dat kwam uiteindelijk goed uit."

Hiken, hiken, hiken

Daikin Airco doet goede zakenDaikin Airco doet goede zakenHoewel Cees van Nes en zijn bemanning een relaxte overtocht hadden, was het voor andere teams heel vermoeiend. Van der Heijden: "Niemand heeft geslapen, we hebben geen zeilen gewisseld en alle rakken waren over stuurboord. Dat betekent voor sommige mensen dus uren in de reling hangen." Kees Kaan houdt zijn bemanning gefocust door constant de ligging ten opzichte van de concurrentie te peilen. Voor de Daikin Airco was het 's ochtends juist een verrassing dat ze vooraan lagen. Van der Heijden: "Dan gaat de spirit er weer in. Het wordt warmer, de zon gaat schijnen. En die spirit hadden ze nodig, want het laatste stuk van de race was een traag kruisrak met weinig wind en stroom tegen.

Voorlopige top 3

IRC1:
1. Daikin Airco, Frans van der Heijden
2. Roark/Claus & Kaan Architecten, Kees Kaan
3. Trust Alliance, Sander Vos

IRC2:
1. FRD-Xperience, John van der Starre
2. S34, Erik van Vuuren
3. Yeti, Paul van der Pol/Suzanne Hen

ORC2:
1. Ellinor, A.C. van Nes
2. Redan, Hein van Schaik
3. Lenco, Nico Brabers

ORC 3/4/5
1. Gouden Ruiter, Willem N. R. Kats
2. Gambiet, Wijnand Vink
3. Lancer of Hamble, Bert Visser

Volg al het nieuws over de North Sea Regatta.

Tekst: Jacqueline Laumans
Foto: Diana Bogaards

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: