That the best may win…

That the best may win…Maandagochtend 8 februari om 10u06 geeft Harold Bennet, Principal Race Officer, het startschot van de eerste manche van de 33ste America’s Cup. Hij zal dat doen nadat hij van het wedstrijdcomité van de Société Nautique de Genève daartoe het groene licht groene licht heeft gekregen: eerst moet immers beslist worden of de weersomstandigheden het wel toelaten om te zeilen. En wat denkt u dat dat wedstrijdcomité gaat besluiten wanneer er meer dan 15 knopen wind gemeten wordt? Juist ja. Te gevaarlijk…

Dat feit, samen met vele andere akkefietjes zorgde er de voorbije dagen, weken, maanden en zelfs jaren voor dat de verstandhouding tussen uitdager en verdediger op zijn minst gezegd niet echt optimaal meer is. Laatste wapenfeit: voor de finale Owner’s Press Conference op zondag, waarop alle partijen verwacht werden, heeft Alinghi teambaas uitdrukkelijk Russell Coutts, CEO van BMW Oracle Sailing Team ‘persona non grata’ verklaard. Uit sympathie met Russell besloot Larry Ellison prompt om ook zijn kat te sturen. Mooie boel daar in Valencia…

Alinghi mikt op licht weer

Enorme boegspriet van AlinghiEnorme boegspriet van AlinghiWe kunnen bijna Rolf Vrolijk’s tenen voelen tintelen als we naar ‘zijn’ Alinghi kijken: de boot straalt snelheid uit, zelfs wanneer ze in de Darsena aan haar meertouwen ligt te trekken. Laten we hierover onze Nederlandse Chief Designer van het Alinghi team, zelf aan het woord:

“Het was onze taak om de opties van de verschillende concepten te bekijken en te beslissen in welke richting we verder wilden. We hebben binnen het team een pak ervaring, maar vroegen toch aan mensen met meer ervaring, zoals Nigel Irens en Benoit Cabaret, om overe onze schouders mee te kijken, wat in het begin zeker een grote hulp was. Maar op een bepaald punt moesten we zelf onze tools ontwikkelen om VPP’s (Velocity Prediction Programme) en uiteindelijk ook het finale product te voorspellen.”
“Dit is wel het meest uitdagende project dat ik heb mee mogen maken (en Rolf werkt al jaren samen met Alinghi) en nog steeds leren we elke dag weer bij. De dag dat Alinghi te water gelaten werd, wanneer je haar voor het eerst ziet zeilen, en ziet zeilen op één romp, ik denk wel dat dat het meest opwindende was van de laatste jaren. Voor mij toch. Maar zodra je die machine ziet zeilen, raak je snel gewend aan de afmetingen en snelheden. Het is verbazend hoe snel je deze boot weer ziet als weer een projet waaraan je elke dag weer hard moet werken om het nog beter te maken.”
Ook de erg esthetische looks van Alinghi lijken Rolf Vrolijk erg belangrijk: “Ik zou zeggen dat wanneer je naar deze Alinghi kijkt, dat ze correct oogt als een logisch concept, ook als je naar de hele boot kijkt. Ze oogt als een enorm machine met erg veel power, ze is dat ook natuurlijk. Nu moeten wij en de zeilers dat laten zien aan de anderen en er alles uithalen wat erin zit.”

De catamaran moet vederlicht zijn, en heeft een zeiloppervlak waarin je menig groot gebouw kan inpakken. Deze cat heeft een enorme boegspriet, zodat de bij het beoogde lichte weer een enooooooooorme gennaker kan hijsen. Bij 4-5 knopen wind hijst deze jongedame vlotjes haar loefromp uit het water. Alsof het niets is.

BMW Oracle – wingmast power

Maxi-bowsprit van BMW Oracle RacingMaxi-bowsprit van BMW Oracle RacingAlle vergelijkingen tussen de verdedigende boot en de uitdager werden vorig jaar al naar de prullenmand verwezen toen de USA-17 getuigd werd met een enorme wingmast, groter dan een vleugel van de al tot de verbeelding sprekende Boeing 747. Een waarachtig meesterwerk van de aerodynamica, naar een idee ontsproten uit het brein van een Franse ingenieur. Een logistieke nachtmerrie overigens: hoe transporteer je zo’n ding? Hoe zet je dat op een boot? Hoe laat je dat evolueren? Welke mechanismen gebruik je om de verschillende flaps juist te trimmen?

“Het is alsof we opnieuw moeten leren zeilen”, hoorden we uit de mond van trimmer Dirk De Ridder. Ook architecten Marc Van Peteghem en Vincent Lauriot-Prévost moesten eerst hun akkoord geven vooraleer die wingmast ontworpen kon worden. Het design team heeft ook genoeg werk gehad om de problemen op te lossen waar die de enorme power van de wingmast voor zorgde: het zal het geoefende oog van de Clubracer-lezers niet ontgaan zijn dat de USA-17 nogal op haar neus ligt tijdens het zeilen en dat ze erg snel begint te ‘stampen’.

De snelheid en de zeilhoeken van de USA-17 zullen voor het BMW-Oracle zeilteam dan geen onbekenden meer zijn (voor de spionnen van Alinghi ook niet meer denk ik), maar voor het grote publiek blijft het toch wat gissen. De wing is het aerodynamische summum, en heeft veel meer potentieel dan de lappen stof van de Alinghi. Enkel downwind is er een snelheidsdeficit, vandaar dat ook de USA-17 nu een maxi-bowsprit voert voor de gennakers.

Wie wint?

Dat hangt af van de wind. De meeste waarnemers zien Alinghi sneller zijn dan de USA-17 bij windsnelheden onder de 5-7 knopen. Als het harder waait, dan is de wingmast duidelijk in het voordeel. De Alinghi is nog nooit getest bij snelheden boven de 15 knopen, en haar design team raadt zeilen bij zulke krachtige (sic) wind ook af. De USA-17 daarentegen heeft er al menige vlieguren opzitten bij windsnelheden boven de 20 knopen.

Laat ons ook niet vergeten dat zeilen –wingmast of niet- vooral een mechanische sport blijft, en dat materiaalbreuk niet ondenkbaar is. Voeg daar aan toe dat het wedstrijdcomité te allen tijde kan beslissen of een wedstrijd voortijdig afgebroken kan worden (hebben ze vast en zeker van de Goofen geleerd), dan is het niet ondenkbeeldig dat wanneer de Alinghi cat materiaalpech kent, Ernesto met het wedstrijdcomité belt (samengesteld uit leden van de SNG), en hen instructies geeft om de wedstrijd af te blazen wegens ‘onveilige omstandigheden’. Benieuwd of dat ook zal gebeuren wanneer de USA-17 iets overkomt…

Zelf lopen we wat met vooroordelen rond, Sailing Anarchy is niet echt de meest objectieve website… Alinghi is de mooiste, BMW-Oracle de meest indrukwekkende boot. Als Alinghi de beauty- contest wint, dan mag USA-17 de Cup winnen. Niet? Laat ons het er op houden dat ‘de beste mag winnen’. En dat ze nadien alstublieeeeft uit de rechtszalen wegblijven…

www.americascup.com

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: