Rainbow JH2: een J klasser met een toekomst

De kielplaatsing van Rainbow JH2Onder grote belangstelling vond vrijdag 22 januari j.l. de kielplaatsing van Rainbow JH2 plaats. Harold Vanderbilt liet de originele Rainbow in 1934 bouwen om de America’s Cup te verdedigen tegen de Endeavour. Rainbow won de Cup! In 1940 werd het schip verkocht als schroot en gesloopt. Op basis van de originele tekeningen heeft Gerard Dykstra & Partners een herontwerp gemaakt voor deze onder Nederlandse vlag varende J klasser.

Rainbow wordt gebouwd om te winnen maar dat betekent natuurlijk niet dat er concessies worden gedaan aan het comfort onderdeks. Zoals bij een schip van deze afmetingen verwacht mag worden is de indeling luxe en comfortabel.. Wel wordt, naar origineel ontwerp de “doosgiek” in plaats van de “Park Avenue” giek gebruikt en wordt de mast op originele wijze getuigd.

Het 40 meter lange schip wordt nu geheel in aluminium gebouwd met Carbon mast en verstaging.

Zeilplan Rainbow JH-2Zeilplan Rainbow JH-2Rainbow krijgt een Diesel Elektrische aandrijving. Twee generatoren leveren totaal 350 Kw vermogen op de schroef. De schroef, met hydraulisch verstelbare bladen, laadt tijdens lange zeiltochten de accubank van het schip op. Deze hybride motor bespaart niet alleen gewicht maar ook ruimte. Met deze voortstuwing is Rainbow uniek in de jachtenwereld.

Het casco wordt gebouwd bij Freddie Bloemsma Aluminiumbouw in Makkum. Dit voorjaar gaat Rainbow, over het water, naar Holland Jachtbouw, om daar afgebouwd te worden. Eind 2011 gaat Rainbow te water en beginnen de uitgebreide proefvaarten en trainingen.

Rainbow meets Endeavour again!

De eerste J klasse wedstrijd waar Rainbow zich kan meten met andere J-klassers, vindt plaats in juli 2012 in Cowes.

Behalve voor de wedstrijden wordt Rainbow ook geschikt gemaakt voor charters en bedrijfstrainingen.

Naast de zeven vaste bemanningsleden kunnen er acht gasten mee aan boord.

Tekst: Martine Vos

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: