
De kaarten zijn geschud, al de boten zijn aangekomen en de meeste bemanningen zijn aan het bekomen van hun kater. De Amerikaanse TP 52 Lucky (foto boven) wint de overall in IRC. Esimit Europe II wint de line honours van ICAP Leopard, en de mini maxi Alegre wordt berekend 2de achter Esimit op slechts 40minuten. De Russische gecharterde Volvo 70 komt er niet echt aan te pas, maar de jongens aan boord hebben wel de tijd van hun leven. 14 boten hebben een DNF (Didi not finish) in IRC, en Wild Joe doet rare dingen na Sicilië. En hoe hebben de Belgen en de Nederlanders het er vanaf gebracht?
Sterk tactisch staaltje, of juist niet?
Je moet echt de Position tracker eens herspelen, en je fixeren op Wild Joe die regel 12.1 van de Sailing Instructions in verband met Pantelleria net ietsje anders interpreteerde dan alle andere boten…
Dralion en Rackham
Verder hebben we de Ker 53 Dralion van de heer Pit Finis nauwkeurig gevolgd in haar race tegen boten zoals de TP 52’s, Coockson 50’s met canting keel, de door Reichel Puch getekende Marten 49 en andere grootheden. De Nederlandse jongens kwamen als 6de boot in hun klasse binnen, en werden 10de op berekende tijd.
De Belgische JPK 10.9 Rackham van Eric van Campenhout met Michel Lefebvre Jr. als één van de stuurmannen kwam als 5de boot binnen in hun klasse, en berekend werden ze eveneens 5de op een goede 10 min van de 4de.
Rackham van Eric van Campenhout
Lucky wint de Rolex Middle Sea Race
“Als” er dit was gebeurd…, of “als” dat niet gebeurd was, dan… wordt vaak gebruikt in de zeilwereld, maar het woordje “als” bestaat eigenlijk niet. Dat moest ook Johnny Vincent de eigenaar van de TP52 Pace ondervinden. Pace kreeg bezoek van een bliksem wat de elektronische instrumenten zo niet erg op prijs stelden. De jongens van Pace moesten het onder andere doen zonder wind informatie. Voor hen was het terug “470 zeilen” in een gevecht met de andere TP52 Lucky van Bryon Ehrhart die uiteindelijk met het zeer gewenste gekroonde uurwerkje naar huis ging.
Navigator van Pace Mike Broughton: All credit to Lucky, they gave us a good race and were worthy victors.”
Esimit Europe II pakt line honours
Hoewel de 26 koppige (letterlijk en figuurlijk) bemanning de line honours haalde, hebben ze geen record kunnen neerzetten. De meteo was de record jagers iets minder goed gezind. Esimit Europe II kwam door de lichtere condities 7u te kort om het record van George David te verbeteren. De 47hr, 55min en 3 seconden staan nog steeds achter zijn Rambler (oude Alfa Romeo). Eigenaar Igor Simcic is van plan om volgend jaar onder meer de Transpac Race en de Rolex Sydney Hobart Race mee te doen.
Schipper van Esimit Europe II, Flavio Favini: Esimit led from the race start in Grand Harbour and managed to keep putting distance on Leopard until some 25 miles from the Strait of Messina, where the maxi stopped in a hole and their speed dropped away to zero. Leopard closed the gap, but soon were in the same hole.
Navigator van Esimit Europe II, Tiziano Nava: Esimit managed to restart and gain ground, “We restarted and Leopard stayed stopped, probably there was some current against them. We gained a lot of miles at that point. For the rest of the race, we sailed pretty well, we made the right sail changes: the wind changed, the angle changed, all the time we had the right sails, so we could produce maximum target speeds, all the time.”
Avontuur op een Volvo Open 70
Hoewel de jongens onder leiding van Vladimir Prosikhin met de V70 E1 (Ericsson 1), een boot onder hun gat hadden met het potentieel om deze race te kunnen winnen, heeft de crew de boot eerder gevaren op een voorzichtige aftastende manier. ‘Smart move’, wist een kameraad me te vertellen die op de boot gevaren heeft. A Volvo 70 is a real weapon mate. En dit blijkt ook uit de getuigenis van Jan Brinkers.
V70 E1
Jan Brinkers net nadat de Volvo 70 de finish over ging: “Wow what a ride!” “I knew that these boars were quick but when we were smoking along it was a real rush to be on the wheel, blasting along at over twenty knots. Like most of the crew, this is the first time that I have sailed one of these boats and I under-estimated how physical it is to race one.”
www.rolexmiddlesearace.com
Foto's: Michel Lefebvre Jr & Rene Rossignaud