Breuken hersteld, plooien gladgestreken

Roaring Forty van Michel KleinjansRoaring Forty en Michel Kleinjans klaar voor de start, morgen, van de laatste etappe van de Portimão Global Ocean race. Na de aanvaring die Michel op 16 mei met een vrachtschip had, is de Roaring Forty toch nog officieel gefinisht in Charleston, USA. Michel is rotsvast overtuigd dat hij de race zal afmaken, dus nog voor hij voet aan wal zette was een technisch team al stand by om de zaak te bekijken. De boot is nu hersteld en Kleinjans maakt zich klaar om morgen de (uitgestelde) start van de laatste etappe te nemen.

De schade viel, na grondig onderzoek bij de aankomst in de USA, flink tegen. Op de foto’s is te zien dat de bewuste barst aan de dek-romp verbinding van het voorschip een werkelijke scheur was. Om het laminaat voldoende stevigheid te geven moest er een aanzienlijk stuk dek en romp worden weggeslepen en vervangen.
Er kwam extra versteviging om zowel de putting (hechtpunten voor de mastondersteuning) als de hechting van de water-ballastanks en de structurele schotten in de boot te verzekeren.
Ook de mast zelf werd nagekeken en driedubbel gecheckt op schade.

Naar Kleinjans eigen zeggen, is deze laatste etappe ’slechts’ een Trans-Atlantische sprint, maar de weersomstandigheden kunnen daarom best wel veeleisend zijn. En het is de bedoeling heelhuids te finishen. En als enige Belg de wereld te hebben rondgeraced in de veertigvoetklasse. Solo.

Een volledig technische ploeg is dag en nacht in de weer geweest om de Roaring Forty weer ship shape te maken. Intussen is Kleinjans nog enkele dagen naar België overgevlogen om zijn zg. andere zaak te regelen. De aannemerij.

Speciaal om Kleinjans de kans te geven om de race af te maken, heeft de organisatie van de Portimão Global Ocean Race beslist om de aanvankelijke start van de laatste etappe uit te stellen, tot morgen, donderdag 4 juni.
Dat gebeurde met volmondige instemming van de andere bemanningen van de Class 40 boten die ook deelnemen. Samen uit samen thuis. Dat de race daar wel bij vaart en de opties voor de volgende edities veilig stelt is een bijkomende factor.

“De mannen van Pierside Boatworks die mijn boot hebben hersteld, weten zeer goed wat ze doen.“ zegt Kleinjans. “Ik ben er van overtuigd dat ie nog sterker is dan hij voordien was. En dat was al stevig, vonden de herstellers. Er is geen tijd om de Roaring Forty netjes te schilderen. Ik ga dus vertrekken met een laag primer en het afwerken gaat thuis gebeuren. De vraag is nu of er voldoende tijd gaan zijn om de boot te tunen, maar ik ga er van uit dat we met het professionalisme van de werf, er erg weinig te verbeteren zal zijn, eens de mast er op staat.

Michel Kleinjans en Roaring Forty staan nog steeds eerst in het solo-eindklassement van de Portimão Global Ocean Race.

Vandaag worden de laatste voorbereidingen getroffen voor de laatste sprint over de Atlantische Oceaan, richting Portimão, Portugal.

www.portimaoglobaloceanrace.com
www.michelkleinjans.be

Tekst: Pit de Jonghe
Foto: Michel Kleinjans

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: