Volvo Antwerp Race 2009 preview

Volvo Antwerp Race 2009Met Volvo als sponsor klinkt het bijna als een race om de wereld, maar waar de Volvo Ocean Race niet aan kan tippen tegenover de versie hier in de vlakke landen, is dat wij hier 225 Antwerp Race inschrijvingen hebben in plaats van 8! Enfin, komend weekend is het “Life at the Extreme” hier op de Westerschelde met een finish voor de prachtige rede van Antwerpen. Het ziet er naar uit dat het weer de zeilers een zetje in de rug zal geven komend weekend daar de kans op een deftig Westenwindje vrij reëel is.

De maxi’s, de snelle IRC (midden)vloot en de eh, mini’s.

Voor het moment staan er 5 boten als maxi ingeschreven zijnde Pleomax, die blijkbaar mag mee doen en waarschijnlijk beloofd heeft om niet meer te zullen vloeken tegen de rivierpolitie en geen andere vingers meer zal opsteken buiten zijn duim. De IMOCA 60 Oceans of Smiles van Christophe Bullens die dit jaar zijn mijlen tijdens de North Sea Race en de Fastnet Race op zijn ervaringslijstje heeft gezet. De Indigo van Hugo van Wieringen. De Admirals Cupper Midnight Sun van meneer Broodhaers. En dan iemand wiens lijstje ver boven eender wie steekt, Michel Kleinjans met zijn Roaring Forty.

Snelle IRC vloot

De snelle IRC vloot zijn in mijn ogen snelle jongens van rond de 45 voet die eigenlijk wolven in schaap kleren zijn. En aan wie denk ik dan zoal? Baraca Gp en Aqua Equinox (Club Swan 42’s), beide zeker niet te onderschatten en goed bemande boten. Seawolf II (Lutra 42) van Henri Tinchant ging vorig jaar nog als 2de over de lijn, is erop gebrand om het nu een plekje beter te doen dan vorig jaar en met de line honours naar huis te gaan.

Hemels Van Der Hart (RH38) van Roy Heiner himself. Hij zei ooit: als je wil winnen moet je met de snelste boot aan de start verschijnen. En als de weergoden de wind uit de juiste hoek laten blazen kan zijn speeltje daar wel eens voor zorgen en collegae zeilers verbazende kwijlende blikken bezorgen. Kortom, een boot om naar uit te kijken voor de line honours.

Antilope (GS 43) van Willem Wester, dé boot die dit jaar volgens mij nog niets buiten de top 3 gevaren heeft en dit zowel nationaal als internationaal bemand door een ‘dreamteam’ waarover na het weekend meer. Moana (Beneteau 47.7) van de familie Goubau met een op elkaar afgestemde crew die toch ook al een paar jaar samen varen.

CR A1 klasse

Maar ook in CR A1 zijn er boten welke gemiddeld 1,5 á 2kn sneller gaan dan hun zusterschepen. De X43 Xiffe van Patrick Vanden Abeele wordt bemand door de vaste crew van Bert Leduc. De boot is tiptop in orde en het onderwaterschip is zo glad als een baby velletje wist Patrick me te vertellen. De X50 Steppe van Albert Maes liet tijdens de Schelde Regatta ook al zien dat ze bij de snellere boten hoort, en dat zal nu niet anders zijn.

Prince De Petarcq, de nieuwe boot van Bert Janssen doet vanaf dit jaar een gooi naar eer in de CR A1 klasse. De Levyah van Rudi Floridor en geschipperd door Bert Hamelinck heeft in het verleden haar prijzenkast meer dan eens gevuld, zal Bert er dit jaar in slagen een trofee bij te zetten? Dat de Wemeldinges van Rinus de Jonge nog opvallend uit de hoek kan komen bewees hij tijdens de vorige Twilights nog.

De spieksplinter nieuwe zwarte X46 Nerox van Noel Fasquelle (Landtmeters) zal geschipperd worden door Withbread zeiler Piet Smet (sssht, ik moest dat schrijven…). De Grand Cru van Ben Wohrmann maakt handicap gewijs ook wel een kans in de top 5 te eindigen. De Atalante van Willy Walschaerts, de Willy kent niet alleen de Schelde zeer goed, maar heeft ook nog een bagage aan zeil ervaring om “U” tegen te zeggen.

30 voeters

Bij de mini’s reken ik gewoon alle boten die rond de 30 voet hangen of er onder. Wie zien we hier zoal als kanshebber in hun klasse… Zeker en vast de Wolf (Melges 24) van Manu de Smet. Deze koers kan wel eens zijn stempel dragen. Jan Sanders heeft meer dan eens met de Mighty Mouse de Antwerp Race gewonnen. Deze keer doet hij met zijn eigen bootje (Emoyeni) mee, we zijn benieuwd…

Wave Rider (Alain Delveaux) contra General Tapioca (Philippe Pilate) beloofd een lekker duelletje te worden. Maar Frans Maas (Capella) is een man die wel eens met het been kan gaan lopen als er om gevochten wordt. Ook in IRC 3 mogen we de Ragazza niet vergeten van Jan Gabriel, die jongens weten ook hoe ze een boot moeten varen. En de Easy Glider van Peter Verhelst die vorige winter nog helemaal ge-refit is (en voor de grapjassen onder jullie, ja ik heb het hier wel degelijk over de boot).

2 soort zeilers

Vorige week liep ik na een training over de steiger in Wemeldinge en ik hoorde 2 mensen tegen elkaar praten over de Volvo Antwerp Race: Ik moet van de week mijn boot nog vol met eten en drank steken want het is Volvo Antwerp Race, terwijl de andere zei: Ik heb die van mij helemaal leeg gehaald en ze ligt nu 4 cm hoger. Mmh, dacht ik bij me zelf, er zullen altijd 2 soort zeilers zijn tijdens zulk soort wedstrijden…

Het weer...

De eerste weerbeelden voorspellen een West Zuidwestwindje van een dikke 20kn die zachtjes afneemt naarmate je Antwerpen nadert en die normaal gezien niet onder de 16kn zal duiken. En als ik de eerste Bracknell kaarten mag geloven raad ik u allen aan om een zeilpak mee te nemen, het kan wel eens gaan regenen.

En wat ontbreekt er hier nog?

De Mingus van Bram Van Looveren en een Extreme 40! Voila, dat is mijn mening. Hebt u zelf ook nog voorstellen? Laat u zich dan vooral volledig gaan op ons forum. En vergeet niet, woensdagavond schippersnight.

Op de hoogte blijven van alle insiders nieuws en roddels doen we natuurlijk via het Antwerp Race 2009 forum.

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: