Tactische races tijdens tweede dag Delta Lloyd North Sea Regatta

YachtVision 34.7 van Harry AmsterdamDe tweede dag van de Delta Lloyd North Sea Regatta waren de races tactisch moeilijk vanwege de draaiende, variërende wind. Tijdens één race kon de wind 20 tot 30 graden draaien en oplopen van 5 tot 20 knopen. De Antilope van de Brit Willem Wester, een Grand Soleil 43, gaat in de IRC 1 aan de leiding. In de ORC 2 is deze rol weggelegd voor de YachtVision 34.7 van Harry Amsterdam. Team Roark/Claus & Kaan Architecten ontving vandaag de Hans Horrevoets Memorial Trophy.

"De wind was ongelooflijk wisselend", zegt Koen Lockefeer van de Eclectic. "Zo lagen we een keer eerste bij de benedenboei, maar vervolgens tiende bij de bovenboei." Dat mocht de pret niet drukken. Lockefeer: "Het was matchracen met dertig boten tegen elkaar. Geweldig!" Kees Kaan van de Roark kan dit beamen: "Het was een mooie dag voor de tacticussen aan boord. Je kon heel veel winnen." De eerste race zat hij vlak achter zijn tegenstander de Antilope, maar de tweede race ging het tactisch mis. Kaan: "We voeren rechts de wind uit, terwijl de boten links erg goed uitkwamen. Vervolgens lagen we bijna een rak achter." Hoewel ze er die race goed naast zaten, liet het team het er niet bij zitten. Kaan: "De laatste wedstrijd kwamen we goed weg en hebben we een paar goede klappen gemaakt. Maar niet allemaal hoor. De Antilope wist toch weer een voordelige windshift te pakken." Vandaag en morgen strijden de IRC en ORC klassen, behalve voor de overall winst van het evenement, voor de Yeoman Cup.

ORC 2: Geluk of wijsheid?

In de ORC 2 klasse vaart Harry Amsterdam met zijn YachtVision 34.7 consequent in de voorhoede. Amsterdam zegt: "Eigenlijk gaat alles goed; goede bootsnelheid, goede tactiek en goede zeilen." De eerste race waren ze zo hoog en snel bij de start dat de andere boten moesten wegklappen. Het mooiste moment van de dag beleefden ze toen ze de tweede race de line honours behaalden. Amsterdam: "We zijn zeker niet de snelste boot, dus als we dan toch de line honours halen, gaat de Berenburger wel even open." Toen de wind de laatste race weer wat aantrok, kwam de Lenco het eerst over de eindlijn. Schipper Nico Brabers: "De bootsnelheid was die race een stuk beter, en we hadden een beetje geluk." Het was dan ook een lastige race qua windshifts. Dirk Jan Verdoorn van de Bedrijfstrainers zegt: "De ene keer werd het midden op zee ineens stil, de andere keer aan de kant. Daar was tactisch eigenlijk niet op te reageren."

MaxFun25: Verrassende favoriet

De MaxFun25 van ZetzemaDe MaxFun25 van ZetzemaDe MaxFun25 van Finn-zeiler Wietze Zetzema doet het met bijna alleen eerste plaatsen erg goed, ondanks dat het team vorige week voor het eerst in deze samenstelling trainde. De teamleden zijn stuk voor stuk ervaren zeilers, waardoor ze het tactische spelletje van vandaag goed onder controle hadden. Jeroen de Vries zegt: "Vooral blijven kijken wat er om je heen gebeurt en wat de klassen voor je doen. Zo zagen we bijvoorbeeld aankomen dat er bovenin het kruisrak een shift naar rechts ging komen. Door in het begin naar rechts te gaan, hebben we een goede klap gemaakt." De eerste race kregen ze een DSQ te pakken, doordat ze tegen een boei werden aangedrukt. Hierdoor staan niet zij, maar de 18+ bovenaan in het klassement. Op de voet gevolgd door de winnaar van vorig jaar, Walter Geurts. Hiermee had de 18+ de eerste race een close finish. Van Nunen: "Aan de wind hadden we ons sterk naar voren gevaren, maar op het laatste rak kwam Walter Geurts als een razende dichterbij. Het scheelde maar 25 centimeter tussen ons, dus het had niet veel langer moeten duren!

ROARK ontvangt Hans Horrevoets Trophy

Hans Horrevoets Memorial TrophyHans Horrevoets Memorial TrophyTeam ROARK/Claus & Kaan Architecten mocht vandaag voor de tweede keer de Hans Horrevoets Memorial Trophy in ontvangst nemen. De eerste keer was in 2006, vlak na de dood van Hans Horrevoets op 18 mei. Geert de Krom zegt: "Het is voor ons heel bijzonder om de prijs te mogen ontvangen, omdat Hans ons toentertijd trainde. De Trophy gaat naar het jongste team met de beste resultaten in de offshore races van Scheveningen naar Harwich en terug. Met een gemiddelde leeftijd van 29,70 heeft de boot van Kees Kaan niet de jongste bemanning, maar door goede offshore resultaten wonnen ze de herdenkingsprijs toch.

Eenheidsklassen

Bij de International 14, waar nog behoorlijk wat boten omsloegen door de windvlagen en -draaiingen, staat het Britse team Richardson/Johnson net als gisteren overtuigend bovenaan. In de J22 top vier kan nog vanalles gebeuren; er zijn slechts drie punten verschil tussen de nummer één, team Gaastra Meijers van Eelco Blok, en de nummer vier. In de Yngling veroverde Sander Zwanenburg met zijn bemanning vandaag drie paaltjes. Zwanenburg: "Gisteren waren we er totaal niet bij, maar vandaag waren we heel gefocust." Hij staat nu derde, achter de teams van Christian Roukema en Wouter Toornstra.

In de Javelin gaat de Junkfood van Jan ten Hoeve aan de leiding, met Arent de Jong op zijn hielen. De Jong en zijn bemanning Michiel van de Heuvel wisten de Junkfood vandaag een keer af te troeven door goed te kiezen tussen vlagen en stroming: "De Junkfood bleef op het kruisrak tegen de stroom in varen, wat normaal gesproken het voordeligst is, maar we kregen zo'n grote shift tegen, dat we die toch maar gepakt hebben." Dat maakte het verschil in de tweede race.

Strandplezier: Surfen en Catamaran

De zonaanbidders op het Scheveningse strand moeten deze dagen hun best doen een plekje te vinden tussen de cats en de surfboards. De catvloot bestond vandaag uit 74 tweerompers. Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij namen in het F18 klassement met drie paaltjes de leiding in hun Hobie Wild Cat. Voor de surfers maken de wedstrijden tijdens de Delta Lloyd North Sea Regatta deel uit van het NK Slalom en Formula. De eerste dag werd hun geduld gelijk op de proef gesteld. De eerste wedstrijd begon om 11:00 uur, maar werd 10 minuten later afgelast. Wedstrijdleider Eric Kling licht toe: "Bij de start waaide het redelijk, maar de gebouwen langs de kust veroorzaken nogal wat windwakken bij deze aflandige wind." De Formula planken hebben minstens acht knopen nodig om te kunnen racen. Rond drie uur was de tweede poging wel succesvol. Kling: "De wind was iets naar het noorden gedraaid waardoor we minder last hadden van de bebouwing." Uiteindelijk voeren de surfers twee wedstrijden. Dennis Littel won de eerste race en Adri Keet de tweede.

Meer North Sea Regatta nieuws.
Alle uitslagen op www.nsr.nl

Foto's: Richard de Jonge
Tekst: Jacqueline Laumans

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: