
Supermaxi Wild Oats XI took the gun zoals ze hier zeggen, wat inhoud dat ze als eerste over de finishlijn gingen. Dit is de 4de line honours winst voor de Oatley famile. Bob Oatley nam het roer over van schipper Mark “King of the pin” Richards welke zijn bijnaam alle eer aan deed door de 100 voeter op het startschot aan de pin end over de lijn te knallen. De pin end was vergeven van de toeschouwer bootjes die van hun plekje op de eerste rij genoten.
Wild Oats XI te sterk voor Loyal
Sean Langman en Anthony Bell’s 100 voeter Gregg Elliot design Loyal (ex Maximus) kon in het begin van de 14nm’s race nog bij blijven bij Wild Oats, maar moest dan toch terrein prijs geven om dan 6 minuten en 23 seconden achter de leider te finishen. “Bob and his team dictated terms from the first cross. “Their boat is at the top of its game and every time we get to compare ourselves with them it’s a time to refine what we’re doing.” Also sprach Sean Langman.
Loyal 2400kg afgevallen
De 628nm van de Rolex Sydney Hobart kan wel eens een ander verhaal zijn. David Dickson, Investec Loyal’s navigator waarschuwde deze morgen nog dat het “Jenny Craig” program perfect werkt. Hiermee bedoeld hij dat de boot 2400kg is afgevallen sinds Boxing Day anno 2009. Ze zou sneller zijn dan ooit, maar dat moet nog bewezen worden.
Brindabella 2kg zweet van een Belg rijker
In de bijna 2u die we gevaren hebben, hebben we 5 spi wissels gedaan. En ik kan je verzekeren dat spi’s van 600 vierkante meter wisselen in een temperatuur van over de 40 graden je enkele killo’s zweet doet achterlaten. Soit, het resultaat was er dan ook naar. We werden berekend 2de met Brindabella met een kleine 20 seconden reserve van de 98 voeter Wild Thing die 3de werd. De 100 voeter Investec Loyal won in onze klasse.
Limit wint op 14sec reële tijd en 43sec berekend
Alan Brierty's RP62 Limit
Een beetje bemand door America’s Cup zeilers (Gavin Brady en Chris Dickson) overgevlogen uit Nieuw Zeeland kon de RP 62 Limit van Alan Brierty haar zusterschip Loki net voor blijven. Maar net voorblijven was genoeg om de winst op te strijken.
Dickson: “This was our first race in Australia in nearly a year, we didn’t break anything, didn’t hurt anyone and didn’t have any disasters and that’s what we went out to achieve, to ease our way back in,” “They [Loki] are great honesty keepers. You can’t do an average job and get away with it,” voegde hij er nog bij.
Olie problemen deden de kiel niet kantelen...
Grant Wharington’s 98 voeter Wild Thing finishte 3de over de lijn vandaag. Na wat problemen met olie in het begin van de race, konden ze de kiel niet doen swingen. Wharington was tevreden met de prestaties van de boot. Eens hun probleem van de baan was konden ze terug vechten door de vloot en terug aansluiting krijgen bij de supermaxi’s.
Perfecte condities in Sydney Harbour
De condities waren ideaal met een Zuid Zuid-Oost windje van 10-15kn en volle bak zon. De Solas Big Boat Challenge verteld de eigenaren van de grotere boten hoe ze ongeveer gaan presteren in de grotere oceaan broer op Boxing Day (26dec), de Rolex Sydney Hobart Race.
Opbrengst $550,000 voor SOLAS
De wedstrijd van vandaag was opgedragen aan de Cruising Yacht Club of Australia Safety of Life At Sea Trust (SOLAS). Welke was opgezet na de stormachtige Sydney Hobart Race van 1998. Ze ondersteund redding en zoekwerk organisaties over geheel Australie. De wedstrijd van vandaag bracht tot hiertoe reeds $550,000 op.
Volgende afspraak is de Rolex Sydney Hobart Race