De America’s Cup, zin of onzin?

Na jaren bekvechten resulteerde de 33e America’s Cup voor welgeteld 2 races op het water. Het lijkt wel of de juridische strijd voor meer opwinding bij de advocaten heeft gezorgd, dan dat de effectieve zeilwedstrijd de recreatieve zeiler heeft kunnen enthousiasmeren. Was de strijd tussen 2 multimiljonairs een nutteloos duel om de eer of zullen de hoogtechnologische ontwikkelingen die deze strijd met zich meebracht op termijn de gemiddelde clubracer tijdens zijn weekendwedstrijdje van nut kunnen zijn?

Staan we voor een zeiltijdperk waarin we, dankzij een op de spits gedreven strijd in een 158 jaar oude zeilwedstrijd, allemaal zullen kunnen genieten van wing sails, ultra lichte doch stijve rompen en gesofistikeerd navigatiemateriaal? Beide ontwerpteams van BMW Oracle Racing en Alinghi vertellen dat het ontwikkelen en bouwen van deze race bolides uiteindelijk heeft geresulteerd in een sprong vooruit op gebied van zeiltechnologie en het vergaren van navigatie – informatie.

‘Wij voelen ons als kinderen in de snoepwinkel’, zei Dirk Kramers, hoofdontwerper van het Alinghi-team. ‘Het was voor ons een ware ontdekkingsreis, waarin we gezocht hebben om nog een honderdste van een knoop uit de boot te proberen persen en waarin we alle dagen nieuwe lessen leerden.’

Wing sail van BMW Oracle RacingWing sail van BMW Oracle Racing
Pete Melvin, zelf een Olympische zeiler, wereldkampioen en ontwerper van multihulls – onder meer van Steve Fosset’s PlayStation, heeft meegewerkt aan het BMW Oracle Racing ontwerp, stelde het zo: ‘Multihulls zijn veel sneller dan monohulls omdat ze lichter zijn en minder waterweerstand hebben. Tijdens de ontwikkeling van de BOR 90 werden de beste mensen uit de industrie samengebracht met externe experten uit alle domeinen, in een poging de grenzen zover mogelijk te verleggen. Wat we nu in 2 jaar verwezenlijkt hebben, zou in normale omstandigheden 10 jaar gevergd hebben.’

In 1983 was de kiel van de toenmalige winnaar Australia II uitgerust met vleugels, om minder waterweerstand te produceren. Toen zo geheimzinnig en vooruitstrevend en nu wereldwijd toegepast op heel wat zeiljachten. En nu is er het wing sail. Al moet gezegd dat de 60 voet catamaran Stars & Stripes, die al in 1988 de America’s Cup verdedigde, was uitgerust met een wing sail. Alleen was deze maar half zo groot als de maxi Airbus vleugel die nu op de BOR 90 werd gemonteerd. Het wing sail is efficiënter dan een conventioneel zeil, houdt beter zijn vorm, ontwikkelt meer lift en heeft minder weerstand, maar is minder makkelijk te controleren.

James Spithill - stuurman aan boord van BMW Oracle RacingJames Spithill - stuurman aan boord van BMW Oracle RacingVoor het eerst in de America’s Cup maakte men ook gebruik van generatoren om winches en andere systemen te bedienen. Beide teams hadden fiberoptische systemen en camera’s aan boord om bijvoorbeeld de vorm van het zeil en de krachten op de rompen te meten. BMW Oracle Racing kwam zelfs met de Laser Wind Sensor, een toestel dat de windsnelheid op een kilometer afstand meet. Al deze hoogtechnologische standjes hebben echter ook een prijs. Waar in 2003 Bertarelli ongeveer 90 miljoen dollar spendeerde om the Old Mug te winnen van Nieuw Zeeland, bedroeg het kostenplaatje van Alinghi’s catamaran nu ongeveer het vijfvoudige. En in vergelijking met de catalogusprijs van de BOR 90 is dat dan nog een koopje.

De vraag blijft of het echt nodig is miljoenen uit te geven om een zeilwedstrijd spannend en leuk-om-naar-te-kijken te maken? Hadden ze niet beter gewoon geraced met de bestaande Extreme 40’s, op een kortere baan, met meer races? Meer fun en meer spanning, voor iedereen. Maar de hamvraag is of nu al deze superieure doch zeer prijzige hoogtechnologie binnen enkele jaren in onze kuip zal worden gegooid en wij er met zijn allen beter gaan door zeilen, met meer fun en meer spanning. Ik heb sterke twijfels.

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: