
Na de geruchten, nu de officiële aankondiging: Bruno Peyron, drievoudig Jules Verne trofee-houder en bedenker van de eerste uitgave van The Race, neemt de draad weer op waar hij hem in 2001 liet liggen. Na maanden studie en overleg kondigde hij zopas aan dat ergens in 2013 of 2014 een tiental G-Class multihulls (G voor Giant of Géant) in een Zuideuropese haven aan de startlijn komen voor de tweede The Race: een run rond de wereld, zonder stopovers, zonder assistentie van buitenaf.
10 mega-multihulls aan de start
Van de intussen 12 gebouwde G-Class exemplaren zouden er wellicht 8 tot 10 meedoen. Tel daar nog de boten bij die in aanbouw zijn of wellicht nog snel gebouwd gaan worden (de mallen van de laatste schepen zijn nog bruikbaar), en dan heb je een prachtige mix voor een fantastische wedstrijd.
Bruno PeyronBruno Peyron is niet over één nacht ijs gegaan: zijn belsuit werd pas na rijp beraad genomen. Maar hij geeft toe dat het de laatste America’s Cup wedstrijden zijn die de doorslag gaven om The Race weer op te rakelen. De wedstrijden in Valencia toonden immers aan dat niet enkel Fransen met multihulls kunnen zeilen, ze bouwen of ontwerpen.
Sinds de eerste The Race werden 12 mega-multihulls gebouwd, waarvan 4 tijdens de voorbije 3 jaar. Er bestaan dus genoeg kwalitatieve boten om The Race weer te lanceren: het is een wedstrijd die deze schepen op het lijf geschreven is. De nieuwe schepen die wellicht in de aanloop naar de start van de wedstrijd gebouwd gaan worden maken het voor schippers, teams, eigenaars en sponsors alleen maar interessanter om aan de wedstrijd mee te doen.
Feit is ook dat verschillende grote bedrijven nu hun zinnen op de Volvo Ocean Race gezet hebben (o.a. Groupama met Franck Cammas), maar dat toont eerder het gebrek aan een internationale multihull-wedstrijd als The Race aan, zo vindt Bruno Peyron.
Geen concurrentie met de Volvo Ocean race
Tenslotte is er ook nog het feit dat sommige zeilers verschillende boten uit één mal trekken, goedkoop dan nieuwbouw en iets sneller qua bouwtijd, wat intussen leidde tot een 100-voetsklasse (drie boten gebouwd, een vierde volgt wellicht) die aantoont dat je met beperkte budgetten toch innovatief kan denken en met een team rond de wereld kan zeilen. The Race is dus ook toegankelijk voor bedrijven met minder grote sponsorbudgetten.
The Race gaat graag de concurrentie met de Volvo Ocean race uit de weg, en zal daarom starten na de volgende editie van 2012, wat toelaat dat VOR-teams ook beschikbaar zijn, en dat er ook voor hen nog tijd en ruimte blijft om een The Race-project op poten te zetten, een boot te bouwen en te trainen.
Enkele gegadigden
Pascal Bidegorry van de maxi-trimaran Banque Populaire (foto boven) vindt alvast dat zijn boot eigenlijk werd gebouwd voor een wedstrijd als The Race. Groupama vertoeft intussen in de Zuidelijke Indische Oceaan in een poging om de Jules Verne Trofee in de wacht te slepen. Bruno Peyron’s eigen Orange en de Geronimo van Olivier de Kersauson liggen in Bretagne op betere tijden te wachten. De Idec van Francis Joyon en de Sodebo van Thomas Coville zijn kleinere schepen, voor minimum-bemanningen, maar moeten qua snelheid niet onderdoen voor de grotere schepen. De solo-gezeilde Idec was trouwens maar net iets trager rond de wereld dan de recordtijd van de Orange met 12-koppige bemanning…
In Dubai werd onlangs de 100-voets Majan te water gelaten. Deze bak werd gebouwd in de mallen van de Sodebo. Samen met de Musandam (ex-Kingfisher) zijn ze eigendom van Oman Sail, dat op die manier het oliestaatje Oman op de zeilkaart wil zetten. De Majan zal in 2012 door de Franse zeiler Sidney Gavinet gezeild worden in de volgende Route du Rhum.
Pools bouwpakket
In Brest tenslotte ligt sinds vanochtend de Bioton, de 93-voets Poolse maxi-catamaran gebouwd in 2007 door en voor Roman Paszke. Na een lange afbouwperiode en zeiltraining wil Roman eerst proberen om solo rond de wereld te zeilen, en dan volgt wellicht The Race, waaraan deze Pool in 2000 ook aan deelnam in de oude Polpharma (waarvan hij trouwens de mast en wat zeilen gebruikt op zijn nieuwe boot).
U ziet het: het kan spannend worden. Als u zich geroepen voelt om een eigen project op te zetten om aan The Race deel te nemen, en niet Tracy Edwards heet, laat het ons dan weten. U krijgt hier op Clubracer dan wat media-ruimte.