Opnieuw aanzienlijke schade tijdens eerste racedag iShares Cup 2009

Oman Sail Masirah wordt gekraandOp vrijdag 25 september werden de eerste officiele wedstrijden gevaren van de Amsterdamse editie van de iShares Cup 2009. Nadat de oefenwedstrijden op donderdag al de nodige actie hadden opgeleverd stelden de negen Extreme 40 catamarans het kleine parcours in de Amsterdamse IJ-haven ook vandaag weer flink op de proef. Soms met desastreuze gevolgen: klassementsaanvoerder Oman Sail Masirah werd aangevaren door BT en bleef achter op het circuit met een groot gat in de bakboord drijver.

Pete Cummings, schipper van Oman Sail Masirah, tekende protest aan en kreeg een zogenaamde redress toegekend voor de gemiste wedstrijden, wat betekent dat Masirah voor de wedstrijden die niet meer gevaren konden worden een gemiddelde score krijgt toegekend. Dit is echter niet het begin van deze wedstrijdserie dat het team uit Oman zich had voorgesteld. Het biedt enige troost dat het tweede team uit Oman, Renaissance, na de eerste dag in Amsterdam het lokale klassement aanvoert, met twee punten voorsprong Gitana Extreme – Groupe LCF Rothschild van schipper Yann Guichard.

Nadat donderdag Mike Goldings Ecover al uit de IJ-haven gekraand moest worden om ’s nachts gerepareerd te worden na een aanvaring met Oman Sail Renaissance van schipper Loick Perron, maakten de meeste zeilers zich vrijdag enigszins zorgen dat het racen in de IJ-haven wel eens een lastige opgave zou kunnen worden. En terecht, zo bleek voor de Masirah.

De schade wordt geinspecteerd bij OmanDe schade wordt geinspecteerd bij OmanPete Cummings: “Weer een klassiek geval van bakboord-stuurboord, net als donderdag. BT kwam op ons af vanaf bakboord en we wisten zo’n tien seconden van te voren al dat een botsing onafwendbaar zou zijn. De wind trok aan, BT versnelde nog meer en de boeg ramde ons vlak onder de waterlijn. De schade is aanzienlijk, de bakboord drijver heeft een behoorlijke scheur opgelopen en we maakten water. Het gaat veel tijd kosten om dit te repareren. We hebben het protest gewonnen en zullen gemiddelde punten toegekend krijgen voor de gemiste races, maar helaas was het begin van deze eerste dag niet heel sterk. Daar schieten we dus niet veel mee op. Hopelijk kunnen we de boot vannacht herstellen en morgen de achterstand inhalen.”

Er werden vandaag acht races gevaren in de IJ-haven, op een klein parcours van slechts 875 bij 275 meter, en op de Veemkade verzamelde zich behoorlijk wat publiek om de wedstrijden te aanschouwen. De wedstrijdbaan is net groot genoeg voor de negen supercatamarans, die op een steenworp afstand van de kade langs komen scheren. En toen de wind in de loop van de dag wat aantrok kreeg het publiek een goede indruk van wat Extreme 40 zeilen precies inhoudt, inclusief de soms onvermijdelijke aanvaringen.

Holmatro staat voorlopig vierde na de eerste race dagHolmatro staat voorlopig vierde na de eerste race dagHet Nederlandse team Holmatro met schipper Mitch Booth, Pim Nieuwenhuis, Mark van Gelderen en Ed van Lierde scoorde goed op eigen bodem! Zij staan voorlopig vierde achter Groupama, Gitana Extreme-Groupe LCF Rothschild en Oman Sail Renaissance.

www.iSharesCup.com
Foto's: Thierry Martinez/Sea&Co/OC events & Mark Lloyd

Labels

Auteur:

  • Jasper van Staveren

    Jasper van Staveren, Jappie voor de zeilvrienden, is professioneel watersportfotograaf en specialist in online communicatie, Public Relations en Social Media. Binnen de zeilwereld kent men hem als voordekker binnen de verschillende ORC klassen, maar ook op het 'voordek' van een R.I.B. gewapend met zijn Canon camera. Al meerdere jaren schrijft hij voor ClubRacer met als specialisme de catamaran scene.

Comments

Voor u geselecteerd: