Prachtig zeilweer tijdens de North Sea Race

Start North Sea RacePrachtig zeilweer tijdens de North Sea Race, 10 tot 14 knopen Westenwind, vlakke zee en een hoop zeilers die allemaal als eerste van dat eiland weg willen. Geen kraag op lauw bier en links rijden zijn de grootste redenen, en als je daardoor dan ook nog eens een wedstrijd kan zeilen is dat mooi meegenomen. Grote namen aan de startlijn waren ondermeer Seawolf II, Oystercatcher XXVI en Sjambok en door het ontbreken van de Heiner 38 was de eerste plek in line honours open voor één van deze jongens. Uiteindelijk was het de Seawolf van Henri Tinchant die als eerste de finishlijn over ging.

Het vertrek

Gedurende de uren voor vertrek zag je teams druk in de weer alles in orde te maken voor de komende 2 á 3 dagen racen. De zwaar weer zeilen werden onder de licht weer zeilen geplaatst, hier en daar iemand de mast in om een laatste check, zakken van boord, eten en drinken aan boord en wegwezen.

Diegene die op tijd vertrokken vaarden rustig de Orwell rivier af naar de startlijn en diegene die lichtjes aan de late kant waren hadden aanzienlijk minder diesel in hun tank bij aankomst van die startlijn. Even aanmelden, zeggen met hoeveel je aan boord was, en dan voorbereiden voor de start.

De North Sea Race

Na de start een klein kruisrakje van een mijl gevolgd door een reach naar de volgende boei. Vandaar naar Rough Tower of Principality of Sealand dat je rechts moest laten. Rough Tower, je weet wel dat eiland dat eigenlijk een geclaimd … eh, land is door Roy Bates en welk over eigen paspoorten beschikt. De moeite om op Wikipedia de historie van dat eiland eens te lezen, werd bv door de ouwe Bates verdedigd met petroliumbommem tegen de oa de British Royal Navy!. Staat trouwens te koop voor €750 miljoen. Geïnteresseerden?

Dan naar Black Deep Buoy een gibe setje of bare way set(naar tactisch believen) spi er op en naar beneden (eigenlijk naar boven) richting South Galloper en door de shift helemaal naar Smith’s Knoll om vanaf daar aan de oversteek te beginnen.

Bruinvissen spelen met Daikin AircoBruinvissen spelen met Daikin AircoDe oversteek was net alsof je de evenaar over ging, evenveel, of beter gezegd even weinig wind, zijnde 0kn op bepaalde momenten. Dan rond een uur of 8 begon de wind terug heel povertjes van zich te laten zien. Zij die tot in de zone waren geraakt waar de (koude)seabreeze na de middag neerdaalde konden daar gebruik van maken en voor de wind MSP boei halen.

Doordat er onder de kust seabreeze kwam doorzetten was het geen kruisrak naar Scheveningen, maar kon de spi er terug op tot aan de finish. Seawolf II kwam als eerste boot over de lijn zaterdag avond om 16:42u, en de laatste boot behaalde de finish zondag om 12:42u.

Knap gezeild van...

In Super Zero jammer genoeg maar 2 boten zijnde de Class 40 Moonpalace van Roeland Franssens en de IMOCA 60 van Michel Lebrun die ook in deze volgorde finishten.

Het mag gezegd worden dat de Roark van Kees Kaan het toch weeral knap gedaan heeft en weeral de eerste plek in IRC 0 wegkaapt, ditmaal voor de Split2nd van David de Graaf op een 2de plek en de Seawolf van Henri Tinchant op een 3de plek.

In IRC 1 vaart de Stortemelk (Frans de Vries Lentsch) een paaltje en gaat de Allard van Rudi Floridor die knap 2de wordt en de Ragazza op een 3de plek (B. Dolk) voor.

In IRC 2 gingen de punten naar de Salona 34 van Jasha Bach gevaren door Erik van Vuuren die de 2 J 109’s Jaguar of Burnham (Adrian Lower) en Yeti (Paul van der Pol) vooraf ging.

IRC 3 werd gedomineerd door de Cosmic dancer III (Russel Walker), 2de werd de Brut van Chris Schram beide met een Baltic 37, en op een 3de plek zien we Lucifer staan van T.F. De Bruin gevaren door Ilia van Marle.

ORC 1 telde 2 boten waar de Junique van Chris Revelman de Visione van Nikolaus Knoflacher voor bleef.

ORC 2, op 1 de Moshulu van Hans-Albert de Graaf, op 2 de Lenco van Nico Brabers en op 3 de Yeti van Paul van der Pol.

In ORC 3 wint de Brut van Chris Schram voor de Que Guapa van Kees Groenenboom die 2de wordt en de Raspa van Justus Jansen die 3de wordt.

In ORC 4 2 Pionnen, op de eerste plek de Gambiet van Gert Vink en op de 2de plek de Gouden Ruiter van Willem N. R. Kats.

Fastnet Race qualifier

Met het oog op de Fastnet Race zagen verschillende teams hun kans mooi om hun qualifier te varen. Er moeten door: 1) de leidinggevende persoon en minstens 2) de helft van de crew 300nm RORC op de desbetreffende boot waar de Fastnet mee gevaren zal worden afgelegd, of andere kwalificaties vergelijkbaar met voorgaande waarin ten minste 75nm en 1 nacht op zee zit welke wordt goedgekeurd door de RORC .

Bon, om een lang verhaal kort te maken deden en er 56 boten mee voor een IRC klassement en 29 voor een ORC klassement, 9 boten scoorden een DNF.

Iedereen kijkt nu al uit naar de Delta Lloyd North Sea Regatta Inshore wedstrijden met de felbegeerde Yeoman Challenge Trophy op zaterdag en zondag.

Meer North Sea Regatta nieuws.

Foto onder: Pieter Waem/Split2nd

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: