Moeder waar is mijn slaapzak?

Operon RacingDe Velux 5 Oceans deelnemers hebben er hun eerste werkweek bijna opzitten. De golf van Biskaje is relatief mild geweest, zodat de zeilers zonder problemen de uitgang naar de Atlantische oceaan vonden. Vandaag zeilt de voorhoede ter hoogte van de Azoren.

Over pinguins…
Van bij de eerste boei na de start nam Amerikaans Brad Van Liew met zijn Le Pingouin (de ‘pinguin’ voor zij die geen Engels verstaan) resoluut het voortouw: zijn boot is de best voorbereidde en de meest recente van alle deelnemende ECO 60’s. Bij gebrek aan grote sponsor kon hij wel niet alle veranderingen aanbrengen die hij wou, maar dat neemt niet weg dat hij bij de bookmakers dé favoriet is.

Bij Kaap Finisterre hadden de zeilers twee opties: afslaan naar links (bakboord voor de zeilers onder u) en onder de kust blijven sturen of plankgas rechtdoor diep de oceaan in en zachtjesaan naar het zuiden beginnen sturen rond het hogedrukgebied dat zich daar genesteld heeft.

De Brit Chris Stanmore-Major, die besloot om de binnenweg langs Portugal te nemen, doet veruit de slechtste zaak: opkruisend tegen een uiterst lichte wind in brengt zijn boot Spartan niet echt dichter bij Kaapstad. Canadees Derek Hatfield had wat moeite om de juiste ‘groove te vinden in het begin (hij bleef wat achterop in snelheid), maar sinds gisteren houdt zijn Active Warehouse gelijke tred met de 2 koplopers door mooi mee rond de buitenkant van het Azorenhoog te blijven.

…uitschuivers…

En bij de koplopers zorgt de Pool Zbigniew Gutkowski (Gutek voor de vrienden) voor een verrassing van formaat door al twee dagen lang met zijn Operon Racing (de oudste boot uit de wedstrijd: de ex-Bagages Superior uit 1993) favoriet Van Liew voor te blijven.

Vriend ‘Gutek’ heeft ook al de eerste bijna-dood-ervaring achter de rug. Hij hing boven in de mast om een nieuwe genakkerval te steken toen de autopilot alle activiteit staakte. De boot maakte een uitschuiver van jewelste, wel spannend om aan te kijken van op 30 meter hoogte.

Pas nadat de autopilot uit zichzelf weer begon te werken en de boot terug op een stabiele koers bracht, kon de Gutek zich snel naar beneden laten zakken om in de kuip even op verhaal te komen.

… en slaapzakken!

Onze Pool is er deze week tot groot jolijt van de surfende Velux-supporters ook achter gekomen dat zijn slaapzak … nog in La Rochelle ligt. In alle drukte rond de start gewoonweg vergeten…

Dat hoeft nu geen echt groot probleem te zijn: de zeilers trekken naar het zuiden en het wordt elke dag warmer… Maar eens ze binnen enkele weken de evenaar over zijn en van de 20ste en 30ste breedtegraad westelijk naar Kaapstad sturen en de kou van de eerste stormdepressies in de kajuit krijgen, dan wil een lekker warme (en droge) slaapzak wel eens deugd doen.

Hij kan misschien aan Christophe Bullens vragen om die slaapzak nog op te pikken en mee te brengen. De Five Oceans of Smiles (ex-Artech60) vertrekt vrijdagnamiddag, achter de vloot aan, maar volgens de weerkaarten met iets stevigere weercondities zodat de achterstand op de andere deelnemers beperkt zou blijven.

Met de vorige Vendée Globe is er zo nog eens iemand een week na de start vertrokken om onderweg de ganse vloot in te halen en met ruime voorsprong aan de finish te verschijnen…

www.velux5oceans.com

Auteur:

  • Bert J.

    Van zeescout tot zeiler, van stil toeschouwer tot actief verslaggever. Even met een kwarttonner, dan rasecht en fanatiek halftonnen. Nu prinselijk op de leukste one tonner van 't Stad. 

Comments

Voor u geselecteerd: