Team Delta Lloyd toch vijfde na spectaculaire finish in Marstrand

Team Delta Lloyd blijft Telefonica Black op het nippertje voorOp de vroege ochtend van 11 juni 2009 eindigde Team Delta Lloyd (NED) op het nippertje toch als vijfde na een spectaculaire finish. In de laatste mijlen van de achtste Volvo Ocean Race etappe naar het Zweedse Marstrand zeilden de Spaanse telefonieboten harder dan de NED 1. Maar door een gewaagde eindsprint tussen de eilanden door, wisten schipper Roberto Bermúdez de Castro (ESP) en zijn mannen hun opponent Telefonica Black alsnog te kloppen. Om 5.38 uur plaatselijke tijd was de vijfde plaats een feit en volgde de ontlading. Ericsson 4 greep voor de derde achtereenvolgende keer de zege.

Verbraak noemde de close finish na 1.250 mijl zeilen 'echt ongelofelijk': "De normale keuze is om het rechterkant van de ingang naar Marstrand te nemen. De aanloop van de linkerzijde zit namelijk vol met rotsen. Voor ons was die kant de enige manier om een plek terug te pakken en dus zijn we ervoor gegaan." Zo kwam Delta Lloyd over bakboord en dus met voorrang aan zetten, terwijl Telefonica Black over stuurboord rechts in het kanaal voer. De bewuste gijp na 1.250 mijlDe bewuste gijp na 1.250 mijl"Wij konden net bovenop ze gijpen en klaar. Fantastisch moment. Als dit niet in de historische boeken van de Volvo Ocean Race komt, weet ik het niet meer, jubelt Verbraak.

Schipper Bermúdez de Castro (ESP) was zichtbaar blij met deze spannende ontknoping: "We hebben van het begin tot het einde gevochten. Het was vooral een intense en leuke etappe vol met manoeuvres, stromingen en winddraaiingen. Ik ben tevreden met dit resultaat, omdat iedereen fantastisch werk heeft geleverd. Het is lastig om ze in zo'n korte race continu hard te pushen."

Verbraak's beknopte analyse

"Het was heel intens, omdat er alleen maar keuzes waren met betrekking tot lagedrukgebieden", blikt de Nederlandse navigator Wouter Verbraak terug op de achtste etappe van Galway naar Marstrand. "De weermodellen kon je meteen het raam uitgooien, want die klopten niet. Het was veel nadenken en proberen nieuwe mogelijkheden te vinden. Voor Rotterdam had je de keuze tussen oost of west. We zaten aan de goede kant en pakten daar de wind op. Ericsson 3 ging naar het westen, wat meer een directe lijn was. Wij moesten dus flink investeren om naar het oosten te komen." Dat deden zowel de Delta Lloyd als Ericsson 4, die daardoor de leiding overnam.

Na Rotterdam waaide het flink door. Verbraak vervolgt: "We stonden opnieuw voor de keuzes of we zo lang mogelijk in die druk zouden blijven of waar we het lagedrukgebied zouden doorkruisen. Daar zijn we tot gisterochtend mee bezig geweest." Op weg naar Denemarken maakte Delta Lloyd vijf mijl goed op de kopgroep. Verbraak legt uit: "Zij koersten naar de kust, terwijl wij al meer naar het noorden gingen."

Sinds afgelopen dinsdag ging de NED 1 van de vijfde, naar de derde en vervolgens zesde plaats. Verbraak: "Dat is eigenlijk gebrek aan bootsnelheid geweest. We werden gewoon voorbij gevaren door Telefonica Black en Blue. Dat is een beetje jammer, maar ook een feit waarmee we moeten leven. Uiteindelijk kwamen we door slim te varen weer terug."

Verjaardagscadeau

Jarige Ed van Lierde met zijn maten op het podiumJarige Ed van Lierde met zijn maten op het podiumVoor de jarige Ed van Lierde (34) gaf de ontknoping kort voor de finish in Marstrand een extra feestelijk gevoel. Van Lierde: "Dit was een heftige etappe. Meteen na de start was het al knallen langs de kust. Vol gas langs de Fastnet Rock en met heel weinig wind en veel tactische spelletjes door het kanaal heen. Het waren alleen maar zeilwissels en weinig slapen. De afgelopen nacht helemaal niet." Voordekker Gerd-Jan Poortman kan erover meepraten: "Vannacht moesten we nog even door alle zeilen heen. We gingen van de Code Zero naar de A4 en A4. De stay sails moesten omhoog en omlaag. Als je dan tot slot op zo'n manier een bootje terug kunt pakken, is dat bijna emotioneel." Toch zit er volgens hem meer in: "Green Dragon heeft wat dat betreft een fantastische race gevaren. Ze hebben geen voet verkeerd gezet en met een boot die echt langzamer is. Dat moeten wij ook kunnen.

Uitslag achtste etappe:
1. Ericsson 4?
2. PUMA?
3. Green Dragon?
4. Telefónica Blue?
5. Delta Lloyd?
6. Telefónica Black?
7. Ericsson 3

Overall klassement na acht etappes:
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 102 punten
2. PUMA (Ken Read/USA): 87.0 punten
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 86.0 punten
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 64.5 punten
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 59.0 punten
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 42.0 punten
7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 35.0 punten
8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 punten

Meer Volvo Ocean Race nieuws.

Teamwebsite: http://www.teamdeltalloyd.com
VOR-website: http://www.volvooceanrace.org/

Foto's: Diana Bogaards/Team Delta Lloyd & David Branigan/Oceansport

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: