Light Vessel 2009: Avondwedstrijd werd ochtendspurt

Light Vessel 2009: Avondwedstrijd werd ochtendspurtDe dagen voor de Light Vessel deden al uitschijnen dat het een dubbeltje op z’n kant zou gaan worden. De aanhoudende sterke wind had er voor gezorgd dat de zee was opgebouwd. In de haven van Zeebrugge hadden de Longtze-zeilers inmiddels hun schepen opgetuigd. Met elf stonden de schepen op de kade klaar om in het water gelaten te worden. Zij zouden op vrijdag hun eerste wedstrijden gaan zeilen voor de kust van Duinbergen. Op de middag werd echter beslist dat alle wedstrijden voor de Longtze werden gecancelled die dag.

Intussen lagen de IRC en CR schepen vertrekkensklaar in Breskens. Gezien de voorspelling windsnelheden van meer dan 30 knopen aangaf uit NW werd wijselijk beslist door de Race Officer om geen start te geven op vrijdagavond. Een beslissing waar iedereen opgetogen mee was gezien de omstandigheden.

De coastal werd zaterdagochtend gezeild.

Eerste start om 09:30 bij een 25 tot 28 knopen sterke wind en bijhorende zeegang. Bij de start was het opkruisen en het bleef scherp tot 13 Nm later gefinished kon worden voor Knokke. De organisatie had gekozen voor de kortste baan die bijna recht op recht ging. Op deze manier restte nog de tijd om twee upwind downwindmanches te varen voor Duinbergen. Geleidelijk aan nam de wind af tot 20 knopen en het werd stilaan een perfecte zeildag. Naarmate de stroming sterker begon door te zitten werd het kruisrak een taktisch gebeuren waarop heel wat gewonnen en verloren kon worden.

De Tonnerre die tijdens de coastal haar snelheidspotentieel wist te tonen kon het succes op de kortere banen niet verder zetten. Het was Moana van François Goubau die twee paaltjes zeilde in IRC1 op de korte banen van zaterdag. Capella wist in IRC 2 twee van de drie manches te winnen.

In CR A stond Boatox aan de leiding na één dag terwijl Bolderik drie keer een één vaarde in CR B.

Antilope de Grand Soleil 43 besliste het na de coastal voor bekeken te houden voor die dag hetgeen hen kostbare punten opleverde in de overall uitslag.

Bij de Longtze’s is het zoals wel vaker in eenheidsklassezeilen een haasje over tussen de verschillende teams. De verschillen in boatspeed zijn klein en de topplaatsen worden ingenomen door verschillende zeilers die zich perfect met elkaar kunnen meten.

Het diner in de tent bij Jachtclub Alberta werd verzorgd door de Albertacrew. Een ruime tent voor 300 personen, mooie voorgerechten, Bourgondische hoofdschotel én dessert… Het mag gezegd: we werden verwend!

Zondag diende er opnieuw gevaren te worden. De wind waaide opnieuw uit NW en was iets minder in kracht. De Race Officer wist ook zondag drie manches te laten doorgaan. Een proficiat ook voor Jean Proot die een hels weekend had en in weinig comfortable omstandigheden het hele gebeuren mooi wist te orchestreren. De banen lagen perfect, wachttijden tussen de manches werden beperkt gehouden, iedereen zeilde een maximaal aantal manches én de timing werd gerespecteerd zodat iedereen weer op tijd in de haven was.

Wat zagen we op zondag zoal gebeuren op het water?

In IRC1 was het Moana die door regelmatig te zeilen op zondag zijn eerste plaats veilig stelde. Marine Diffusion wist met de First 34.7 goed staande te blijven tussen het grote geweld en legde beslag op de tweede plaats. Allard sluit tenslotte de top drie af.

Verder zagen we heel wat schepen die hun overall kansen reduceerden door DNS of DNF te zeilen in één of meerdere manches. Zij die regelmatig zeilden doorheen de verschillende manches werden hiervoor zondagavond beloond.

In IRC2 was het Capella die zijn titel verlengd. Frans Maes werd op de hielen gezeten door de X 99 Ragazza die met eerste, tweede en derde plaatsen een prima resulutaat neerzette op deze Light Vessel. Op drie zien we de franse Calvito, een First 31.7.

In CRA zeilde Boatox 4 paaltjes en hiermee stonden ze op ruime afstand van de concurrentie.

In CR B tenslotte was het Bolderik die alle manches een één zeilde.

Bij de Longtze’s was het Eckhard Kaller, de man van North Sails Duitsland, die de hoofdprijs in ontvangst mocht nemen. Hij werd gevolgd door Nicolas Berenger, een top figarozeiler. Erwan tabarly tenslotte sloot het podium af.

Conclusie:

We zijn zeer vereerd dat het Longtze circuit de Light Vessel aandeed dit jaar.

Met 20 deelnemers was IRC1 de grootste klasse en er was een sterk veld aan de start in deze klasse. In IRC2 zagen we 9 schepen. Bij deze willen we dan ook de Halfton Class de hand reiken naar 2010 toe. Zij zijn immers harte uitgenodigd om volgend jaar weer voltallig aan de start te verschijnen.

In CR is er zeker ruimte om meer boten aan de start te hebben. Het biedt voor de CR zeiler immers een prima gelegenheid om zich te bekwamen op de meer technische banen. Enkel op deze manier kunnen zij de kloof overbruggen die er doorgaans heerst tussen IRC en CR. De CR schepen die regelmatig deelnemen aan dergelijke wedstrijden zien immers de prestaties en resultaten evolueren door deelname aan de desbetreffende races.

De editie 2009 werd ondanks het minder gunstige weer op vrijdag nog een intensief en aangenaam zeilweekend. Graag willen de Race Officer’s nog even bedanken voor de organisatie op het water en de sponsors die deze wedstrijd mee mogelijk maakten.

Naweeën via het Light Vessel 2009 forum.
Alle uitslagen online via: www.rbsc.be

Tekst: Wim Driessens

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: