Fandango snelste in eerste etappe 1000-mile Doublehanded Race

Start 1000-mile Doublehanded RaceDe eerste etappe van de Lombardini Marine 1000-mile Doublehanded Race is op naam gezet van het zeiljacht Fandango. Exact vier dagen na de start in Scheveningen wist de FF110 zijn directe concurrenten Blue Jane, een Huisman 44 en Farvide, een Beneteau 44.7 bij de finish in Bergen voor te blijven. Met slechts negen minuten verschil gleed de Blue Jane over de finish, op haar beurt gevolgd door de Noorse Farvide die een kwartier na de winnaar werd afgevlagd. Deelnemer Greyhound had op dat moment andere zorgen, vanwege roerproblemen. Het jacht heeft de hulp ingeroepen van de Noorse reddingsdienst en is naar veilige haven gesleept.

Winnend schipper Kees de Walle is inmiddels een bekende shorthanded zeiler in Nederland. Begin dit jaar ontving hij van de Noordzee Club de Magic Machine Cup als beste shorthanded zeiler van Nederland vanwege het winnen van de 1000mile race 2008. De Walle maakt zijn naam dus waar door de eerste etappe op zijn naam te schrijven. Een overall winst zit er dit jaar overigens niet in, omdat Fandango de tweede en derde etappes niet zal varen wegens verplichtingen in Nederland.

Wisselende weersomstandigheden

De deelnemers vertrokken met gunstige omstandigheden vanuit de Zuid-Hollandse havenplaats Scheveningen. Met een zuid tot zuidwestenwind, kracht 4 leek de race alle snelheidsrecords te gaan breken. Een windstilteperiode na ca. 150 mijl leek later roet in het eten te gooien. Bij het naderen van de Noorse kust sloeg het weer om en bereikte de wind een kracht van soms 40 knopen. De snelheidsmeters van de deelnemende jachten liepen op tot wel 25 knopen! De zware omstandigheden eisten hun tol voor in ieder geval één spinaker (Vadal), één grootzeil (Fandango) en een roerconstructie (Greyhound).

Greyhound uitgevallen door roerschade

Een van de favorieten voor de overall IRC prijs, Greyhound, heeft vanmorgen om 5.30 uur de hulp van de Noorse reddingsdienst ingeroepen. De omstandigheden, Z-ZW 8 en zware zeeën, hadden teveel van de roerconstructie gevraagd. Schipper Gerard Schalkwijk vond het te risicovol om met het haperende roer de gevaarlijke Noorse kust op te zoeken. De aangeslagen schipper wist nog met enige trots te vertellen dat hij snelheden van tegen de 20 knopen had gemeten in de uren voor de roerschade ontstond. Het uitvallen viel hem en zijn co-schipper zwaar, omdat er nog slechts 40 mijl voor de boeg lagen en het schip kans maakte als eerste de finish te bereiken. Schalkwijk onderzoekt nu of de schade te herstellen is om de tweede en derde etappes van de race te vervolgen.

Volg de race live

Op www.1000mile.org is de wedstrijd zo goed als live te volgen. De deelnemende jachten zijn uitgerust met trackers die iedere twee uur een signaal afgeven. Op een kaart op de website zijn de schepen zichtbaar. Regelmatig worden ook updates van de situatie aan boord van de schepen gegeven.

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: