Groupama 3 in de Jules Verne Trophy - een tussenstand

Groupama 3 in de Jules Verne TrophyVideo - In de race tegen de klok, met bemanning rond dé 3 kapen, waaraan Groupama sinds 31 januari is begonnen, blijft het na 21 dagen ongemeen spannend. Van bij het vertrek werd het gaspedaal aan boord van de Franse trimaran flink ingeduwd, waardoor het dreamteam al snel een kloof sloeg tegenover het te kloppen tijdsschema van Orange 2 in 2005. Maar de weg is lang en de obstakels zijn talrijk. Een update.

Ter hoogte van de Kaapverdische eilanden telden Franck Cammas en de zijnen een voorsprong van 250 zeemijlen en lag het vraagstuk van de evenaar met haar doldrums al klaar op de nagivatietafel. Een depressie ter hoogte van de Canarische eilanden zorgde voor een stevige stabiele wind waardoor de snelheidsmeter gemiddelden boven de 25 knopen liet optekenen. Op die manier werd al snel de ingangspoort van de doldrums gevonden die zich tussen de 29° en 30° West bevond. De passaatwinden, gevormd door het hoogluchtdrukgebied van Sainte-Hélène, hadden een oostzuidoostelijke component. Groupama 3 kon daardoor redelijk ruim blijven zeilen en klokte ter hoogte van de evenaar nog steeds snelheden boven de 22 knopen.

Na 5 dagen 19 uren en 7 minuten werd de zuidelijke hemisfeer opgevaren, waarmee de tweede snelste tijd in de geschiedenis van de Jules Verne Trophy werd neergezet. Of een volle dag, 7 uren en 49 minuten beter dan de referentietijd in 2005 neergezet door Bruno Peyron. Echter, ter hoogte van de 2e graad noord vormde zich een stormbel net voor de boeg van Groupama 3. De gemiddelde snelheid van de trimaran zakte onmiddellijk naar 15 knopen én er moest gezigzagd worden tussen de cumulonimbus-wolken. Aan de wind langsheen de Braziliaanse kust was het dan wachten tot de wind terug naar het noorden zou draaien.

Groupama 3 stuurstandGroupama 3 stuurstandOm uit de klauwen van een heel groot hoogluchtdrukgebied van Sainte-Hélène te blijven heeft Groupama 3 een koers heel dicht bij de Braziliaanse kust moeten blijven varen en was ze genoodzaakt heel lang door te varen naar het zuiden vooraleer de bocht naar links kon worden genomen. Franck Cammas en zijn 9 bemanningsleden moesten als het ware mooi de ronding van het drukgebied aan de buitenkant blijven volgen om snelheid in de boot te houden. In een vlakke zee en mooi zonnig weer was het bijna een ‘croissière de vacances’ voor de bemanning én voor de boot.

Enkele kernen van lage luchtdruk verstoorden echter de pret en bemoeilijkten de navigatie. De snelheid zakte onder de 15 knopen. Groupama 3 zakte nog verder naar het zuiden om uiteindelijk de westenwinden van de Roaring Forties te kunnen oppikken. Net voor het weekend van 13 februari zat de TGV met drie rompen terug op de sporen en hadden de Albatrossen het moeilijk om het tempo van Groupama 3 te kunnen volgen. Met een gemiddelde snelheid van 34 knopen (!) vlogen ze richting Indische Oceaan.

Op maandag 15 februari werd de meest zuidelijk landpunt van het Afrikaanse continent dan gerond. Ter hoogte van Kaap Agulhas, iets meer naar het zuiden en westen dan Kaap de Goede Hoop, telde Groupama 3 een tijdsachterstand van 7 uren en 30 minuten ten opzichte van Orange 2. Maar met het gaspedaal stevig ingedrukt kon aan de oversteek van de Indische Oceaan worden begonnen. Het iets vroeger dan voorzien samenvloeien van een koudfront en een noordelijke luchtstroom zorgde er echter voor dat de windsnelheid inzakte. Zwakke wind op 43° zuid en te midden van de Indische Oceaan, het gebeurt niet vaak en hielp Groupama 3 niet echt vooruit.

Even chillenEven chillenNa een dagje chillen kon Franck Cammas en de zijnen opnieuw ‘genieten’ van een stevige noordooster en tikte de snelheidsmeter weerom boven de 30 knopen. Orange 2 kende destijds een redelijk trage oversteek van de Indische Oceaan en dus kon Groupama 3 hier veel tijd goed maken. Ter hoogte van het archipel van Kerguelen bedroeg de achterstand nog slechts 200 zeemijlen. De noordooster blaast nog steeds tussen de 26 en 32 knopen, met uitschieters tot 40-45 knopen. Onder grote gennaker, stagzeil en vol grootzeil haalt de maxi-trimaran gemiddelden boven de 28 knopen.

Groupama 3 positiekaart vs. OrangeGroupama 3 positiekaart vs. Orange

Met Kaap Leeuwin in zicht telt ze vandaag nog slechts 124 zeemijlen achterstand op het schema van Orange 2. Het WSSRC record voor de afstand tussen Kaap Agulhas en zuid-Tasmanië, op naam van Orange 2 met een tijd van 9 dagen 11 uren en 4 minuten staat op springen. Ondertussen is er in het helse tempo wel een eerste gewonde gevallen. Het scherm dat de stuurman beschermt brak in 2 en verwonde het hoofd van Thomas Coville, gelukkig zonder al te veel erg. Na 21 dagen op zee en met nog 14’000 zeemijlen voor de boeg is alles nog te spelen.

http://www.cammas-groupama.com/

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: