
De wind was de derde dag van de Delta Lloyd North Sea Regatta nog wisselvalliger dan de dag ervoor. Gedurfde tactische beslissingen konden de race maken of breken. Aan het eind van de dag trok de wind flink aan, waardoor de zeilers nog even lekker over de golven voor Scheveningen konden blazen. De meeste kopgroepen liggen nog dicht bij elkaar, wat spannende races belooft voor morgen. Team Van Vuuren won de Yeoman Challenge, die gisteren en vandaag gevaren werd, in het IRC 2 klassement. In de ORC 3 was de escXape de afgelopen twee dagen het beste. Het J22 team van Jeroen de Boer neemt de leiding over van Eelco Blok.
"De tweede wedstrijd was echt bizar", zegt een bemanningslid aan boord van de Yeti. "De wind was zo gedraaid dat je in één keer naar de bovenboei kon varen." De wedstrijdorganisatie heeft de baan voor de IRC 2 toen ingekort. De Yeti finisht consequent rond de vijfde plaats en de bemanning is daarmee redelijk tevreden: "We varen voor het allereerst samen met een nieuwe boot, dus naar omstandigheden gaat het goed." Team Van Vuuren was vandaag goed op dreef en won beide wedstrijden in de IRC 2 klasse. Trimmer Rob Schutter zegt: "Onze vaste tacticus was weer terug, waardoor we zowel upwind als downwind goede shifts konden pakken." Ook zijn ze weer beter aan hun nieuwe Salona 34 gewend. Schutter: "Doordat we nu al drie dagen ongeveer dezelfde wind hebben, is onze bootsnelheid een stuk vooruit gegaan."
Nieuwe klassen: Club Swan 42 en Melges 24
De Club Swan 42 doet dit jaar voor het eerst mee in de IRC 1 klasse. Ondanks dat er maar drie boten zijn, leveren ze een spannende strijd. Een bemanningslid van de Baraka vertelt: "We hebben tijdens de eerste race tot aan de finish behoorlijk geknokt met de Holmatro ING. Onze laatste gijp ging niet zo goed, waardoor we het op een halve seconde aflegden." De Aqua Equinox staat bovenaan in het Swan klassement.
Een andere nieuwe boot op het evenement is de Melges 24. Vandaag moest het team van Carlo Vroon zijn eerste plek afstaan aan Hein Ruyten, die de snelle boot importeert. De Razzle Dazzle, waar Tjarco Timmerman en zijn team voor het eerst in zeilen, volgt op de derde plaats. Jurjen Feitsma zegt: "We hebben de boot geleend voor het evenement, dus we moesten wel nog zoeken naar snelheid. Maar het is heel spannend, met vier boten dichtbij elkaar."
ORC 2 en 3
De YachtVision34.7 gaat in de ORC2 aan de leiding, op de voet gevolgd door de Playmate. De Bedrijfstrainers.nl van Dirk-Jan Verdoorn valt net buiten de prijzen, maar de schipper is toch heel tevreden. Verdoorn: "Het ging heel goed, alleen in de tweede race stapelden de pechjes zich op." Ondanks problemen met de spinnaker kwamen ze nog op een zevende plek terecht. Maar de uitslag is niet het belangrijkste: "We willen gezellig varen, en toch meedoen." Jan de Bruin van de escXape leest de uitslagen twee keer voordat hij zijn bemanning de uitslag durft te vertellen: "Twee keer een eerste plaats!" Het team, dat uitkomt in de ORC 3, vaart op haar thuiswater. "We hebben de hele winter geoefend met de IJspegels." Ze vonden de omstandigheden nog extremer dan gisteren. Een bemanningslid zegt: "Tijdens één kruisrak voer de linkerkant van het veld op de zeewind over stuurboord naar de bovenboei, terwijl de rechterkant over bakboord dezelfde kant op voer. Zij hadden de zeewind."
J22: Nieuwe leider
J22 klasseJeroen den Boer en zijn bemanning nemen de leiding over van team Gaastra Meijers. Den Boer: "Soms zag je ze aan de ene kant dobberen, terwijl ze aan de andere kant naar de bovenboei planeerden." Hij concludeert dat hierdoor vandaag op shifts en vlagen varen belangrijker was dan op de stroming. Die was vandaag vrij gelijk verdeeld. Den Boer zijn team pakte het eerste paaltje. Den Boer: "Na een start bij de pin-end bleek dat rechts toch voordeliger was." Om daar te komen moesten ze over stuurboord een paar boten voor laten gaan, maar uiteindelijk kwamen ze toch als eerste bij de bovenboei. Den Boer: "We zijn nog ver uitgelopen, dus dat is wel leuk." In de J22 klasse had de Mojo vandaag een uitzonderlijk goedde dag. Hagenees trimmer Remco van den Berg komt met een brede glimlach van het water: "Een drie, een twee en een drie!" Een gedurfde tactische keuze pakte voor hen in de derde race goed uit: "We voeren tijdens het laatste kruisrak een header in." Hierdoor pakten ze gelijk hun verlies. "Later dat rak, stroomde het veld weg naar beneden, en konden wij wel de stroom doodvaren. In de J22 klasse is de strijd om de overwinning nog heel spannend. Jeroen den Boer wil zijn titel verdedigen, maar hun tegenstanders zijn nog gevaarlijk dichtbij.
FD: Geen vrouwenboot?
Het wordt langzaamaan duidelijk wie dit jaar klassenkampioen wordt in de FD. De broers van der Pol staan bovenaan, maar Enno Kramer en Ard Geelkerken zouden ze met twee eentjes nog net in kunnen halen. De kansen van Harold Wijgers en zijn bemanning zijn naar eigen zeggen bekeken. Wijgers: "We werden bij de start over de lijn geduwd, dus moesten we opnieuw starten." Uiteindelijk behaalden ze toch nog een zesde plaats. De beste damesboot was trouwens vrijdag al bekend, dat is er namelijk maar één. Tanja Heijink en Nettie van der Valk staan momenteel twaalfde in het totaalklassement.
Mediterrane sferen op strand
Vanaf het Scheveningse strand werden vandaag mooie wedstrijden gevaren met veel wind en vlak water, aldus wedstrijdleider Wilbert Evergroen. In de Formula 18 klasse moesten Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij een paaltje afstaan aan Boskalis team Larsen/Van Helden. "Net voor de start bleek opeens dat de wind meer van zee kwam", verklaart Heemskerk. "De mensen die links zaten, konden daarvan profiteren. Wij speelden op safe en zaten in het midden." Heemskerk ging als zevende om de eerste boei. Uiteindelijk finishte zijn team toch nog derde. In de Hobie 16 behaalden Cas van Oort en Karel Begelmann drie eentjes.
De surfers voltooiden drie races, waar er vier gepland waren. Wedstrijdleider Eric Kling zegt: "Bij surfwedstrijden haal je gemiddeld 50 procent, dus we zijn dik tevreden." Dennis Littel staat nog bovenaan in het klassement, met één punt voorsprong op Dirk Doppenberg.
Digitaal bewijsmateriaal bij protest
In de MaxFun25 zorgde een protest over ruimte bij de benedenboei voor ophef. Team Loading Systems droeg namelijk de beelden van het digitale tracking system aan als bewijsmateriaal om het protest te heropenen. Iedere dag krijgt een aantal vloten een tracker mee, zodat de wedstrijden ook van afstand kunnen worden gevolgd. De ISAF heeft zich nog niet uitgelaten over het gebruik van dit soort volgsystemen als bewijsmateriaal, dus stond de jury in dubio. Ze twijfelde ook of de techniek precies genoeg is. Om uit te proberen hoe track-and-trace in een protest gebruikt kan worden, heropende de jury de zaak. De uitkomst bleef echter hetzelfde en team Loading Systems kreeg een DSQ.
Meer North Sea Regatta nieuws.
Alle uitslagen op www.nsr.nl
Foto's: Richard de Jonge
Tekst: Jacqueline Laumans