BMW Oracle Racing domineert America's Cup race 1

BMW Oracle Racing domineert America's Cup race 1Video - Valencia, 14u25 en eindelijk was het zover: het langverwachte America’s Cup duel tussen titelverdediger Alinghi en uitdager BMW Oracle Racing. Zwitserland versus Verenigde Staten, catamaran versus trimaran, tradioneel getuigd zeilplan versus het revolutionaire wing sail. De windmeter klokte constant boven de 5 knopen en de windrichting bleef redelijk constant. De strijd der titanen kon beginnen. Een strijd waar iedereen al lang zat op te wachten, want eindelijk konden we te weten komen hoe de krachtsverhoudingen tussen beide hightech zeilmachines nu echt zouden liggen.

Bij de pre-start manoeuvres was het al meteen raak. BMW Oracle Racing had de stuurboord zijde van de startzone geloot en had voorrang. Bij het binnenzeilen van die startzone week Alinghi niet snel genoeg uit en kreeg een penalty aangesmeerd. In dat manoeuvre loefden de kemphanen op tot in de wind en vielen ze allebei stil, aan de verkeerde kant van de startlijn. Alinghi wist al eerste druk op het roer te krijgen en kon terugzeilen, de boei ronden en enkele seconden na het startschot als eerste vertrekken. De Amerikanen lagen dan nog geparkeerd. Tegen dat ook zij de startlijn reglementair hadden overschreden telden ze ruim 600 meter achterstand. Met 20 zeemijl te gaan tot het topmerkteken kon de inhaalrace voor hen beginnen.

Alinghi krijgt penaltyAlinghi krijgt penaltyMaar Dirk De Ridder, koosnaam aan boord is ‘Cheese’, kent blijkbaar heel goed zijn job. De Nederlander trimt het wing sail tot in perfectie. De trimaran zeilt hoger én sneller dan haar concurrent en dat is toch de ultieme droom van iedere match-race-zeiler. In geen tijd is het dan ook erop en erover voor BMW Oracle Racing. Al snel telt de voorsprong van BMW Oracle Racing meer dan 300 meter. De Amerikanen besluiten dan hun jib weg te rollen en nog enkel op de wing verder te zeilen. En nu gaan ze nog sneller en nog hoger. Ongelooflijk.

Met 700 meter achterstand gaat Alinghi als eerste overstag, een minuutje later gevolgd door BMW Oracle Racing. Een behoorlijk lastig manoeuvre voor stuurman James Spithill want hij moet zowat 20 meter afleggen naar de andere stuurstand! Hij draagt daarbij een rugzak waarin alle belangrijke data draadloos worden ontvangen, die dan op hun beurt op een schermpje op zijn bril worden geprojecteerd. De America's Cup is uitgegroeid tot een futuristisch high tech gebeuren. In 6 tot 8 knopen wind klokken beide zeilbolides constant tot tegen 20 knopen snelheid door het water. Nog indrukwekkender is een VMG van 15 knopen.

Met het indewindse merkteken in zicht - vanwege de grote waterdiepte is het dit keer een rib die ter plaatse dobbert - gaat BMW Oracle Racing een laatste keer overstag met een voorsprong van 1300 meter. Aan de 'bovenboei' tellen de Zwitserse Cuphouders maar liefst 3 minuten en 21 seconden achterstand. Toch blijft iedereen uitkijken naar wat de reuze-catamaran downwind nog in haar mars heeft en of ze haar achterstand alsnog kan goedmaken. Ze weegt immers toch enkele tonnen minder dan de trimaran. Maar na enkele mijlen onder gennaker kunnen de Zwitsers al hun hoop reeds opbergen.

Wingsail getrimd door Dirk de RidderWingsail getrimd door Dirk de RidderOok downwind functioneert het wing sail immers perfect en de Amerikanen zeilen sneller en ruimer dan de Zwitsers. De TV commentatoren spreken dan al van het begin van een nieuw technologisch tijdperk, wat het einde van het traditionele zeilplan zou kunnen inluiden. Ondertussen haalt de trimaran gezwind 28 tot 30 knopen bootsnelheid in ieder extra zuchtje wind. Indrukwekkend.

Om 17u07 lokale tijd overschrijden ze de finishlijn, zonder ook maar één keer in de problemen te zijn geweest (als je het akkefietje van bij de start even terzijde laat). Alinghi finisht maar liefst ruim een kwartier later. Zal de volgende race al meteen beslissend zijn of kan Alinghi nog iets uit hun Zwitserse hoed toveren? Benieuwd naar de persconferentie vanavond en de uitleg van beide teams! Deze eerste confrontatie lijkt echter te bevestigen wat ik al had gevreesd: een duel met 2 verschillende boten toont niet wie de beste matchrace zeiler is, maar wel wie het beste concept heeft ontwikkeld. Geef mij maar de traditionele America’s Cup, waarbij beide teams over gelijkwaardige wapens beschikken en boothandeling en taktiek bepalen wie de beste is op het water.

America's Cup Race 1 highlights

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: